Hemskt!!
Vissa borde inte få ha djur!!
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1106315,00.html
Delad glädje är dubbel glädje :)
Äckligt! Får ibland, rätt ofta faktiskt, dåligt samvete för att jag i min egen mening inte pysslar tillräckligt med mina djur. Säkerligen är det lika för många av er andra. Fast med daglig tillsyn, vettigt foder, utevistelse, hovslagare, sällskap av varandra osv så har de ändå det så väldigt mkt bättre än dessa stackars knattar. Det går inte att jämföra…
Fruktansvärt!

det är verkligen skrämmande. fy alltså, hur många finns det kan man undra, stackars hästar, såg ni bakbenen, så lång att hästen gick på kotorna
Jag kan inte förstå hur det kan gå så längt och att man/dom sen inte tycker att dom gjort något fel. Visst att gamla hästar kan se ilte ruggiga ut, men kom igen!!
Ja precis, det värsta är ju att han inte tycker att han gjort något fel…
fast jag måste nog säga att det värsta jag varit med om är att rasföreningarna accepterar uppfödare som sköter sina djur minst lika illa som denna.
Rasföreningarna ska ju tycker jag kunna utesluta uppfödare som inte sköter sina djur.
Man kommer aldrig att kunna få ett stopp på sånt här förren gemene man SER när djur far illa och vågar stå för vad dom tycker oavsett vad ägaren har för namn.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Detta är ju i mina trakter.
I lokaltidningen stod det att "de fick ett fånganfall i våras. Det innebär att skenbenen växer i foten och det beror på att de gått på för kraftigt bete och fått för mycket mat." 

fy bubblan vad förbannad man blir på sånt här !!

#7 Så här ser det ut i dagens SLA (Skaraborgs Läns Allehanda) Läs även hans svar:
Stefan - Modellbyggare

Hur kan gubben säga att de sköttes bra ? 

#10 Tyckte att det var bra att se hans svar… Det finns de som inte borde hålla på med djur i någon form.
Stefan - Modellbyggare

får mans skrika på forumet? I så fall skricker ja Gubb j***l. Borde själv testa bli fodrad med möglig mat och gå i vad ska vi säga trånga skor. Förstår inte att han kunde säga att de var rätt skötta. Stackars små hästarna :(
Det värsta är ju att han kan skylla på att de fått fång. Hovarna ser för jäkliga ut. Tyvärr så förekommer det som milla skriver även bland uppfödare som håller på med shetland. Såg en fuxhingst för något år sedan med ännu värre hovar. Och denna uppfödare är knappast ovan eller ny innom hästavel. 

Om hästar på 28 resp 32 år får fång bör man nog överväga att avliva dem direkt. Är det snällt mot så gamla hästar att bli konvalescenter en lång tid. De har ju åldern emot sig.

Hur sjutton kan gubben säga att de skötts bra!? tror han att allmänheten är helt dumma i huvet. F*N vad förbannad man blir!!!
#15 jag tror bara han inte fattar själv vad han håller på med. Förstår man inte sälv vad det handlar om fattar man inte att andra faktiskt gör det.
Jag mår jättedåligt när man ser sånt här, men jag blir samtidigt glad för varje fall som kommer upp.
Allmänheten får upp ögonen och vågar säga till. Det största problemet är nog att folk gärna undviker att anmäla eller tipsa.
När man dessutom väl påpekar att något är fel måste det tyvärr vara så här illa innan någon tittar på dem.
Här måste man betala för att kommunen ska komma ut och inspektera, men folk som missköter sina djur betalar ju ingen kontroll, och kontrolleras därför inte heller. Blir galen.
Men Sten Bergheden förnekar skuld. Kommunen har struntat i att hästarna hade sjukdomen fång, en inflammation i hovarna, säger han. - Då har man inget annat val än att sätta dem på kraftfull diet. Något djurplågeri handlade det inte om, hävdar han. - Hästarna var 28 och 32 år. De hade knappast blivit så gamla om vi inte skött dem bra. **Varför låg det döda fåglar i dricksvattnet? **- Det är jättekonstigt. Antingen har de hamnat där själva. Eller så har någon lagt dit dem, med flit, säger Sten Bergheden.
Om hästarna har fång så KAN hovarna se illa ut och vissa (även vissa veterinärer) anser att fånghästar ska mer eller mindre svältas… men döda fåglar i vattnet????
Om man sedan läser vad som står i andra artikeln så har jag även hört att vissa veterinärer och hovslagare rekommenderar fjolårshö… dvs "gammalt" hö… Om man då inte ger hästen extra mineraler är det inte konstigt att den får diverse brister! Sedan om man nu haft dem på för kraftigt bete så får man väl hålla efter hovarna bättre så det inte blir så illa… men som många andra shettisar och andra gårdshästar/gräsklippare så hade de nog inte så mycket tillsyn…
Men jag försvarar honom absolut inte och när inte ens kaninburarna hade mat eller vatten så tycker jag att djurförbud är ett bra beslut.

med tanke på vem det är så kan ju någon ha lagt fåglarna där för att jävlas med honom, jag vet inte. men helt omöjligt är det ju inte.
när vår shettis hade fång skulle vi ge honom fjolårshö och sånt betfor. och så skulle vi inte verka hovarna har ja för mej. men jag minns inte, det var ju så många år sedan. men hans hovar blev ju minsann inte så dåliga och han blev frisk snabbt. vi skulle ha sand i boxen under halmen.
men om det är han som misskött dem och det där med kaninburarna så är det ju förskräckligt och jag håller med. djurförbud!
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
#13 Stackars hingst, ägaren till honom är inte ett uns bättre än riksdagsledamoten, vad är vitsen med att ha djur om man ändå inte bryr sig om dem?

#19-Håller helt med! Varför kan dom inte samla på frimärken eller nåt i stället. S-it gubbar! ( är det alltid karlar som miss sköter djuren .. för det var något artikel om får som dött av svält, också en karl som ägde dom)
Usch, jag blir så ledsen när jag läser om misskötta djur.
Jag håller med, men jag tror att det finns minst lika många av det kvinliga könet som inte kan sköta sina djur 

Blir bara så ledsen, hur i hela h-vete kan nån göra så här???
#20 Här i Eskilstuna pågår nu en utredning om en kvinna som har typ 30 hästar i en trädgård, bla 5 shettisar. Har inte sett nått i tidningen på länge men hon tycks flytta runt i olika kommuner vartefter hon får djurförbud, så det finns nog idioter av båda könen. Har god lust att åka dit och hämta hästarna men då blir man väl anmäld!!! och vart skulle jag ställa 30 hästar?? Hon hade visst 12 hundar oxå.

Håller med dig 1# om att man får dåligt samvete ibland och ändå har mina djur det så bra på alla vis. Det är lite dåligt attityd runt just skötseln av shettisar ibland kan jag tycka. Läste på ett av våra större hästforum att "skaffa dig en shettis om du inte har råd med något annat, den kan leva på mossa". Öh, mossa? Mina flickor få samma skötsel som en stor häst skulle få, dock mindre mängd mat. Står nog många små ponnyer ute i landet som sköts halvdant.

Asså jag bli så himla arg
hur kan man behandla dem så ? Det är riktigt sjukt alltså .. 
Och Två år
vad är det, låt han få livstid vettja !