Ninjahästar?!?
Jag har finmaskiga hönät både inne och ute som jag är väldigt nöjd med. Jag har dem sitter fast med ringögglor och karbinhakar.
Men när hästarna står inne på nätterna måste de förvandlas till ninjor, alternativt få hjälp av små vättar…
För VARJE morgon är det minst en av hästarna som fått lös ena eller båda karbinhakarna… Alltså jag fattar inte hur sjutton de lyckas! För det första så sitter näten rätt spända (isär på bredden då alltså) även när de är tomma, jag har fullt sjå med att få lös dem när jag ska plocka bort dem själv.
Å ändå lyckas hästkräken ta loss dem stup i kvarten… Från början hade jag lite billigare karbinhagar, tyå sånna i aluminium, de är lite lättare att få upp och kunde gå sönder. Så jag bytte till "riktiga" hakar typ som denna (relativt tröga att öppna dessutom):

Och ändå lyckas de få loss dem utan några problem (hur f*n gör dom?!?)…
Dessutom brukar de lyckas snurra på påsarna, alltså upp till kanten där man fyller på, in mellan påsen o väggen o ner igen, räknade 14 varv en gång… Och de är väldigt fiffiga med att hänga upp påsen på en eller båda ögglorna när de börjar ta slut med hö så de inte behöver äta från golvet.
Börjat snart överväga buntband, eller kanske hänglås???
Men å andra sidan, det är inte hela världen att de lossnar ibland. Jag blir ju trotts allt ganska full i skratt när man möts av dessa syner varje morgon! 
Hakuna matata!

Ajdå, då får jag nog sluta skylla på att det är min mor som inte fäster näten ordentligt. Detta har hänt hos oss också och jag tror jag vet vem Ninjan i vår hage är.

#2. Verkar pilligt att öppna med vantar?
Så länge de bara en hake då och då funkar de jag har. Näten sitter ju fortfarande kvar i tre hörn.
Jag skulle inte vilja ha kabinhakar i boxen efter att min mosters ponny lyckades fastna med mulen i en och rev upp ena näsborren så hon fick sys.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag använder karbinhakar men fäster dom högre upp så hästarna når dom inte. alt kan man ju fästa tex balsnören i näten och sedan hakarna så kommer dom utan räckhåll… eller använd shackel… lite större modeller fixar man även med vantar :)
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

dubbelt :(
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#3 Gpr hur bra som helst med vantar… man skruvar på den räffliga delen och de är ganska stora. De kan heller inte riva sig av dem
Medarbetare på djurskydd.ifokus