Värt att ställa ut igen?
Hej jag tänkte bara höra om ni tycker det är vart att testa ställa ut Tiffin en gång till.
ställde ju ut honom nu den 3:e i Älmhult och då fick han 35p
A. Typ:
Rastypisk bra modell 8p
B. Huvud, hals,bål och kors:
Vackert huvud, brett ansatt hals, bra bål, kort kors. 7p
C. Extremiteter och deras korrekthet:
Nöjaktigt korrekt 8p
D. Rörelser i skritt:
Kort, markbunden 6p
E. Rörelse i trav:
Kort, markbunden 6p
Kan tillägga att detta va vår första utställning. Jag va helt ny på det och han lika så :)
tacksam för svar :)
Det tycker jag absolut att du kan göra, skritt och trav är ju något man till viss del öva på och är ni nybörjare båda två så kan det ju ha stor effekt på gångarterna.
Sen tycker jag att ni ska visa i vilket fall om ni tycker det är kul att komma ut och titta på fina ponnyer och visa din egna underbara kille.
lurvponnyn.vimeddjur.se
okey:) något tips på hur man kan träna upp gångarterna?
Självklart ska ni visa ut igen!
Visa absolut igen!
Jag har vart/är i samma sits med mitt ena sto. Visade henne första gången 2009 och då fick hon 34 poäng. Året efter visad med 37 poäng(vår 3:e visning)
Jag ska visa henne igen 2013 och tills dess ska vi vara på topp. Jag tränar mycket lydnad, ökad/minskad trav för att hon ska hålla traven "alert"
Själv skulle jag ha kastrerat honom och sedan visat som valack…
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Klart du ska - det är bara att träna på skritten & traven . Det tar tid att lära sig att visa häst + att hästen också behöver tränas och ni ska ju bli ett "team". Det kommer många trevliga utställningar nästa år då Syd fyller 20 år - så du är varmt välkommen och har du frågor så hör gärna av dej :)
Visst ska du ställa ut igen
!!
Det kan vara så mycket saker beror på. Pållen var kanske lite spänd för dagen, nästa domare tycker kanske mer om just din ponny osv.
Jag lärde mig i år att domare kan ha väldigt olika i "tycke och smak" så jag skulle inte gå på vad en domare tycker. Min ponny fick 43p och en vecka senare 37p
.
Sen är det ju väldigt roligt att åka på utställning också!
Det är klart att du ska ställa ut igen :-)
#2 Det är bara att öva! Gå fram och tillbaka, sträck på dina egna ben och se till att han också gör det. Samma i traven, lät honom springa där du vill och sträck på dina egna ben så han också gör det.
Övrig motion (körning,ridning osv) är också bra för gångarterna :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag tycker absolut att du ska ställa ut igen. Det kan bara vara så enkelt att du gått lite för fort eller för sakta. Hör med den lokalförening som du tillhör om det finns några planer på att ordna en visningskurs, det brukar ge massor att vara med på dem.
Ursäkta trådkap.
#7 Du skrev Jag lärde mig i år att domare kan ha väldigt olika i "tycke och smak" . Jag tycker du är inne på helt fel spår när du skriver så. Våra Shetlands domare dömer inte efter ”tycke och smak” utan efter den standaren som finns för shetlandsponnyer.
Domaren kan bara döma det h*n ser. Du skrev att din ponny
fick 43 ena vecka och 37 veckan efter, det är inte så många ponnyer som klarar att visas med en veckas mellanrum. Har ponnyn rest lång?, övernattat, druckit dåligt?
Det finns många anledningar till att ponnyn inte visar sig på bästa sätt. Jag tycker inte man ska ge domaren all skuld utan se om man själv hade kunnat göra något annorlunda med ponnyn. Det svåraste med att ställa ut djur är att lära sig hur varje djurfungerar runt utställningen. Hur ofta kan jag visa individen utan att djuret ledsnar? Går det att visa stoet med föl? Kan jag visa hingsten mitt i betäckningssäsongen?
Det finns så mycket att ta hänsyn till och att lära sig om varje individ.
#10 Fast jag har visat samma ponny både lörd och sönd samma helg utan poängskillnad. Kan hålla med om att 37 och 43 är lite väl stort glapp. Det finns faktiskt domare som dömer efter tycke och smak. alla domare dömer ej lika, det bara är så. Annars skulle inte jag stå här med en hingst som får mellan 40-42p samma sommar… Om alla dömt lika skulle ponnyn få samma poäng varje gång, åtminstone på de"fasta" poängen, dvs de som inte innebär rörelser. Alla domare dömer olika typmässigt och extremitetmässigt
Det finns domare jag aldrig vill visa för fler gånger pga konstiga kommentarer som inte hör hemma på en utställning så visst skiljer det sig
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tycker #10 har mycket tänkvärda åsikter om dagsform.
#7. Nu var inte jag på utställningen där din ponny fick 37 poäng så jag vet inte hur den uppfattades. Jag ser i webstamboken att den har visats 7 ggr i år och att det varit tätt mellan de sista 4 utställningarna. En ponny som kanske är lite less på sin uppgift rör sig inte lika bra och får även en helt annan utstrålning än vad den brukar ha när den är pigg på sin uppgift. Det kan ju förklara den stora poängskillnaden, men som sagt jag var inte där.
Jag har sett ponnyn i fråga många gånger och vet att det är en riktigt fin ponny du har 
Visst kan en ponny bli trött! Trött/utråkad var hon, men inte så hemskt trött så det ska sänka hela henne! Helgen innan glömde vi godiset hemma.. Helgen efter hade vi med det och vi hade nya trix också som fick henne lite mera framåt i ringen än helgen innan. 6p är för mycket oavsett tycker jag. Med en veckas mellanrum så är hon ju ändå samma ponny iaf!??
Men vi blev inte ledsna för det! Vi älskar vår ponny! Jag tycker mest att det var lite skoj faktiskt och väldigt intressant hur otroligt olika det kan vara
! Så visst måste det handla om lite "tycke och smak" från domare, fast det inte ska vara så? Man hör ju att vissa vill inte visa sin ponny för den och den domaren för den "tycker inte om min ponny, men det gör den andra domaren så dit åker jag".. Hör många prata så! Jag vet iaf att vi inte åker mer till den här domaren för den domaren tyckte verkligen inte om vår ponny
. Det vet vi ju nu så det är ju inte konstigt att vi inte åker då?
Sen tycker inte jag att det är mycket med 7 utställningar. Vi brukar åka och ställa ut och tävla 2-3 helger/månad annars! Massa resor till träningar, läger, träningstävlingar osv där mellan också. Men i år har det endast varit dom här utställningarna så våra ponnyer har haft "semester" i år
.
#12 Tack! Väldigt rar liten ponny 
#10 och #12 Det ni skriver är mycket bra och jag håller med om det ni menar! Vill att ni ska veta det!
Visst är det olika hur mycket hästar orkar osv! Men på dom här 2 utställningarna var det inte en sån stor skillnad som 6 p på ponnyn.. Nu tillbaka till tråden 
Snörbedömning förekommer dessutom även i hästsporten hur lite vissa än vill tro det!
Däremot är det "gammal är äldst" OCH också bäst på att visa och få fram en hästs bästa sidor! Så det får man inte glömma heller.
Jag tycker det är värt att ställa ut så länge man inte fått ett guld!
Jag tycker också du ska ställa igen. Annars ställde du för en dommare som dömmer mycket bra. Jag har ställt för en dommare som var sista gången. Fått 35 p på olika ponnyer av henne , men alla fått minst klass 1- 42 p av annan dommare. Smaken är som baken olika.

Jag tror att hela raden kan hänga ihop. Om man visar en ponny som inte är riktigt på hugget och har matta rörelser kan det säkert sänka helhetsintrycket och därmed dra ner även de två första bedömningspunkterna.
#0 Jag tycker absolut att du ska visa igen, det var ju er första utställning och man lär sig mer och mer för varje gång man visar vad man ska göra och inte göra. Hur fort man ska springa och vad man ska göra för att visa fram ponnyn på bästa sätt.
#13 Du skriver att du inte tycker det är mycket med 7 utställningar. Men hästen kanske tycker det är mycket? Jag vet inte om du menar att du åker med samma häst alla dessa gånger, 2-3 ggr i månaden?
Är det något jag lär mig mer och mer ju längre jag håller på är att inte "visa sönder dem". För att behålla glöden och gnistan så kanske det räcker med några utställningar per år, lite då och då. Alla hästar är olika och en del individer kanske klarar att åka på tävling varje helg, medans andra inte gör det.
Personligen är jag livrädd att släpa runt mina ponnyer och trötta ut dem. Jag tycker det är kul att åka på tävling, men inte varje helg med samma häst. Då tröttnar vi båda två ganska snart.
Delad glädje är dubbel glädje :)
#17 Vi har 3 ponnyer som vi har köp för att använda och hitta på saker med. Vi är inte intresserade av avel, utan tävling, utställning osv. Vi har 3 ponnyer som åker med oss. (I år har det bara varit 2 som har åkt med oss.) Så det är samma ponnyer som åker och det har fungerat mycket bra. Det fungerade bra denna gång också trotts poängen. Hon hade samma typ, samma huvud, hals, bål och kors som helgen innan. Och samma ben, hovis var inte ut under den veckan. Mera vaken i ringen än helgen innan. Rörelsena såg vi inget "fel" på. Samma "sving" i traven fick hon dock inte till som helgen innan då hon fick en 9a, det såg vi, men det var ingen dålig trav vi såg heller.. Lätt, taktmässig, rel. Långstegad står det i protokollet. 7p. Vi som varit med kan jämföra dom 2 utställningarna också och har minnet färskt när det bara är med en veckas mellanrum. 6p är för mycket för det är fortfarande samma ponny, och hon mådde inte dåligt på något vis.
Vi gör det här på skoj så det spelar ingen roll med 37p för oss, och det var inte dom 7 utställningarna vi åkt på som de berodde på denna gång heller.
Jag tycker att hästar ska användas och gärna på alla möjliga områden. Är hästarna "tränade/vana" att åka ofta så är dom ju också. Vi som ägare får ju ha ansvaret att se till att göra så hästarna tycker att det fortsätter vara skoj med. Vi kan inte ha 10 hästar i hagen för att vi vill åka på några utställningar under året.

Tråden handlar om frågan om man ska våga ställa ut igen efter att hästen fått 35 poäng.
#7 svarar på ett trevligt sätt och uppmuntrar TS att försöka igen.
Men…då börjar diskussionen istället handa om #7:s häst och disksussionen/inläggen handlar om att vissa tycket att #7 ställer ut sin häst för ofta, att den ser trött ut mm.
I min ögon är det personpåhopp och har inte med tråden att göra.
Har jag fel ? Vad säger sajtvärdarna ?
Utställning handlar så mycket om dagsform! En ponnie som jag ställde ut en gång fick 35p och två år senare fick den 43!
Mycket beror på vad domaren tycker är viktigast att lyfta fram. Alla ska följa rasstandarden men sedan är det domarna var för sig. Vissa tycker att gångarterna är viktigare än benen.
Och sedan får man inte glömma helheten! Egentligen så uppnår en ponny guld om man bedömmer var grej för sig men helheten kanske gör att ponnyn inte är värd ett guld för dagen, det har ju med utstrålning att göra!
Jag har ställt en ponny som alltid fick 39p. Hon hade liksom bra på allting men saknade utstrålning och vilja. Hon travade fint i ringen för att jag ville det, inte för att hon ville visa upp sig eller så.
Så då måååste ju domaren plocka bort en poäng här och en där för ponnyn inte är värd ett guld.
Är det fel?
#19 Jag tror och hoppas att ingen klankar ner på #7 Det är hennes ponny och hon gör precis som hon vill med den.
Jag tolkar snarare alla inlägg som tips och förslag/förklaringar på vad som kan ha orsakat poäng glapp #7's ponny, och precis som hon skriver, Det är samma ponny hon har med sig hem i släpet som hon åkte dit med.
Delad glädje är dubbel glädje :)

#19. Tråden handlar fortfarande om samma ämne.
#21. Precis, förslag och funderingar på varför det kan skilja så många poäng.
Jag måste bara tillägga att jag efter ha läst den här tråden känner jag mig otroligt motiverad till att ställa ut mitt sto igen 
Mycket tips och tankar!