För lite protein
Jag har gjort analys på mitt hö ,och det innnehåller för lite protein . Jag har kollat på en massa olika alternativ till mina små ,men påmånga blir det istället för mycket energi ! Nu till min fråga : Vad ger ni för proteinfoder till era växande unghästar ?
Krafft muskel eller krafft föl har jag gett till mina :)
http://minihingstar.n.nu
Hackad Lusern strå gav jag.
Ok , tack :-) ska kolla hur det kan funka
Vi har rätt så dåligt hö, lågt i protein och högt i energi. Så jag har valt att kompletera med krafft muskel.
Det bästa är ju att räkna på det, lucerne är ju väldigt bra annars om det räcker till proteinmässigt.
# 4 Hur gamla är dina unghästar som du gett krafft muskel till ?
Ger också Krafft muskel om någon behöver extra protein.
Jag skulle börja andra ändan, genom att försöka hitta det ultimata grovfodret.
Vi ger alla våra pållar från 0-23 år samma grovfoder i fri tillgång. Vi har aldrig behövt tilläggsfodra någon. Fölen går kvar i flocken till betessläppet året efter men trots det håller alla hullet fint
De enda ponnyerna som får någon form av kraft foder är de hingstar som ska visas på hingstpremieringen
Ger lusern med 7.5 i MJ. 105 gr i smbrp.
# 7 Vad har ni för protein och energi värden på erat hö , det är ju helt klart det bästa , att bara ge dom grov foder . Hur gör ni med de ston som är dräktiga ?
28 (!!!!) i smrp och 7.7 i MJ. Räknat per kg, givetvis.
Jag har liknande dina värden i år och faktum är att jag inte gör något åt det, inte än. Hästarna är runda och fina och behöver inte mer. Då har ändå mitt digivande sto gått upp i vikt när jag började fodra i höstas. Hon var ganska mager från sommarens dåliga bete. Det är första året i år där jag struntar i värdena för hästarna ser jättefina ut. Däremot äter de ganska mycket men det får dom göra då. Dom har fri tillgång.
Överfodra är inte bra. Även om värdena skvallrar mycket betyder de inte allt
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#4 Nu är det i och för sig ingen unghäst jag har, utan en valack på 13 år.
# 7 Hittar inte analysen måste ringa efter en ny återkommer när jag fått den.
# 13 Vad gullig du är :-) det ska bli intressant att jämnföra , Jag hade velat ha ett sånt hö med såna värden som funkar för alla ponnyer, utan krafft foder :-)
Jag har 45 gr smrp per kg TS, inte så bra med andra ord. Det gamla halvblodet och mitt dräktiga sto tilläggsfodras med Luzern.