Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 4420 ggr
stallostby
0

Greenguard/munkorg

Någon som har erfarenhet av detta? Kan de överhuvudtaget äta nåt med denna? dricka? eller skall man ta av den flera gånger per dag? (verkar mkt omständigt isåfall). Den finns på Hööks, passar den på shetland? Den var ganska dyr, någon som har en begagnad att sälja?

Sasser
0

Jag har bara bra erfarenheter av greenguarden. Inte haft på egna ponnyer utan en som var inlånad här. Hon fick i sig strån och drack vatten utan problem. Tog av den till natten då ponnyn stod inne.

sanne
0

Renee, vi säljer massor av dem på sommaren, så dom verkar fungera riktigt bra, hoppas att båda är dräktiga nu så kanske dom slipper fång nästa år, Anja har tom gått på bete i år utan symtom, ska försöka hålla henne dräktig / digivande…

lycka till nu

zettan
0

ja ger mitt sto probade granulate de verkar fungera jätte bra. hon har i för sig föl vid sidan i år. Hon ska inte betäckas om men ja tror på probade granulate. Men som Sanne säger vi på hööks säljer massa sånna nu under sommaren.

stallostby
0

tack för svaren, Tess behöver verkligen bantas nu, en månad kvar till premieringen.

stallostby
0

tar gärna emot fler synpunkter på greenguard, undrar mest om de får i sig tillräckligt med näring eller om man måste ta av den en del av dygnet..

Nea-1
0

Jag har haft munkorg på en shettis för att hon var tjock och för att minska risken för fång. Hon fick i sig tillräkligt med gräs men fick ju "jobba" lite mer för att komma åt det goda!

Ann-Christine
0

Jag har bara bra erfarenhet av greenguard på ston som haft fångkänningar.

De kan gå ihop med resten av flocken men måste som #6 redan skrivit, jobba mer för sin mat och kommer aldrig åt rötterna.
Inga problem att få i sig av saltstenen, mineralerna i baljan eller vatten.
Mitt eget sto kunde till och med äta äpple fast hon hade greenguarden på sig, hon krossade äpplet och pillade upp bitarna (hon hade äppelgrenar hängande in i hagen).

Nackdelen är att hästen måste ha grimma på sig i hagen och är det en häst med fångrisk så är det ett evigt passande, de är ju inte direkt rådlösa när det gäller att försöka göra sig av med grimman (välj en färgglad grimma).
Grimman måste spännas ganska hårt, jag har löst det genom att använda nos- och nackludd för att undvika skav (nu har det kommit små gelfyllda saker som nog är bättre lämpade än ludden).

Ove-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 hm… Jag har just funderat på det där med saltsten och mineraler… Hur får de i sig det?? Vatten dricker hon ju som "vanligt"…

Är det vanligare att ston får fång?

Kimpa
0

Vi har en fånghäst som alltid har greeguard på sig på sommrarna. Vi fick sy fast den i grimman uppe på nosryggen då hon var för jäklig på att lyckas få ut mulen på sidan av korgen. Fast den var så spänd som det bara gick. Men efter den lilla justreringen var det inga problem. Hon var inne på nätterna och fick lite hö, då hon kördes och arbetade.

VeronicaP
1

Tyvärr är min tanke just att många som har det på sina hästar glömmer att ge dem tillräckligt med hö eller annan mat , för hur det än är så måste även *feta* , fång hästar ha sin kvot för att inte bli *sjuka* , det finns ju även en del hästar som är tjocka pga de får för lite mat. Deras kroppar  är inställda på svält.

stallostby
0

låter ju bra, har beställt en nu. Tänkte också på det där med att spänna åt grimman ordentligt, för den ser stor ut på bilden. Är den gjord av plast? eller är det läder (med tanke på priset)?

Ann-Christine
0

#10 Jag har enbart använt mig av greenguarden i gräshage på högriskston med utegång dygnet runt. Men jag förstår vad du menar och håller med.

Som bantningshjälp för att ställa i utställningsskick, nja.
Tycker att de ston jag haft här och som tvingats ha den på hela sommaren, smalnat av på ett konstigt vis.
Som att de tappar muskler samtidigt.

#7 Finns det inte lös mineral i baljan så skrapar hästen loss det (på samma sätt som häst utan greenguard), det är flera långa hål i botten på greenguarden så hästen doppar tungan i mineralerna.
Samma med saltstenen, hästen använder sin tunga.

# Den är i hårdplast och finns i två storlekar, full och ponny.
Själva greenguarden behöver inte sitta hårt runt mule och mun, nackstycket på grimman räcker.
Prova dig fram, den ska inte sitta hårdare än vad hästen "kräver".

Silenos
0

Jag hade Greenguard på vår fångponny. Med den kunde hon gå på bete med kompisarna.

Hade dels en greenguard monterad på grimman. Men sen köpta jag även en annan modell, Globus "Gräsreducerare", girimma o munkorg i ett. Mycket ställbar o lite mjukare.

Har också köpt Källqiusts variant, en billig modell i nylon. Men den var jätteliten i storleken och svår att sätta på grimman, den förstod jag mig inte alls på. Den förblev oanvänd…..

Benjamin
0

Jag tycker att det är lite synd om man använder greengard för att få ner hästen i hull, till en fånghäst kan jag förstå. Den bästa medicinen för tjock häst är nog ändå motion och kanske lite magrare bete eller box på natten.Glad

Ove-D
0

Den bästa medicinen för tjock häst är nog ändå motion och kanske lite magrare bete eller box på natten

Box på natten??? Blir inte det tarmstörning av det??? Jag har HELLRE munkorg och hästen kan gå och beta DYGNET RUNT än att stå ensam inne del av dygnet (och en del utan mat). Jag anser inte att hästen blir mager av munkorg. Den får i sig alltså både gräs och blad med munkorg.

Lise
0

Varför skulle de få tarmstörning av att stå inne på natten??? Måste vara bättre att låta hästen gå på magert bete och ta in den på natten om den måste banta än att sätta på en munkorg, tycker munkorg är djurplågeri. Motion är annars bästa sättet att få ner de i vikt, och shettisar ska vara runda.

Annette
0

Om de står inne på nätterna kan de ju få lite hö och/eller halm att tugga på. Mitt ena sto står inne ensam på nätterna och hon trivs med det.

Ove-D
0

#17 ja visst, men vissa ger sina fånghsätar inte foder när de tas in, dvs får stå tomma i magen väldigt många timmar. DET tycker jag är djurplågeri för en gräsätare som vill äta ofta…

VARFÖR anses munkorg som djurplågeri???

Hennum
0

vi har en sån, köpte den när han hade haft fång. men jag tycker den var för stor för vår häst, jag minns inte men jag har för mig att han lyckades få av sig den trots att vi hade spänt åt så mycket det gick. ska kanske sy fast den då. med tanke på hur tjock han är nu så kan den nog behövas. han går ute dygnet runt… och vi har så förfärligt mycket klöver och maskros i vår hage.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Benjamin
0

Jag har haft Benjamin inne på nätterna tidigare. Han fick hö på kvällen och sedan blev han utsläppt på morgonen vid 07. Han fick ingen tarmstörning av det men han tappade några kilon.Glad För mig var det ett bättre alternativ än greenguard men för dig kanske greenguarden passar bättre.

Ove-D
0

Kan NÅGON förklara för mig varför munkorg klassas som djurplågeri?

Annette
0

#21. Jag har inte påstått att det är djurplågeri, men jag vill inte använda greenguard. Anledningen till det är att jag inte kan vara hemma hela dagarna och se till att den sitter som den ska. Om den hamnar fel kan det bli problem för dem att dricka. En varm sommardag utan vatten kan innebära katastrof, om det vill sig maximalt illa.

Lise
0

21 Det är jag personligen som tycker det är djurplågeri. Det måste vara frustrerande för en häst som går i en gräshage och inte kan äta riktigt.

stallostby
0

Såg att greenguarden fanns i Bolekatalogen för 100kr billigare och dessutom i ponnystl. Den på Hööks fanns väl bara i en stl? eller missade det när jag beställde tro… om det är full stl kan jag förstå om den inte sitter ok.

(hästen som skall ha den har lindrig fång och är överviktig, hon går kortare promenader med mig i skogen, vill inte motionera en häst med fång för hårt, vill hellre att hon går ute dygnet runt och äter lite hela tiden än att hon ska dra ner på ätandet över natt i box för jag inbillar mig att och äter ikapp det på dagen sen)