Vindskydd/Ligghall?
Funderar lite löst på att bygga ligghall. Vindskydd har vi påbörjat men vore ju bra med en ligghall också i framtiden. Vill ju gärna göra den hyfsat robust och bra till ca 4-5 shettisar (ev stor häst också) men gärna utan att behöva gjuta golvet.
Någon som vet vilka regler osv som gäller för ligghall vs vindskydd? Krävs bygglov?
Ni som har byggt el. modifierat befintlig byggnad till ligghall e.dyl, hur har ni gjort? Hur har ni tänkt? Vad har det kostat ungefär? Massa frågor
Bilder vore skoj!

#0 Det är krav på förprövning oavsett om du gör ett vindskydd eller en ligghall. Man får inte sätta upp vindskydd utan att förpröva och få ritningen på dem godkända. Precis som med ligghallar. Ligghall och vindskydd är i princip samma sak numera. Man får inte sätta upp ett litet vindskydd längre i sin hage om man känner för det, utan det måste ha godkända mått. de vindskydd man tidigare fick ha blir inte längre godkända ens på ritbordsstadiet.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Hur är det om jag vill börja använda en redan befintlig byggnad som ligghall, måste den godkännas även då?
#1 Tusen tack!!
Jättebra länkar!
#2 Gaahh, tycker det är jättekrångligt detta med förprövning. Har ni förprövat hela Er gård/stall? Vi har ju byggt för max 4 hästar men kommer nu så småningom att utöka i o m avel osv. Har byggt alla boxar osv efter lagliga mått osv men hade nu tänkt bygga vindskydd påbyggt på befintlig byggnad och ligghallen som fristående byggnad. Berätta gärna hur ni gjorde med förprövningen, vad kollades, kostnad osv.

Vårt stall gjordes i ordning för 21 år sedan, då behövdes ingen förprövning. Men miljö & hälsa har varit ute på inspektion, tror det var förra året. De hade inga anmärkningar. Men om vi vill ändra eller bygga till boxar måste det förprövas, om jag fattat saken rätt.

#4 Ja, allt är förprövat och godkänt. Mkt krångligt och omständigt är det, riktigt larvigt till och med ibland :-)
Vi fick skicka in ritningar på allt vi byggde och de ändringar vi gjorde i befintliga byggnader för att anpassa det för hästar.
#5 Stämmer. Man får inte ändra ngt alls och dessutom måste ju allt man använder gdk även av MoH innan man får använda det - även om det funnits i 100 år :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag ringde min kommun och frågade om regler och förprövning hit och dit. Eftersom jag bara byggde 3 boxar så behövdes ingen förprövning, och jag frågade också om ligghallen men det var inga problem sa dem. Den behövdes inte förprövas eller besiktigas innan användning. Men det är i min kommun, så vitt jag förstår är det olika i alla kommuner. Jag byggde också min ligghall i ett befintligt hönshus, som är en del av ladan. Så det blev ingen ny byggnad.
Kostnaden för min ligghall blev 0 kronor, give or take. Vi tog upp ett hål i väggen och använde brädorna som satt där till att bygga en innervägg, eftersom ligghallen är i anslutning till vedboden. Så vi byggde en vägg mellan ligghallen och veden. Om man inte räknar slitaget på skruvdragaren så kostade det ingenting.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se