Skorv!
När jag köpt min shettis och kom hem med henne så såg jag att hon hade skorv i manen och i svansroten.
Har köpt en mirakel tvål som heter Kevin Bacon (den funkar bra)
Är det nån som har nått annat tips på hur jag kan bli av med det så är jag tacksam, för tvålen håller på att ta slut och på affären tror dom inte att den kommer komma in nå mer?
Först och främst, är det en "värdefull" ponny? Jag skulle tagit kontakt med säljaren om jag gett mycket pengar för den. Det är en ponny du inte kan använda i avel om det är ett sto.
Du kan bada henne med hexocil hundschampo eller nåt annat mot klåda. Är det solen den har besvär med finns salvor mot det. Helosan sol är bra. Sen finns det flera preparat till islänningar som fungerar bra.
Tänk på att detta är mycket ärftligt. Avla INTE på detta sto!
Min shettis har jag faktiskt smörjt med vanlig matolja… Eller dränkt in honom i det… det har fungerat hela denna sommar iaf… fast den är ju inte över ännu..
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Tack för era svar!
Två hästkunniga människor har tittat på henne i kväll och jag har fått två olika svar den ena tror det är skorv den andra tror det är sommar exem el. liknande …
Så i morgon ska jag kontakta våran distriktare och höra vad hon säger håller tummarna att det inte är skorv iaf.
God natt!
# 2 Bränner inte vanlig matolja i solen?
#4. Jo, det blir stekpanneeffekt! Livsfarligt för brännskador när solen gassar på mankammen tex.
# 5 Tänkte väl det.

Skorv och sommar exem är inte det samma sak? Eller har jag fel då.
Min shettis har förmåga att stå och klia sig på träden i hagen. Trodde ett tag att hon hade fått exem, men jag tror nog att det bara är knotten som irriterar.. hoppas det ivarje fall. Har inte sett nå skorv på henne ivarjefall.

Nu har jag kollat med min vet. hon säger att skorv och "sommar" exem är samma sak!
Det är bara svårt att veta om det är sol eller knott exem hon har… Så jag har fått rådet att fortsätta tvätta henne som jag gör och sen sätta på henne ett sol/insektsskydds täcke.
Tack för alla svar!