minihingst i Väst?

Hagdala har ju lilla Lysol , han är ju iof standard men jätteliten
Finns det ingen MINI runt 83 cm med bra trav i Väst??

Jo Hos Anne på Jäboruder, hennes nya fina Kalypso, han är pytte liten och brun o har en suverän trav.. han bara flyger fram, den traven på en standard.. ja du.. kolla in honom !!!
Lucky Look står iofs i Småland… men tror inte det är mer än 15 mil ifrån Göteborg. Otroligt fin liten hingst i mina ögon. Mer info på Stuteri Kronblads hemsida.
#3-4 Tack för tipsen… De är ju som sagt va även bruna… det gillar jag! 
#4 Lucky Look är verkligen läcker
#6 håller med. Även om jag kanske vill ha lite mer massa.. men jag vet inte om jag tycker att 23 mil är lite långt… Jag vill kunna åka och hälsa på… då har jag ju närmre till Jäboruder (12 mil)… Vad tycker ni om tex Kanteborgs Magnum? Harm har ju också fått 9:a på traven…
hm…Vilka andra minisar finns i väst? Jag vet ju att Kurt har två… Finns Gamlingay Midas kvar i avel? Jag är så insatt i minisar här eftersom jag inte använt några tidigare…

Karin, om jag skulle välja mellan Kalypso o Magnum, är valet lätt. Kalypso, han är bara så rätt, synd tt mina ston är så pass stora.. vilken hingst.

Varför skall du ha en minihingst till ett standardsto? Jag tror inte alla hingsthållare tar emot dessa till sina minihingstar, även om de är små.
Ring till Morgan och hör vad han har för tips.
# 7 Är det så långt som 23 mil?!? I så fall har jag mycket längre än vad jag trott också….
På Jäboruder finns ju Harm van Keizershof oxå, han är verkligen läcker! Rödskäck. Ward of Berry är också fin, och rödskäck.
#9 Visst finns det många stora ston som betäcks av små hingstar… Titta bara på elitstoet Nila! Hon är enligt webstamboken 104 och fått föl med Ringo som är 82 cm, Grizzly Bear och Vinkelbodas Ivar på 86 cm.
Ringo har även betäckt Allgunnens Offy (103), Allgunnens Qmela (100), Erika (105), Allgunnens Killi (105). Alltså upp till 23 cm skillnad…
Vinkelbodas Ivar med sina 86 cm har också betäckt en del stora ston. Även han både Erika och Allgunnens Killi på 105 cm och Nila på 104 cm. Är detta fel av uppfödarna? Borde inte dessa vara tillräckligt kunniga för att göra "rätt"?
Om jag använder en mini hingst på 82 cm på ett sto som är 92 så är det bara 10 cm skillnad. Jämförbart med en 104-hingst som betäcker 94-sto… Varför är det fel att använda mini på ett 92cm-sto????
Visst kan ju alltid en hingstägare neka att ta emot stoet av vilken anledning den vill. Exteriör, ägare, storlek eller tycke och smak… Men jag betäcker hellre ett 92cm-sto som är förstföderska med en läcker minihingst än en standardhingst på 104 cm… Mest för jag gillar storleken 88-92 cm…
jag skulle använt Son of Gold som står hos Kurtan Larsson
#12 i de fall hingsten kan betäcka stora ston är det inte fel tycker inte jag. Vill man ha en mindre så vill man.

#12. Jag har inte skrivit att det är fel. Jag skrev att alla minihingstar nog inte betäcker annat än ministon. Läs inläggen utan att dra negativa slutsatser hela tiden.
#14 men om du läser mitt sista stycke i #12 så förstår du nog att det är hingststationens val att ta emot eller inte… Men eftersom det finns stuterier som håller på med sådan avel så borde det väl också finnas hingsthållare som tar emot standardston??
Eller är det bara deras egna STORA ston som är okej? Jag lovar att fråga hingsthållaren om det är okej med ett standardsto innan jag kör dit henne… 
#13 jag har bara sett kort på honom… Jag tycker han ser så "lätt" ut… jag vill gärna ha mer massa. Annars är väl Kurt den som är NÄRMAST, men som sagt ingen av hans nuvarande minihingstar har jag sett live… Men korten är inget som tilltalar mig… Jag vill ha en mindre modell som tex Fredrik…Man ska se att det är en shettis med massa tagel, bredd och massa! 
#15 Allting beror på vilken kondition man håller hingsten i. Om du tittar på bilder på Son of gold från när han blev godkänd så ser du att han visst har ordentligt med massa. Både Son of gold och Vinkelbodas Ivar har hållits i rätt hög kondition hos Kurt. (Med det inte sagt att det är negativt, men om man bara tittar efter massa hos hingsten så kan man inte bara gå efter enstaka bilder utan även kolla på skelett, bredd osv.) Son of gold är en jättefin hingst med fantastisk stam och enormt bra förutsättningar att ge bra avkommor.
#15 Du får komma till Fredrik då. Han brukar lämna fölen i mödrarnas storlek
Någon som har någon bild på en "grövre" Son of Gold? Är han grovbent och har bredd? Ella? Tiffany?
#17 liiite långt bort… men jag tycker han är läcker… en av få svarta som jag gillar…
#10 mmm det är ju också en intressant kandidat…
#11 Harm är också intressant… Men de avkommor jag sett efter Ward har jag itne varit så förtjust i…
# 18 Håller också med om att Harmär finare än Ward i min mening…..
Hoppas du hittar en hingst som passar.
Häls Madde
#18 Son of Gold visades ju på ESG och gick tvåa i klassen efter I Learned From The Best. Båda fick en guld medalj. Son of Gold är ju efter Dendy som bara lämnat toppavkommor i mitt tycke (en aning partisk kanske ;)) Och Toluch of Gold har ju också betäckt en hel del. Kolla i webbstamboken var avkommorna fått för poäng på benen. Vi har ju biler på föräldrarna på vår hemsida och även på en del avkommor. www.minishetland.com
Länken nedan är på en bild på Son of Gold som sedan titigare ligger på forumet.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Son of Gold är ju en hingst med 9 på typ vilket ju gör att han borde vara som en ponny "ska" vara. Jag hade själv använt den om jag haft mini i alla fall.
#18 allt är ju relativt. Jag körde själv 50 mil enkel resa till betäckning
Jag har nog andra åsikter om rastyp än många domare… Jag kan tycka ett sto med 6a på typen är väldigt rastypiskt… Dvs ser ut som en shettis och inte som någon ANNAN ras…