Läkning kastrering
Som jag fått höra tidigare ska ju nykastrerade hingstar röra på sig mycket, vilket jag även fick höra av min veterinär under dagen min grabb kastrerades. Hon sa minst 15 minuters trav per dag, men hur många dagar han ska motioneras på det sättet fick jag ingen information om.
Tills det är läkt, det förstår jag också men vore bra med ett litet hum om hur många dagar/veckor jag ska fortsätta såhär? Hur många dagar höll ni som har kastrerat era hästar på? Just nu får han boswellia då jag vill åt det anti-inflammatoriska, mest för säkerhetens skull och jag manar på honom och hans hagkompis ett par gånger om dagen i hagen. Har tidigare också cyklat med honom vilket fungerade bra… Tills cykeln blev överkörd av bilen och därför inte fungerar så bra. Han är väldigt pigg och glad i alla fall!
Jag tycker att det ser ut att läka fint *peppar peppar*, det rinner blodblandad vätska från det ibland vilket jag antar är bra, och svullnaden ser också ut att vara mindre. Jag hoppas att det inte uppstår några problem under läkningen, men som sagt! Vore kanon om jag visste hur länge jag behöver vara nogrann med motionen.
Är också nyfiken på hur lång tid det kan ta innan hormonerna är ute ur systemet så att säga? Så jag vet när jag kan släppa in den andra grabben i flocken. En vecka, två veckor, en månad?
Tack tack tack på förhand!

Min fick bara gå i hagen, han rörde sig tillräckligt mycket på egen hand.
Hur lång tid det tar innan hormonerna lagt sig är väldigt individuellt och beror nog på hur han var innan kastreringen.

Jag gick skrittpromenader med min 1-2 ggr/dag, utöver hagvistelse, kanske en vecka efter kastrationen. Sen tog den vanliga motioneringen vid.
Båda mina tog det uppåt ett halvår innan de förstod att de var valacker och lade ner hingstbeteenden som att vakta på stona och sluta jaga den äldre valacken.

Jag släppte vår nykastrerade 4åring i hagen och gick promenader och det läkte fint, han fick dock profylax med penicillin då det var fel årstid (sommarvärme och flugor).
Det tog en dag för våran att förvandlas från en hormonstinn hingst som matvägrade, skriade hela dagar, slogs med hagkompisen så hårtussar med hudbitar rök, till beskedlig valack.
Veckorna innan bröt han sig ur hagen, hoppade över boxdörr mm.
Dagen efter kastrering stod han på stallgången och sa inte ett pip när det högbrunstiga stoet stod i boxen och luktade på hans hals. Sen dess har han varit Valack och inget annat.
Jag kastrerade en nu 20 sept och han cyklade jag med o sprang lite extramed ca 10 dar sen rör han på sig mycket i hagen oxå så det har läkt fint, nu har påsen dragit ihop sig klart och allt är mjukt o fint.
Han är fortfarande vaktig och har springrace mot min 5 åriga hingst emellanåt, men har har gått och går med vårat Bponny sto, går hur bra som helst. Han pratar när han kommer in i hagen på morgonen men tja hon e lite tråkig ju…
Vad intressant hur olika det verkar vara! Han tycks vara både gladare och "snällare" efter kastreringen, men svårt att avgöra när han ännu inte går med två-års hingsten igen som han tidigare jagat. Jag är ju lite osäker på när jag vågar prova att slänga ihop dem igen, vill ju inte att det ska bli en vana att han jagar honom, men jag får väl helt enkelt prova mig fram om någon vecka! Sköter han sig inte får han väl gå själv ett tag igen… Men vore toppen om de kunde funka ihop när jag provar!
Tack för alla bra svar!