Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 1145 ggr
Lindbygarden
0

För tjock treåring...vad göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur mkt kan jag motionera vår lilla treåring? Jag vill inte longera henne för mkt med tanke på belastningen så jag tänkte helt sonika ta med henne på mina motionsrundor… Men hur ofta och hur långt sam hur mkt jogging kan jag lägga in?

Har inte haft så här "rund" häst förrut och vill inte överanstränga eller avskräcka henne…

Har inte ngr backar dessvärre…och hon är inte inkörd..

moa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har samma problem med min. Han är smällfet och jag vet inte heller vad man ska göra. Hade tänkt att ta det lungt med inkörningen och allt men nu känns det som att bara slänga på vagn och börja träna för att få ner honom i vikt, vilket inte heller är bra.

Långa promenader, ha med som handhäst och tömkörning är det som jag sysslar mest med Tappi nu.

Lindbygarden
0

Ja de är runda och goa!:O) Tänkte tömköra in henne också nu i sommar.. Jag arbetade henne lite igår en kort stunds longering och därefter promenad.. Hon är dock låst i bogarna, lite snubblig förmodligen pga att hon är så tung.. Stretchade och kylde ner hennes ben efteråt och det tyckte hon om! Så det blir till att massera och fram med lasern så att hon blir lite mer mjuk och smidig…

Jag har "bara" arbetat med stora hästar innan och tycker att det är himla roligt med dessa mindre, de är ju så lätta och behändiga:O)

Känner även jag som dig _moa_ att jag är rädd att det ska bli för mycket!

sofia-
0

Jag måste bara säga att jag tycker inte att det är för tidigt att börja med inkörning på en treåring. Vi ska börja köra in vår tvååring nu. Jag tror hästen tycker det är roligare att bli körd än att bli longerad. Man kan ju alltid skritta mycket.

Lycka till med era shettisar Glad

Lindbygarden
0

Ja inkörning är inte för tidigt… men jag börjar med arbete i töm!:O) Tror att det var just gällande ansträngningsnivån…:O)

Longering e nog ingen direkt höjdare även om man varierar tempo och varv mkt.. det är ju roligare att komma "ut"

Tack tack!

ingrid
0

Brukar ta dem 2 korta pass om dagen, när de är för tjocka. 20 min på morgonen, 20-30 min på kvällen. Varierar skogspromenader, tömkörning och longering. (Körning om de är inkörda) har alltid minst 10 timmar vila emellan. Dessutom en hård regim på ett visst antal timmar bra bete, halm och hö. De har alltid ngt att äta för att inte ställa in kroppen på svält.

Pheobe
0

jag tycker inte den är för tjock men prova mindre mat

susanne-s
0

Jag cyklar med mina! Glad

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

VeronicaP
0

Du kan även göra så att du låter den gå på bete på dagarna och stall på natten, för är det varma heta dagar så äter de inte lika mycket som de gör på svala sköna sommarnätter *ler*

Pheobe
0

#8 jag provade det med någon ponny men det funkade inte. Sägs att dom äter ännu mera på dagen om dom är inne på natten.

VeronicaP
0

#9 Det har inte mina gjort , sen har jag iof inte tagit in dem alltid , för har jag haft en hage med nerbetat så har de fått gå där på natten . Här har det funkat bra och vet att det har funkat hos andra med.

#4 Du kan även motionera dem lösa i paddocken , genom att se till att den håller igång precis som när du longerar den, på det viset får den motion utan att slita på benen , någon gång kan du ju ta och löshoppa den .

Hennum
0

vår häst äter som en galning hela dagarna och han har en gigantisk mage. man undrar, blir de aldrig mätta? jag vet att shettisar är inprogrammerade att äta hela tiden för att de kommer från ställen med näringsfattigt bete. men ändå! hans magsäck måste vara jättestor.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Ledin
0

det e ju jätte svårt om dom har lätt å lägga på sig o ofta har ju dom det… Ja magert bete e väll det man kan göra. Sen har jag sett att det finns nån munkorg för begränsa gräsintag men dom verkar ju gryma. Passa på kör in dom nu är ju tiden bra för sånt. Tycker det e gullit med runda shettisar men det e ju inte så bra för dom. Ta promenader kanske ta in dom under dagen dels underlättar man för flygor o värmen men oxå ingen mat. Då får magen lite vila. Jag har ingen aning vad man kan göra riktit. Här finns en jätte fet halvblod som folk tror är högdräktig i år igen :P hon ska få gå i en annan hage med mina 2 russ för att inte äta så mycket. Hoppas det går bra å lycka till med tjockisarna :)

Lindbygarden
0

Tack alla för era tips och råd! Det får bli flera promenader per dag samt arbete i töm! Lättare att variera vintertid med fodertillgång… Mitt krux är ju lilleman som behöver äta då han växer… Blir han själv så rymmer han… Han kommer under tråd på 40 cm… kvittar om det är ström.. han bara "rinner" under… Så det gäller att inte missa att kastrera i tid:O)

Charlotte-J
0

#13 Bara en undran, är inte din unghingst 1 år redan?? Eftersom du skrev att du skulle "kastrera i tid" så undrade jag bara hur du menade då din hingst är könsmogen redan nu säkert.

Amor vincit omnia Kyss

Pheobe
0

#14 jag vet veterinärer som gärna kastrerar fölungar runt 6-11 månader bara testikeln ramlat ner. vet dom som gör det på halvblod och någon som gör det på shetland

tilja
0

Alltså inte bara jag som har problem med feta ponnyerFlörtJag tar treåringen på släp när jag kör min femåring. De verkar tycka att det är kul bägge två. Tar även in dem på natten. Hoppas att det ska hjälpa lite i alla fall….

Ahnna
0

Jag ser inte så allvarligt på en 3-årings hull, om den inte är så fet att det påverkar skelettet. En 3-åring ska ju normalt sett inte tävla i någon gren som är fysiskt krävande, och behöver därför inte vara varken särskilt musklad eller slimmad. Eftersom de fortfarande växer i den åldern så behöver de lite underhull för att inte falla ur och bli tunna - men för mycket övervikt är som sagt inte bra för dem heller.

Med min 3-åring har jag sysslat lite med tömkörning, longering och inkörning under våren, men någon fysisk träning är det ju inte tal om. Att köra ut en sväng på 20-30 minuter med mycket skritt och lite trav är ju knappt tillräckligt för att de ska få upp pulsen, och mer motion än så bör man ju inte ge sina växande ponnyer i alla fall.

Håll hellre hullet nere med en balanserad foderstat, som är anpassad till mängden motion hästen får. På sommaren kan det vara klurigt med allt gräs, men då får man väl istället göra en avvägning - ska vi satsa på motion och viktnedgång just nu, eller ska hästen gå på bete och äta så mycket gräs den vill? Dessa två saker går sällan så bra hand i hand, om inte betet är precis lagom för mängden motion.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lindbygarden
0

#14 Han är tio månader… stenarna har börjat "ligga kvar i påsen"… han börjar agera lite hingstigt… Hon brunstar inte nu samt vårt hbl kommer hem innan hon går i brunst igen… Så vi särar vid brunst… Jag vill inte kastrera nu i värmen med alla flugor.. Så anledningen till mit uttalande var just det att han visat sig vara duktig på att rymma och då hjälper det inte att sära på dem!

#17.. det var just det jag klurade på… hur mkt ansträngning.. Jag kanske inte kan motionera henne så mkt som en viktminskning kräver utan att slita på en växande ungponny..