Hängig efter vaccinering
Är det normalt att ponnyn kan bli lite hängig och ha något förhöjd temp efter influensavaccinering?
Min ponny vaccinerades i onsdags (andra sprutan i grundvaccinationen) och är inte riktigt sej själv idag. Inte dålig och temphöjningen är inte särskilt stor, men det är ändå en skillnad. Märkte inget igår och inte heller efter första vaccineringen. :-/

De kan reagera på vaccinet precis som barn eller vi själva gör när vi vaccinerar oss.

Vet du hur snabbt det bör gå över för att vara en "normal" reaktion?

Har haft någon som reagerat och de har gått över på en eller ett par dagar
Jag vaccinerar inte min shettis just för att han blir så dålig utav sprutan, utan han får bara stelkrampsprutan var 3:dje år, och då får vi bita ihop den veckan då han blir riktigt sjuk.
Miniatyrerna blir oxå dåliga utav sprutan så gissar att det är ganska vanligt på de mindre pållarna.
http://minihingstar.n.nu

Fast min som reagerat var ju halvblod inte shettis ;)
#5 Självklart är det olika, men jag hör sällan att stora hästar blir så dåliga (Ingen utav de 7 stora jag tidigare haft blev det) , medan jag vet väldigt många små som blir det, varav alla mina ;)
http://minihingstar.n.nu
Vi har haft två varmblodiga travare som reagerat på vaccinet. Det var på den tiden då det var "lag" på att alla travare skulle vaccineras.
Våran ettåriga hingst reagerade två veckor efter att han blivit vaccinerad med stora bölder, avmagring så att det bara var skinn och ben kvar samt att han var så stel att han inte kunde dricka ur vanlig vattenhink.
En stor utredning inleddes och min veterinärer ihop med STC konstaterade att det hästen reagerat på var A2 vaccinet.
Häststackarn var en av landets första travare som fick dispens för att slippa vaccinering.
Travare nummer två var redan "dispansad" då vi köpte henne, hon reagerade inte fullt lika starkt på vaccinet men tillräckligt för att slippa.
Jag vaccinerar aldrig mot A2.
Pernilla… det är inget ovanligt. Vissa reagerar mer än andra och har hästen en infektion i kroppen då man ger vaccinet kan den reagera mer. Inte alltid man vet det och många reagerar mer på spruta nr 2. Det är ju så att man ger hästen en liten, liten del av infektionsämnet när man vaccinerar vilket hästen sedan ska bygga sitt försvar mot Så tekniskt sett ger man ju hästen sjukdomen. Så lite sjuk är normalt att hästen blir. Man brukar ju säga att hästen ska vila en v efter vaccination
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ponnyn har inte längre höjd temp - den gick ner redan mot kvällen.
Men blir ju nervös igen av vad Ann-Christine skriver att det kan komma så pass långt efter… Har ju hört om hästar som reagerat kraftigt och länge inte brytt mej om att vaccinera mot influensa, men nu är det krav på det om man vill utnyttja ridhuset så då blev det så ändå.
Veterinärerna som vaccinerat mina har sagt att hästarna kan motioneras lungt, men inte så de blir flåsiga. Vi har skrittat, för man har ändå inte kunnat göra så mycket annat på de frusna vägarna.

Ann-Chrisitn de är lag på det igen att de måste vara vaccinerade inom travet

Fortsättning följer… :-/
Ponnyn har normal temp, men är fortfarande hängig och stel i halsen. En knöl vid sticket, hård och "spetsig" som vätskar men ytterst lite. Minskar dock i storlek.
Enligt veterinär en inflammation som är rätt vanlig och inget att oroa sej för. Ponnyn ska vara som vanligt om ett par dagar.
Jag kan ändå inte låta bli att fundera… Som chipmärkare fick jag lära mej att det var viktigt att tvätta av platsen där man ska sticka. Har aldrig varit med om att en veterinär har tvättat rent innan de sticker - beror det på att den grova kanylen vid chipmärkning anses vara en större "smittorisk" än de grannare som används vid vaccinering/medicinering? Eller är det ändå själva vaccinet som är orsak till inflammationen?
Ett aldrig så litet hål i huden gör ju att bakterier kan komma in….Har också tänkt på det ibland att veterinärer sällan tvättar före stick.
När Wacker fick sin första A2 sputa för några år dedan hade han en bula på halsen i flera månader efteråt. Någon sorts reaktion.
Han råkade också ut för något annat tråkigt. Wacker hade en ynklig reva i ljumsken efter ett bett som såg utt att läka fint för flera år sedan. Efter flera dagar blev det plötsligt infekterat och blev snabbt mycket stort över en natt. Inte ku,l dyrt och rädd pålle blev kontentan av det ingreppet som behövdes för att rensa såret.
Veritas odium paretFörvånad
Jag vaccinerar mina hästar själv å tvättar aldrig rent och ingen har blivit sjuk av det. Däremot så tvättar jag innan chipmärkning men faktum är att den veterinär vi gick kursen för sa att man inte behöver tvätta innan sticket där heller egentligen
Medarbetare på djurskydd.ifokus
På vår utbildning redogjorde veterinären mycket noga varför det är viktigt att tvätta innan.
Veritas odium paretFörvånad
#9 Mycket har säkert hänt sedan mitten av 80-talet då min häst blev sjuk av vaccinet, vi får hoppas att de fått fram bättre vaccin och som inte ger biverkningar.
#10 Hm, när började de med det igen?
#11 Bölderna (inte rätt benämning utan mer som hårda långa svullnader) som min häst hade var gigantiska, i storlek med två handflator på båda sidor av halsen.

Idag, en vecka efter vaccineringen, börjar jag känna igen min lilla ponny! <3
Knölen efter sticket har krympt markant bara sen igår och är nu nästan borta.
#12 Kristin, har din ponny reagerat på vaccineringen fler gånger, eller bara då? Eller har du inte vaccinerat om honom?