Regnskållor
Någon mer än vi som haft en helt sjuk höst med hästar mer eller mindre täckta av skållor?
En häst fick stå på slöinge i några dagar, och andra går på penicillin här hemma…
Hur gör ni för att få bort eller skydda era hästar mot regnskållor?!
Mitt föl i år har haft och hon hade mycket på hela kroppen, även på benen. Det enda jag gjort är att jag luckrat upp pälsen och hållt henne torr
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Jag har haft en häst en gång med skållor, den rakade vi och täckte samt tvättade med antiinflamatoriskt och svampdödande medel. Klorhexidin.
Torrt och rent är A och O
Puttat upp en gammal artikel
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Jag har haft på ett sto i sommar. Henne rakade vi och tvättade med klorhexidinschampo och hon behandlades även med Hippotrim i fem dagar eftersom hon var lite allmänpåverkad.
Båda mina två är rakade, tvättas med Klorhexidinschampo, behandlas med slalicylsyreolja och får hippotrim.
De får även smärtlindring och står på boxvila…
Ett rent helvete detta :(

Våra shettisar klarar sig utmärkt trots tjock päls och ständig väta.
Men storhästen har sedan ett par månader haft lindrigt med krustor på bog och flank. De uppkom troligtvis då hon rev sig på björnbärssnår under senhösten och läkte aldrig ut helt, utan det spred sig långsamt med få krustor och verkar nu ebba ut. Mild klorhexidinspray och att hon är torr är medicinen. Hon har den tunnaste pälsen av alla hästar -ingen vinterpäls - kanske därför hon klarat sig så bra eftersom pälsen inte är så tjock, de andra har haft tur och inte blivit smittade, eller att hon klarat sig sämst på grund av att pälsen skyddar mot vätan så dåligt… Vilket stämmer bäst?
Min gamla häst hade också detta av och till, han hade mycket klåda och kliade tills det blev sår så han fick bada i klorhexidinschampo regelbundet när det var nån extra regnig vinter.
Lurvbollen i hagen har klarat sig, trots att det regnar i stort sett hela tiden, varje dag.