Kostnader stambok
Har nyligen importerat ett sto från Holland och slås av de höga kostnaderna… Är det någon som vet vad som motiverar den högre avgiften? Stoet i fråga har ett pass utfärdat av exportlandet, likaså har IPMC och ISC utfärdats av NSPS. Det enda som görs är att man handskriver det svenska numret i passet, detta kostar 800 kr. Borde det inte tvärtom vara billigare? SSS har inga kostnader för varken material eller administration.
Likadant med livmodersimporter, ISC:n är det exportlandet som obesörjt och utfärdat, borde inte en sådan fölregistring (införande i stambok) kosta samma som ett svensktillverkat föl?

Jag bara gissar, men det ska väl knappas in i databasen för webbstamboken..? Har dock ingen aning om hur omfattande det arbetet kan vara och om det motiverar en högre avgift.

Ska kanske kontrolleras mm, importer har ju alltid varit dyrare vad jag kan ha sett , är väl så även i andra raser
#1 Har också funderat i de banorna men det känns ändå orimligt för att bara länka.
#2 Fast "att det alltid varit så" är inte ett svar jag köper rakt av 
Det kanske finns en väl motiverad anledning till det höga priset men inget som jag kunnat läsa mig till. Jag får väl helt enkelt maila stamboken och fråga.

#3 Dela gärna med dej av svaret! 
Kan vara intressant att veta, tycker jag.

Paketet som köps av SH skall väl finansieras på något sätt och jag antar att även importerna får dra sitt strå till stacken. Fölregistreringen har ju höjts från 200:- till 500:- för att ta ett exempel.
#5 Jovisst men 800 kr för att handskriva 8 siffror? #4 Självklart!
Och om nu SSS går ifrån ett samarbete med SH, tror ni avgifterna sänks igen då?? 
Amor vincit omnia 
#8 Om inte annat kanske vi blir en välbärgad förening? 

#8 Det går nog runt ändå ska du se.
Och frågan är vilket som är bäst, en förening som går runt där avgifterna är lägre och folk reggar sina pållar. Eller en förening som är välbärgad där avgifterna gör att en massa pållar förblir oreggade.
Jag vet vart jag står i det resonemanget.
Amor vincit omnia 
#9 :-)
Det ska bli intressant att se hur många föl som bli registrerade i år.
Jag dömmer inte på något sätt de uppfödare som måste sälja oregistrerat eller väljer att slakta fölen. Det man kan hoppas på är att ingen försätter att ta fram en massa föl som man inte har en plan för.
Förhoppningsvis kommer antalet betäckningar att hamna på samma nivå som efterfrågan på föl. Har svårt att se att någon vill föda upp föl som ska säljas utan pass eller köras till slakt på hösten.

Fast kom igen inte är det dyrt att regga föl heller ???
Har man råd att betäcka så får man attans har råd att regga sina föl också.
Annars tycker jag att man skulle tänkt på det innan man spottade ut en massa föl.
Shetlandsföreningen är ändå billigt att regga sina föl i.
Jag kan iof också tycka att har man råd att importera så har man även råd att betala vad de kostar , för man har väl kollat upp alla priser innan man importerar en häst får man väl hoppas ;)
Flera föreningar som höjt sina avgifter men helt ärligt är det i shetland som man hör mest protster mot avg

#11 Hoppas också som du att folk kanske tänker efter lite mer innan de börja producerar föl och i stället börja avla föl

#12 Flera föreningar som höjt sina avgifter men helt ärligt är det i shetland som man hör mest protster mot avg

Skulle ju kommentera oxå…
Det kan ju bero på hur prisbilden på shetland ser ut.
Men du har förstås rätt i att man bör räkna med den kostnaden när man gör föl.

#14 Fast gotlandsrussen kan man ju jämföra med shetland 
#12 Om kostnaden står i relation till vad man får tycker jag att 800 kr är ok men om det bara är att handskriva åtta siffror i ett befintligt pass där exportlandet gjort allt arbete…? Nä. Fölregistreringsavgiften tycker jag är helt ok.
Hej
Tycker själv inte det låter som jätte mycket pengar med tanke på vad själva importen + själva hästen borde ha kostat. Sedan hur mycket jobb det är för föreningen eller inte, det måste väl de som satt priserna ha bedömt och tagit hänsyn till när man satte priset. Tycker det är bra att priserna har höjts av flera anledningar.
Kanske bla för att importen minskar, för behöver vi fler Shetland i Sverige ? Det går ju knappast sälja de som redan finns, samt mycket fina hästar tycker jag lämnar landet billigt till andra länder tex Finland. Är det nytt blod man vill få in eller en speciell stam då kanske man ändå är så pass väl insatt att man kan ta den högre kostnaden för att det ändå då "lönar" sig i längden i sin avel.
Sälja ett föl oregistrerat utan pass det får man väl inte idag ? Eller ? Och om man nu gör det ändå, varför ens betäcka och skaffa ett föl ? Låter så himla konstigt i min värld….
Kanske får de högre reg avgifterna överlag folk att tänka till innan de skaffar föl/importerar osv vilket då istället kan gynna markanden i långa loppet ?
För så som markanden ser ut idag så är det bara så otroligt sorligt tycker jag. Gynnar köparens marknad men det bidrar ju också till att det blir lite av en "slit och släng" vara. Så kan det ju inte få fortsätta att vara utan tycker föreningen och vi alla måste jobba stenhårt på att göra folk mer medvetna och ta ansvar för rasen.
Lite mina tankar allmänt över detta med högre avgifter/ Mvh Å C

#17 Hanna de är säkert mer jobb och kostnader än de där handskrivna siffrorna i passet , det är säkert en handläggningskostnad mellan 200-300 kr till SH , det är lönekostnader mm man kan inte bara se till sig själv man måste se helheten.
Sen tycker inte jag att de är något att gnälla över , för det är ju ändå så att när man importera hästen så vet man ju vad de kostar och i det stora hela så är det en jäkligt liten kostnad mot vad de kostar att ta hand om hästen i sig. 

Måste säga att jag inte tycker att det är gnäll att fundera över en så pass stor skillnad i kostnad utan en helt berättigad fråga.

Jag håller med PP, det är ju faktiskt över dubbla kostnaderna mot förra året. Då kostade det 400:- att regga en moderlivsimport mot 800:- nu
Jag har inte den som gnäller, men tycker det är lite väl mycket när man dubblar. Dessutom finns ju dom flesta uppgifterna redan i webstamboken och vad gäller en import, så har den ju redan ett pass. Så där borde det bli lite billigare iaf.

Fast det kan ju inte komma som någon överraskning de priserna har funnits hela tiden detta året.
Sen har de kanske blivit dyrare lokalhyra, personal mm och då får all vara med att betala även importer och jag kan väl tycka då att de är väl bättre att hålla ner föl regristrerings kostnaden än import kostnaden.
Sen är de fortfarande inte så dyrt även om det dubblats. Varken att registrera importer, fölregristrering mm.
Som sagt tror att de är mer jobb än vad de verkas vilja få det till här.
Allt som verka enkelt kan oftast vara mycket mer jobb bakom 
Veronica, jag har inga problem med att betala 800 kr och självklart visste jag om kostnaden redan innan men min fråga var och är fortfarande:
Är det någon som vet vad som motiverar den högre avgiften?
Inget gnäll, en undran hur det kan vara så mycket dyrare när pass och allt förarbete redan är gjort i Holland.
#18 Så om man får en shettis gratis ska ägarbytet också vara gratis enligt dig? Vad hästen hade för pris och omkostnader kring köpet ska väl knappast tas i beaktande i en sådan här fråga?

Det är mer än dubbla avgiften för vanlig fölregistrering också. Det har höjts från 200:- till 500:-.

#23 Varför inte skicka en fråga till SSS direkt så kan du nog få svar för ingen här kommer att kunna ge dig ett korrekt svar och styrelse medlemmar får eller ska inte svara på sådana här saker på ett forum kan jag tänka mig just för att de kan bli så fel och miss uppfattas mm (de har ju hänt förr)
#26 Om du läser hela tråden så framgår det att det gjordes efter #3. Jag fick svar i natt och ska kopiera det så fort jag sitter vid en dator. Vill man minska antalet betäckningar genom att höja kostnaderna för att ta fram föl är det vettigare att införa DNA-kontroll av samtliga föl vid nyregistrering istället för att höja avgifterna.

#27. Varför tror du DNA-test skulle minska antalet betäckningar?
#28 Tror jag?
Svar från stamboken:
I registreringen ingår 325:- till SH som det gör för alla hästar vi för in i stamboken och som även skall in i blå basen enligt avtal mellan SH och SSS. Själva passkostnaden för ett nytt pass är "nästan" försumbar och alla våra nya hästpass skrivs ut automatiskt. Det är i i alla fall ingen stor kostnad i sammanhanget. Det tar längre tid att föra in en helt ny häst än en som vi redan har alla betäckningsuppgifter på. Alla uppgifter måste skrivas in från början.Vi kopierar även många sidor av passet. Det är tiden som kostar. Ibland har vi härstamningen i stamboken och då behöver vi inte knappa in den och ofta har vi den inte, och det tar lång tid. Skulle nästan tro att det idag många gånger är en förlust för föreningen tidsmässigt med importerna. Har för mig att avgiften för importer inte höjdes helt för att kompensera vår kostnad till SH. Vi får troligtvis snart utvärdera igen vilka avgifter vi behöver ta ut för att täcka kostnaderna. På höstmötet kommer styrelsen försöka ge en redogörelse för avtalspaketet med SH.

#29. Så tolkade jag ditt inlägg i #27. Kan du förtydliga vad du menar eftersom jag missförstod?
Precis som det står, jag vet inte hur jag ska förklara det på något annat sätt.
"Vill man minska antalet betäckningar genom att höja kostnaderna för att ta fram föl är det vettigare att införa DNA-kontroll av samtliga föl vid nyregistrering istället för att höja avgifterna."
Även jag tolkar detta som att du tycker att obligatorisk DNA-koll = antalet betäckningar minskar.

Jag fattar som att Hanna menar att det är rimligare att införa obligatorisk DNA-kontroll av alla föl (som faktiskt ger ett mervärde, min åsikt), istället för att bara höja avgifter - om man tror att antalet betäckningar påverkas av kostnaderna kring stamboksföringen.
Personligen undrar jag om höjda kostnader verkligen påverkar antalet betäckningar så mycket - och rent krasst, vill verkligen SSS att antalet betäckningar ska minska?
Däremot är jag rädd att höjda kostnader kan leda till att föl inte stamboksförs, antingen "försvinner" eller säljs utan pass (vilket ju inte är helt ovanligt, trots att alla hästar ska ha pass och den sorgliga sanningen är ju att renrasiga shetlandsponnyer rent generellt inte betingar något högre pris än A-ponnyer utan stam). Detta tycker jag är ett stort problem och jag är uppriktigt förvånad över hur ointresserad SSS verkar vara av den frågan. Ibland känns det faktiskt lite som klubben för inbördes beundran, och inte så mycket som en förening för shetlandsponnyns väl…. 
Håller med Pernilla helt i detta.

Inte hjälper det att höja språngavgiften heller eftersom de flesta har egen hingst och därmed slipper den kostnaden.
Jag tycker också prisbilden är ett stort problem. När inte ens SSS styrelsemedlemmar följer föreningens rekommendationer om lägsta försäljningskostnad på föl så blir jag fundersam.
#34 Tack Pernilla. Helt korrekt uppfattat och väldigt väl förklarat 
Jag fattar som att Hanna menar att det är rimligare att införa obligatorisk DNA-kontroll av alla föl (som faktiskt ger ett mervärde, min åsikt), istället för att bara höja avgifter - om man tror att antalet betäckningar påverkas av kostnaderna kring stamboksföringen.