Hingst med sto?
Fick nyss reda på att vi kommer få 2st 6mån shettis hingstar till våran lösdrift… där går just nu 6st a-d ponnysar. Ston å valacker. Hon som köpt fölen ska kastrera båda i feb så hon. Men jag undrar eftersom jag harett shettis sto där behöver jag vara orolig för henne?? Känns konstigt att hon ska gå med hingstar. Men ägaren till hingstar säger att dom är inte könsmogna ännu… Men jag vill inte att hon ska bli dräktig. Vad tror ni behöver jag vara orolig?
Dumt och chansa tycker jag…
Men jag vet en som hade en unghingst kvar i flocken tills den var knappt ett år, den klättrade en hel del på ett av stona men som tur var blev hon inte dräktig.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Det brukar inte var någon fara, vi har haft kvar hingstfölen hos mammorna upp till runt tio månader utan problem. Beror ju på hur tidigt knsmogna de är, men jag har upplevt att det sällan är någon som är könsmogen före 12 månader, även om undantag säkert finns.
Och hoppar på ston gör de ju redan som ett par veckor gamla föl 

Jag resonerar som #2
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Vi har alltid haft hingstfölen kvar i sto flocken till de gått ut på betet. I regel tills de är 11 månader. Inga problem.
Har ju haft en del hingstföl genom åren.
Jag skulle aldrig chansa
You can't make a rainbow without a little rain
Gör samma som #2 och 4. Fölen (åringarna) skiljs år innan betessläppet i april oftast. Har aldrig *peppar, peppar* haft hingstföl som en funderat på att betäcka.
Jag skulle inte vara ett dugg orolig. Dessutom så ska de ju kastreras i februari och fråga är om de ens hinner "förstå" det här med att vara hingst.
Delad glädje är dubbel glädje :)
har också mina små killar (6 mån) iflock med 1-2 åriga ston tills nästa betesäsong .
innan om åren hade jag ett gammalt sto som fungerade som extra mamma o uppfostrade dom i flocken tills det var tid för bete näst kommande sommar . Tyvärr gick hon bort av ålderdom :(
Jag hade inte varit ett dugg orolig iheller och som #6 &4 säger som är vana uppfödare o har lång erfarenhet så är nog ingen fara , dom ska ju kastreras i februari.
Dumt att chansa!
Men det gjorde jag, lät fölet vi köpte gå ihop med bland annat ett sto fram till hingstbetet i slutet på april.
Samma dag han skulle iväg på betet hittade vi honom ridandes på stoet precis när vi skulle hämta honom i hagen, så det var i rättan tid. Visserligen var han ju på henne från fel håll och hon var inte speciellt sugen så det var väl tur :)
Jag tycker att många bortser från att dessa småhingstar inte kommer gå med sina mammor. Det händer mycket i en avvand hingstunges kropp som inte händer då den diar. En flytt är också ett stressmoment och alla sådana saker gör att hormoner frisätts i kroppen.
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Eftersom att dom ska kastreras redan i februari, hade jag inte varit ett dugg orolig! Mina hingsföl går med sina mammor OCH andra ston som inte är dräktiga. Det kommer dom att få göra tills jan-mars då jag brukar flytta över dom med de större killarna.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Fast jag hade aldrig låtit mitt sto gå ihop med helt nya *unghingstar* i hagen , vad jag förstår det som så kommer de att flytta till er och slängas in i samma hage ?
Jag vet ett sk föl som betäckt vid 8 månaders ålder
Jag vill först och främst tack alla som svarat på min fråga! Jag känner mig väldigt osäker fortfarande men som det ser ut nu så "slängs" dom in till våran hage på sön… Jag och ägaren till fölen kommer att vara där då. Men jag vill inte utsätta mitt sto för dessa småttingar om jag ser det minsta tecken på hingst beteende. Då får h on sätta dom i en egen hage det har hon själv sagt att hon kommer att göra om det inte skulle funka. Jag skriver här sen hur det gick med ihopsläppet.
Det är ju en sak att gå med ston som de gått med hela sin livstid, en helt annan att f "flytta" till nya ston. Då kan de vakna OM stona tycker det är mysigt och bjuder ut sig. Sen om de är könsmogna är väl svårt att säga.

En 6 månaders hingst som kommer på ett nytt ställe kan bli väldigt hingstig sen om han klarar av att betäcka är en annan sak. Har själv tagit emot en 6 månaders inhyrning för några år sedan som blev en helt annan då han kom hit. Skulle aldrig släppa in en 6 månaders hingst i en flock med främmande ston.