Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett20-föreningsfrågor-sss
Läst 2735 ggr
PP
1

SSS:s Höstmöte

Höstmöte imorgon. Nyfiken på vad regionalföreningar och enskilda medlemmar kommer lyfta för frågor.

Linnah
2

Är det nån som kan tänka sig att berätta lite om vad som hände för oss som inte hade möjlighet att komma?

Annette
0

Jag är nyfiken på om det sades något om 2013 års utställningar. Väst hade sina klara på sitt höstmöte, hur är det med de andra lokalföreningarna?

Blir Risen på Romme?

PP
11

En liten sammanfattning kan jag ju försöka mej på, eftersom ingen annan känner sej manad… ;-)

• Inga direkta förändringar i grundpropositionen är att vänta, däremot några förtydliganden gällande bl a kvalificeringen till championaten i klass 3 och 5 (där både hingstar och valacker deltar) och att föl ska anmälas på separat blankett.
  • Internetanmälan är på gång, kanske redan till 2013
  • Några uppdateringar gjorda även i hingst- och storeglemente, exempelvis att A/Elit för sto kan ansökas om pappersvägen
  • Kriterierna för ett Super-Elit för sto diskuterades. Styrelsen föreslog 2 gdk hingstar, 4 diplomston och 1 "valfri" 30-poängare. Mötet verkade däremot överens om att det bör räknas poäng istället för specifika meriter och förslaget styrelsen kommer arbeta vidare med är därmed 2 st (möjligen 3 st) 50 p och 5 st 30 p på minst 8 avkommor. Målet är att det ska vara svårt, men inte ouppnåeligt, att få Super-elit.
  • Vårens avelsvärdering av hingstar är planerad till den 13 april. Plats är inte helt klart, men Jönköpingstrakten är aktuell.
  • Eftersom hingstpremieringen länge haft svårt att gå runt ekonomiskt, kommer anmälningsavgiften höjas, från 500 till 600 kr för föruttagningen och från 250 kr till 400 kr för den centrala, dvs totalt 1000 kr för hingst som går hela vägen.
  • Efter att ha tittat runt på olika tryckerikostnader, visade det sej att att vi inte kommer tjäna på att byta tryckeri. Vi betalar 300 kr/sida för tidningen. Ett förslag är att dra ner sidantalet och göra några nummer tunnare. Det bör fungera genom att man exempelvis disponerar sidorna bättre och gör bilderna mindre.
  • En lösning på hemsidan verkar vara på gång.
  • Utställningar 2013, listan fortfarande preliminär:
    17/2  Öst, Norrköping, domare I-L Hoveklint-Hyttring
    2/3    Nord, Kristinehamn, Maria Jansson
    25/5  Väst, Nuntorp, Håkan Erlandsson
    6/6    Preliminärt Nord, Norrtälje
    6/7    Väst, Svenljunga, Ronny Johnsson
    6/7    Syd, Huseby/Växjö
    juli     Öst, Rockelstad
    aug    Nord, Sikeå
    10/8  Väst, Nossebro
    17/8  Preliminärt riks (Nords område)
    31/8  Syd, Bjärsjölagård
    31/8  Nord, Karlstad, Håkan Erlandsson
    28/9  Väst, Vartofta, Annika Strindgård
    sept/okt Syd, Mörrum, Håkan Erlandsson
    okt     Nord, Nordmaling
    19/10 Nord, Söderhamn, Viveka Karlestrand
    26/10 Väst, Dingle
    2/11   Syd, Älmhult, Lars Gerth
    3/11   Öst, Skogslotten
  • Förslag på att alla internationellt godkända hingstar som visas på svensk avelsvärdering ska tilldelas RS, oavsett exteriörpoäng som ska vara hemlig. Mötet oense.
  • Nytt avtal med SH ska skrivas. Eftersom vi gör våra egna pass och inte har behov av Blå basen, har en rabatt med 30 kr/betäckt sto förhandlats fram (2012 har 883 betäckningar rapporterats).

Därefter var vi Nordare tvungna att avbryta för att påbörja den långa resan hem, och det kan ju hända att vi därmed missade någon intressant diskussion…

Annelie-P
0

Tack för resumén Pernilla Glad

Hanna-D
0

Tack Pernilla! Glad 

Tummen upp för Internet-anmälan!

Minsanne
0

Vad du är duktig Pernilla och ni andra som åker så långt,
Tack för rapporten.
Det var meningen vi skulle komma, men fick ju tyvärr ett olycksfall på morgonen, var tvungen att ta bort en av våra fina hingstar ;-(
Annars missar vi aldrig höstmötet

VeronicaP
0

Tack Pernilla för infortmationen :D

Jag gör också Tummen upp för internetanmälan , är ju van vid att anmäla genom internet på allt annat :D

ingrid
0

Tack Pernilla! Uppskattar att du delar med dig av informationen.

ThiffannyJ
0

Tack för info Pernilla.

Jag som inte var där fattar inte riktigt denna punkt:

Förslag på att alla internationellt godkända hingstar som visas på svensk avelsvärdering ska tilldelas RS, oavsett exteriörpoäng som ska vara hemlig. Mötet oense.

Varför ska poängen vara hemilga?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

PP
0

#9 Ifall de inte kom upp i 40.

Hanna-D
4

Faller inte hela ideen med RS då?

ThiffannyJ
0

#10 Men varför hemlig? Ingen annans poäng är ju hemliga om de inte kommer upp i 40 poäng?

www.minishetland.com

PP
3

Jag tycker som #11 och kan inte argumentera för förslaget. Oskyldig

Däremot skulle jag kunna tänka mej att helt ta bort poängen på avelsvärderingar och bara ha godkänd/ej godkänd, väldigt gärna med ett avelsråd till varje hingst (och sto för den delen). Men jag är nog rätt ensam om den åsikten…

VeronicaP
0

Instämmer med 11 och 12 varför hemliga poäng för det är de ju inte för några andra

Ellinor Johansson
0

Jättetack Pernilla för du delade med dig av informationenGlad

Förstår inte hur den som väckte frågan tänkte.

En RS hingst är en hingst som är godkänd enligt rasvisa krav, alltså med 40 poäng eller mer samt gjort en i Sverige godkänd veterinärbesiktning.  De internationellt godkända hingstar som har visats på hingstpremieringarna har väl med några få undantag blivit godkända enligt rasvisa krav.

fuxar
0

Stort tack Pernilla, super!!!!!!!!!

Håller med #15 även #11 och #12.

[Billan]
0

Tack för info, Pernilla.

Jag tycker som du angående hingstpremieringarna.

Poängen och vart den sitter säger inget om hingstens nedärvning.

Annette
1

Tack för info :)

Ingen utställning i Malmköping 2013?

ThiffannyJ
1

#13 Jag menade inte att du skulle argumentera för, jag ville bara veta hur pratet gick Glad

www.minishetland.com

Charlotte-J
0

#18 Jo, men med annan arrangör så det är för alla ponnyraser.

Amor vincit omnia Kyss

PP
4

#19 Ungefär som här. Flört

Uppdelning av RS i olika klasser kom oxå upp. Men det känns ju redan gjort och hur bra blev det?

Min personliga åsikt är att SSS/vi måste bestämma oss för vad RS ska stå för. Jag tycker inte att det är fel om det är en merit med högre krav som alla inte kan uppfylla.

Men, jag skulle ju önska att det även gällde stona… Som det är nu har jag svårt att se vad jag betalar för när jag löser RS på sto, som inte avelsvärderingsbeviset redan visar. Apropå omotiverade avgifter… Oskyldig