Utbildning/hantering
Jag skulle uppskatta att få svar på lite frågor :)
Skulle ni kunna tänka er att lämna iväg era ponnyer på hantering/utbildning om ni själva inte har tid/kunskap?
Jag har lite funderingar på att börja ta emot a-b ponny på "hantering", utbildning från marken, typ hantering av "problem ponnyer" och eventuellt inridning.
Finns det intresse för att börja erbjuda denna typen av tjänst?
Vad är man villig och betala och vad är det man vill få hjälp med/vad skulle ni behöva ha hjälp med?
Självklart skulle det finnas referenser, avtal och handlingsplan!
Vill se hur intresset ser ut innan man startar detta projektet!
Tack för era tankar och svar!

Inridning tror jag absolut att det kan finnas intresse för.
Personligen skulle jag dock inte vara intresserad av att lämna bort för "hantering", det är något jag skulle vilja vara med på själv, iaf om det är jag själv som sedan ska hantera ponnyn. Däremot skulle det kunna vara intressant att åka med sin ponny på typ clinics och tillsammans få lära sej hantering/kommunikation.
Säger som ovanstående. hantera vill jag göra själv så man förhoppningsvis
får dom som man vill ha.
Fast kan man inte själv så kanske det kan vara intressant, fast då anser jag att är man nybörjare så kanske man ska börja med en som redan är bra hanterad annars går det så lätt fel….
Tack för svar! Det jag tänker på med hantering är mest små hästar som blir bråkstakar på ett eller annat sätt. Kom gärna med fler förslag!
Inridning låter intressant:) men hur tänker du då om Hästen är en liten A ponny?:) eller tänker du mest på stora À ponnyer?
Både inridning och inkörning kan vara intressant. Skulle i så fall vilja ha någon nära så jag kan komma och hälsa på under tiden ponnyn utbildas utan att behöva resa land och rike runt.
Hanteringsbiten däremot får jag till dagligdags, så där är i alla fall inte jag intresserad. :)
Man får vid inridning av a-ponny ta hjälp av mindre ryttare när det kommer till uppsittning. B ponny och upp kan jag själv rida. Jag har funderat på att utveckla iden till att kanske försöka hålla det mer som kurser och lektioner både praktiskt och teoretiskt. Då kan man säkerligen nå ut till fler eftersom jag kan åka längre utan häst? Det är ju ett ganska stort jobb med att utbilda sig och starta eget för att kunna arbeta med detta, tror ni att det skulle finnas efterfrågan på detta? Att gå kurs/ ta lektioner med sina hästar. Fokus på hantering, träning från marken( tömkörning/longering), lydnad. Jag tänker nästan lite " ponny akuten" bakom det hela?
#6 Det däremot skulle jag vara jätte intresserad av :-) det finns tyvärr inte så många liknande kurser här uppe i norr. Så skulle säkert få fullt här iaf.
Roligt att höra! Vid längre resor skulle det ju få bli kurser på några dagar isåfall :) Som sagt, sitter och kollar på lite utbildningar man behöver ha med i bagaget för att kunna komma någon vart :) Så alla förslag mottages tacksamt :)
Jag tror tyvärr inte att det är så stor efterfrågan på de tjänster du vill erbjuda. Det är en relativt begränsad markand du rör dig på med tanke på storleken på hästarna och vad ägaren använder dem till så jag tror tyvärr inte att det är något man kan försörja sig på. Däremot vore det roligt med kurser och det tror jag att du kan få in lite pengar på.
Jag tar emot inkörningshästar men även här är efterfrågan rätt så liten så det är absolut inget som går att leva på utan snarare en rolig hobby som skatteverket vill ha sin del av.
Ska man hålla kurser kan alla storlekar på häst vara med :) Iden med små var om jag skulle ta emot hemma.