Vad äter era föl?
Ja som rubriken lyder, vad äter era shettisföl?
Kraftfoder och tillskott?
Har själv två stycken och vill gärna ha lite goda råd :)

Helst ser jag att de kan gå med mamman och få dia till ca 9-10 månaders ålder, äta hö bredvid, få smaka några mineralpellets och så saltsten förstås.
Mina diar länge och får aldrig något annat än hösilage. Den enda gången jag gav fölpellets var när min fölunge förlorade sin mamma vid 7 veckors ålder.
När de är avvanda får de bara hösilage
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Vi vänjer i stort sett av alla på en gång för att få en hel grupp direkt.
Vi fodrar fri tillgång till hösilage, samt att vi fodrar hippo basic morgon och kväll, något hekto var per utfodring. Vi har provat alla möjliga varianter. Låta fölen gå kvar med sin mamma över vintern t ex
Men det funkar dåligt, dels så har många av stona svårt att hålla hullet och dels är det svårare att hålla den dagliga kontakten med fölen, som man får när vi utfodrar mer individuellt och har dom i en egen grupp.
Så varianten att skilja av alla fölen samtidigt även om någon kanske bara är 5 månader, har fungerat bäst för oss.
I år har vi dock provat en annan variant … alla fölen är transporterade ner till Holland där dom kan beta gräs hela vintern. Det är en betydligt lättare vinter för fölen där än här hemma. Lite oroligt känns det att släppa iväg hela gruppen, men dom går hos goda vänner så vi får täta rapporter.
#3 Ja då blir det inte orecis lätt att hantera fölen 
Medarbetare på djurskydd.ifokus
# 3 Skönt för fölen att få en behaglig vinter i Holland , än våran eländiga sk vinter ..

#5 Ja det var så vi tänkte också. Här regnar det ju bara hela tiden, eller är det svinkallt och snö som man inte tar sig fram
Våra föl går med sina mammor till betessläpp i vår. Det har fri tillgång på grovfoder.
#3 Vi har inte så många föl som du, det finns nio föl i år. men jag tycker inte att det är svårt att attt hålla den dagliga kontakten med fölisarna de komma alltid och hälsar när man mockar plattan där matplatsen är eller om man mockar i lösdriften.