Fixa till/bygga om rockard
Efter mkt läsande på sajten (och andra sidor) har jag förstått att en "vanlig shettissele och rockard", alltså utan svängel och baksele, inte är sååå idealisk för hästen. Kallas t.o.m. för "sket-sele" i vissa sammanhang… 
Håller ni med om detta? Har fått hem mina ponnier, en äldre välkörd herre och en yngre fröken som ska köras in, och då följde just en sådan "sket-sele och rockard". Bör jag/vi införskaffa en annan sele? Måste erkänna att det blir ganska många kilon att dra för dem om jag o min dotter ska åka (är tyvärr inte fjäderlätt
)
Och om vi skaffar en ny komplett sele - då måste vi väl bygga om vagnen? Det är väl inte "bara" att sätta på en svängel och fästen till bakselen, då blir väl vinkeln på vagnen fel, eftersom skaklarna då fästs högre upp på hästens sida..?
Kan tillägga att vi kommer att fritids-/motionsköra och inte tävla eller "busköra"! 
Rätta mig gärna om jag har fel… Tacksam för alla idéer!

Jag hade också Bröstsele med fast brösta och rockard utan svängel när jag började köra.
Åkte glatt på två olika kurser, på den ena fick jag höra att jag behövde köpa ny sele och vagn för ca 20 000 kr.
På den andra kursen fick jag praktiska råd om hur jag kunde förbättre det jag hade.
Bröstsele med lös brösta/draglinor och svängel på vagnen är av flera anledningar bättre/bekvämare för hästen. Men det går att förbättra en "skitsele" så att det blir mer funktionellt.
Har du baksele på din sele ? Annars finns det att köpa hos tex www.ponnytravprylar.se för 199 kr. Den fångar upp vagnen och hjälper hästen att bromsa med baken. Annars skjuter vagnen på i bröstan ( som har en rem inunder frambenen) och det blir obekvämt.
Vill du sätta svängel på din vagn så finns det att köpa hos tex driveout.se och www.jensa.nu. Är också ganska enkelt att göra själv.
Vill man sätta skaklarna lite högre upp, istället för i ringen på bröstan, så är det lätt ordnat. Man kan sätta en extra rem ( eller skakelögla från tex travsele ) i remmen som går från däckeln till bröstan.
Lycka till !!

Om du behöver ändra vinkeln på skaklarna, kan säkert en lokal smed göra det. Oftast är en ponnyrockard med raka skaklar avsedd för både A och B-ponny, så skaklarna blir antagligen inte för korta även om ni bockar om dem.
Om du sedan gör som #1 skriver blir det nog bra för hästen. Om selen inte har däckelgord, kan du säkert få en sådan tillverkad av en sadelmakare. Du måste ha däckelgord om du skall kunna ha bukgorden så löst spänd att bröstan kan röra sig.

Vi har provat oss fram….Innan jag fick till selen till Tiger gjorde vi så här : Däckel från "skitsele" kombinerat med baksele. Bröstan är en lös brösta från en Travsele som vi kombinerade med draglinor. Rockarden är en gammal "vanlig" rockarden. Svängeln är köpt från Jensa och var lätt att montera.
Det finns billiga kompletta selar att köpa som är helt okej också, ca. 2000 kronor.
Tack för goda tips! 
Har roat mig ikväll med att smörja upp och kolla över den gamla selen. Kanske kan förbättra den ngt till att börja med iaf, och sedan köpa en komplett senare. Vagnen går nog att använda om jag ber mannen sätta dit svängel och fästen för bakselen.
Sätter upp lite bilder när vi är klara. Tack igen!
/Channa
Har nu börjat renoveringen och den flyter på bra. En fundering bara:
Häromdagen (innan vi plockade isär vagnen) kom min sambos bror på besök och tittade på hästar och vagn. Givetvis skulle de busa lite och han satte sig i vagnen när min sambo "höll i skaklarna" - och vagnen höll på att tippa bakåt. Min sambo fick häva hela sin vikt/kraft på skaklarna för att den inte skulle slå över… 
Ska det vara så? Hur vet man att en vagn är "balanserad"? Har läst lite på sajten och hittade ngn som pratade om "1½-3 kg vid balansering" - hur mäter man det? Och vad gör man om man märker att balansen verkligen är helt galen..?
Tacksam för hjälp, då jag nu har fått en bild framför mig hur vi sätter oss i vagnen och SWISCH! så hänger pållen med hovarna ovanför marken och sprattlar… 
*puff*

Jag har för mig att man inte ska ha LGF skylt när man kör med häst, att det bara är till motor fordon (är inte helt hundra). Men reflexer är jätte viktigt och lyktor när man kör i mörker :)
Carpe diem!
Ett tips som jag vill ge om/när du provar med baksele, är att du har någon med dig som hjälper hästen att bromsa först, så att den inte blir rädd för trycket från bakselen. Först när du ser att hästen gör rätt och inte reagerar varken på baksele eller draglinor så hade jag vågat ge mig ut på egen hand. Det kan bli våldsamma reaktioner från en häst som inte blivit körd med sånt tidigare, så better safe than sorry!!! Lycka till.
#12 Ja, min sambo har svetsat dit fästen för baksele och när den kommer (är beställd från ponnytravprylar) kommer vi att vara noga med att vänja in Lilleman vid den - först se hur han reagerar för enbart selen, sedan med tryck, sedan vagn med ledare osv tills vi känner oss säkra att han förstår hur den fungerar
Svängel och draglinor kommer senare men givetvis kommer vi att "köra in honom" med dem oxå. Har ju en liten fröken oxå som ska köras in från noll…
Tack för omtanken! 

När jag ser bilderna förstår jag lite mer varför du har problem med att vagnen tippar bakåt. Sätet går så pass lågt bakom hjulaxeln, så tyngdpunkten kommer långt bak, bra om ni får till balanseringen. Du har gjort ett jättefint jobb ! Vilken skillnad på innan/efter bilderna ! Lycka till och fortsätt gärna berätta/visa bilder !
Vad snyggt det blev! Vad har du använt för färg att måla din rockard med?
men en bild på hur vi gjorde med "skitsele" , draglinor och baksele .