Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1400 ggr
Lillabullen
0

Funderingar kring kastrering

Nu är kastrering för min ena mini-shetlandsponnyhingst till slut bokad! Och rädslan över att något ska gå fel är väldigt stor.

Har lite funderingar kring det här med liggande ställning, som han tydligen ska bli kastrerad på. Han ska alltså inte sövas ner, utan bara få lugnande och ligga ner för att veterinären ska se bättre.

Hur riskfyllt är det? Är det någon här som har kastrerat sin shettishingst på samma sätt?

Jag är rädd över att han ska få panik i och med att han är vaken under tiden, liksom att jag är mest rädd över de vanliga riskerna med att operera överhuvudtaget, framförallt när man har läst trådar där tarmarna har åkt ut and so on…

Vore väldigt tacksam över svar! Är det kanske säkrast ändå att kastrera honom sövd på klinik, eller brukar det fungera bra på det här sättet ändå?

Han är fyra och ett halvt år.

Annette
2

Jag kastrerade en 4-åring liggade i våras. Det var helt problemfritt. Jag tror det är större risk med en narkos än med den typ av bedövning/lugnande som används vid en normal kastrering.

Mmia
1

Har kastrerat flertal hingstar från minishetland till halvblodshingstar och har aldrig blivit något fel.

Alla gånger har vi tagit dom liggandes.

Efter kastreringen är det bra om dom är ute och rör sig så såret renar sig.

Trine
1

Han kommer att vara helt borta när han fått det lugnande medel dom ger så han kommer inte få panik el dylikt..

Sen bedövar dom pungen  så han kommer inte ha ont under tiden heller.Det som kan hända är att dom sparkar/hyttar på reflex så att säga så därför kan dom sätta rep för att minska risken att få en spark av bakbenen som en håller.

Det kommer säkert gå galant så får du en trevlig valack istället!

Lillabullen
0

Jättetack för alla bra svar! Då är det bara att hoppas på det bästa nu :-)

inabon
1

Min ena minihingst blev kastrerad igår och gjorde det stående ute. Fick lugnande o blev bedövad. Veterinären fick dock nästan ligga ner men det gick snabbt och smidigt. Sen efter han piggnat till lite fick gå in till sina kompisar igen. Han mår alldeles utmärkt nu.

Lillabullen
0

Vad skönt att höra! Min veterinär vill dock göra ingreppet när han ligger ned. Men även det verkar ju ha gått bra för flera här så hoppas på samma tur för mig :-)

[Billan]
0

Egentligen är det bästa att ta dom stående, då faller kulor och hinnor naturligt ner för rensning. Vetten behöver inte dra och slita. Dock OM det är stora tänger kan det dra något i hinnorna. Här har vi kastrerat en hel del, de flesta stående.

Lillabullen
0

Kan tro det… Men min veterinär sa att hon gjorde det liggandes, och med tanke på att det är flera här som skrivit att det gått bra så vågar jag nog prova! Får hoppas på det bästa helt enkelt.

Har du några dåliga erfarenheter av liggande ställning under kastration?

[Billan]
0

# 8

Nej inte mer än att en del ägare kan uppleva det jobbigt att man snörar i hop benen och drar om  kull hästarna. En van veterinär som inte är för stor /lång tycker nog det är smidigare stående. Det är i allafall mindre arbets krävande.Blir ju ett helt annat förfarande med stående.

Annette
2

Min drogs inte omkull. Han skulle kastrerats stående men lade sig självmant. Vanligt förekommande bland Shetland och Ardenner, sa min veterinär :)

[Billan]
0

" 10

Beror ju  på vilket medel som används. Av Domosedan lägger de sig ytterst  sällan, istället kämpar de för att hålla sig stående och behöver oftast stöd för att inte ramla.

Ger man Ketalar+ Rompun lägger de sig ganska omgående, det räknas mer som en sövning.

Annette
3

#11. Han fick Domosedan och lade sig ner lugnt och stilla.

veruscka
1

kastrerar alltid liggande….Lägger sej ner efter andra sprutan och sen en "spännband" på bakbenet runt halsen som man dra upp benet med.Allt går enkelt och problemfritt…Aldrig haft nga problem!

[Billan]
0

# 12

Det är väl bra om det går så, men jag har aldrig varit med om det bara på Domosedan. Klart att det kan vara dosrelaterat, hög dos har stark sedetativ verkan.

Här ges det andra alternativet om man vill att de lägger sig själva.

# 13

Andra sprutan ? Vad har den fått då ? Lite intresant att höra vad som anänds i andra regioner.

Lillabullen
1

Min grabb brukar lägga sig ner på kommando, så att dra omkull honom tror jag inte blir nödvändigt. Får han dessutom lugnande borde han vara ännu mer villig till att lägga sig ner :-)

Men då förstår jag! Men eftersom veterinären har valt detta själv så antar jag att det är den ställning hon trivs bäst att göra ingreppet på… Åtminstone när det gäller mindre hästar.

#10 och #13

Vad skönt att höra!!!

[Billan]
0

Det går säkert bra hur som, lycka till. Du får berätta sen, och vilka preparat och dos.

Lite kul att höra hur det görs i andra delar av landet, eftersom jag jobbar inom gebitet.

Lillabullen
0

Tack så mycket! Ska försöka fixa det :)

Lillabullen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har min vackra eldhingst till slut blivit av med kulorna! Han fick domosedan muskel efter att veterinären försökt med blodet flera gånger men utan framgång. Jag vet dock inte vilken dos, men hon sa att han fått rätt mycket.

Jag gav ett extra tydligt liggkommando och hjälpte honom lite ner, men det gick lugnt till i alla fall. Han reste på sig en gång innan veterinären satte igång, men det var inga problem att få ner honom igen och få honom att stanna kvar där. Jag var inte med under själva kastrationen då jag och den typen av ingrepp (eller ingrepp överlag) inte är bästa kompisar, men fick höra att han inte sprattlat eller gjort några tokigheter alls. Han skötte sig som den prinsen han är!

Nu är jag ägare till min första vallack! Men i mina ögon kommer han alltid att vara min vackra eldhingst, kulor eller ej.