Switch Pour On
Vad har ni för erfarenhet av detta medel?
Skulle vilja ha något som hjälper mot framförallt knott, men kan ju inte hjälpa att det känns lite läskigt när det klassas som bekämpningsmedel…
Någon som varit med om att häst reagerat på medlet? Hur reagerade de isf och försvann besvären så snabbt som de lovar på kartongen?
Har hällt på sånt ganska frikostigt under åren och aldrig märkt nåt negativt.
Däremot testade jag nåt blåaktigt för nötkreatur som jag fått gratis av nån läkemedelsrepresentant. Hällde på ungefär som man kör ketchup på varmkorv och hann knappt ut och stänga sista boxdörren… Jösses, det kallar jag effekt. Hästarna blev precis galna och gjorde slut på delar av stallinredningen… Troligen började alla deras snyltgäster röra på sig samtidigt, och det kliade…! Men effektivt - ja.
Jag har varit väldigt skeptisk, men sedan jag gjorde en test genom att ha på switch på ena gänget men inte på det andra, så vad vi kunde se var det stor skillnad, vi har inte haft några som helst blesyrer av detta medel, däremot kan du få ett bra tips av mig, det finns ju något som heter citrongräs i affärerna, vi brukar blanda sånt med tex vitt vaselin (finns på apotek) eller så vanlig hederlig spensalva runt juvren eller skapet toppen bra.
hur är det med switch pour on kan man hälla på det på ston som ger di, dräktiga ston, föl??????? har aldrig använt något sådant tidigare men i år har vi massor med knott här hemma och jag märker att hästarna tycker det är jobbigt.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Efter vad som stod på kartongen, så kan det användas på alla hästar (på bete). Mängd efter kroppsvikt.
#4 aha då ska jag nog inhandla och testa i alla fall.
Läste, tänkte och körde Switch på mitt högdräktiga sto förra veckan. Tar allt utom hästen
. Mkt bra. Fick ett välskapt stoföl häromdan.
Dock tycker jag att det är något svårt att dosera på ett bra sätt, det är ju svindyrt så man är ju rädd om dropparna, men vi löste det genom att dra upp medlet i sprutor (tagit bort kanylen förståss) sen är det jättelätt att doser fån öronen i mitten av manen och hoppa över sadelstaden och fortsätt bakåt till svanroten där jag brukar gnugga in lite extra, viktigt är att man gnuggar ner medlet ordentligt i huden hela vägen.
Vilket medel tycker ni varit bra förutom switch förstås?
Om man vill ha ett medel som är skonsamt kan jag rekomendera det som Dajmie säljer. Inget giftigt, men ganska kladdigt, fungerar utmärkt.
Veritas odium paretFörvånad

Jag köpte Ekholms deo igår. Får se hur det fungerar.
Aldrig använt nåt mot knott för det har vi inga här men efter att ha fått erlichias på ett sto används switch var 4e vecka. På alla hästarna! Tänker alltid ge det från april till oktober. Får kosta vad det kosta vill. Går en flaska i månaden här. Häller hellre på lite för mycket än för lite.

Använder oxå Swich tycker att det funkar mkt bra, hade en pålle en gång som fick löss, då tog jag swich, det var borta på 2 veckor, nu får alla pållar var 4-5 vecka under betet.
Jag har en ponny som blev allergisk mot switch, det blev som brännskador. Annars har jag tidigare använt de på alla föl också utan problem.
här kan man läsa mer om de verksamma ämnet i switch. det är inte miljövänligt direkt
#13 det är inte helloer miljövänligt att behöva behandla våra hästar mot fästingsjukdomar och exem. Någonstans måste man dra gränsen

Har tyckt att switch verkar både starkt och dyrt, men efter erlichia (på islandshäst) en gång och väldigt mycket fästingar och älgflugor i år så får det kosta vad det kosta vill. Det är jättebra. Och det går att även användas till föl. Dräktiga ston är jag inte så säker på…
#15 går alldeles utmärkt till dräktiga ston vilket även står på flaskan
#9 Jo jag har hört talas om detta och kommer med all säkerhet att prova, med tanke på att det är helt av naturprodukter, häftigt att folk tar initiativ till en egen produkt, sånt ska man stötta…
#15 Men vart hittar man erlichia, låter intressant
#18 men det är ju en fästingsjukdom

#14Om man inte ska behandla våra hästar, då kan man ju dra gränsen att inte använda Switch heller,. det kanske är en liten flicka som har en eksemhäst och det finns medel som hjäper, vad skulle det då vara för problem, det är upp till var och en, detta handlar om ett djur som har ett liv, som kan få ett drägligt liv med hjälp av klådstillande medel, min salva är miljövänlig.
#20 skulle du vilja berätta mer om din salva?? Låter mycket intressant.
Vi hästägare måste försöka bli mer miljövänliga/miljömedvetna. Annars förstör vi för oss själva. Att helt slentrianmässigt använda preparat som är giftiga straffar sig på flera sätt. Senaste exemplet är avmaskningsmedel som kommer att receptbeläggas.
Min mening är inte att döma, bara påpeka
eller väcka tankar.
Kommer aldrig mer ha på Switch. Har bara dåliga erfarenheter av det o har även hört flera andra som råkat illa ut med. bla brännskador trots att man både doserat rätt o gjort allt efter konstens regler.
Säkert är det olika beroende på hur känsliga hästen är, men det kan man ju inte veta före.
Har dessutom egna vattenkällor här, så då tror jag att man inte ens får använda det!
Använder Ekholms o det fungerar bra!.

Helt rätt Kristin. Jag kan skicka dig ett Mail Milla angående medlet, känns inte okej att göra reklam för mitt egna medel här.
#24 Tack
Ekholms har också fungerat mycket bra på mitt sorgebarn, han har lång man ned till framknät.
Jag tror att det är ganska likt Dajmies produkt, Dajmie kanske vet?
#24 det är helt ok att du mailar mig.
#20 då jag varit med om riktigt eleka symptom från erlichias på häst kommer jag sldirg sluta med switch förräns jag fått reda på något som fungerar mot detta. Fungerar din salva bara för exem?
Fungerar fint mot knott, färstingar mm även löss på vintern! Men man skall vara försiktig med att hälla det direkt i manen utan det är bättre att ta sidan om och under. Har haft en ponny som fick våldsam klåda i manen efter behandling, klia bort manen på 3 dagar.

Ja den är ganska vass, men den har varit suverän mot eksem, har dom inte besvär av eksem, ska man som Camilla säger vara försiktig att hälla rätt i manen, det innehåller tjära, och det är väldigt fränt.
#29. Usch, ja häller man i manen så är den nog puts väck ganska omgående. Man ska ju heller nte ha i sedelstaden eller där selen ska ligga, då det är risk för brännskador…

#29,30. Är det Switch eller Marias salva ni menar?
#32. Jag pratar iaf om Switch…
# 29 Switch
#30 men hur kan dom då rekomendera att man häller det i manen? Jag häller det bara på ryggen jag. Tycker inte om hälla saker i mina hästars långa, fina manar 

#35. Många använder min salva i manen så den växer på, det har varit väldigt positivt på många hästar, även jag gör det, men man får bara ta lite, finns en del hästar som inte tål tjära, har själv ett sto som inte tål den, men till 95 procent har dom tålt den.
#36 du får ta med lite och sälja i bjärsjölagård… Fredrik har ju ingen man så han behöver växkraft … *he he he* (skoja bara)
#36 alltså har jag fattat detta rätt??? med din salva maria så växer manarna???? då vill jag ha ett stort antal. Fölisarna har tuggat bort Celmas fina man

Fölisarna tuggar inte på detta kan jag lova, ej giftigt.
maila mig info om denna salvan så kommer garanterat en beställning

Gå in på Wiking ponnystuter, hon säljer salva, där stå det hur den fungerar, agneta kan salvan nästan mer än vad jag kan.
ok då springer jag snabbt in där
Men blir det inte kladdigt med salva?
Ja vad tusan kan man he i manarna så inte fölisarna tuggar ? :-/ Det äldre av mina hingstföl har tuggat ordentligt på mammans låånga fina man, nu är den inte lång längre… Gjorde idag en blandning av cayennepeppar och garam masala och sprayade på, får se om det har ngn effekt… Han kanske tycker att det är jättegott och äter upp hela istället för att bli avskräckt ;-)
Ett av ungstona hade sin man avkliad av sin syster när hon kom hit i vintras, dom stog och kliade varandra rätt ofta… man tager vad man haver heter det väl, så jag geggade i lite nylanders hästkräm i manen, och det funkade, dom slutade klia varandras manar, MEN, det var JÄTTESVÅRT att tvätta bort det… Blev som kåda ungefär, fick schamponera ett antal ggr innan det försvann…. Tips på annat mottages tacksamt…:-)
Ang. switch så har jag använt det i många år, har aldrig haft problem med det. Har funkat jättebra tycker jag. I år har jag dock inget, kör med renons för tillfället. Men det har ju väldigt kort effekt, måste spraya i princip varje dag… = dyrt i slutändan. Har kvar av Nylanders som jag hade till mitt eksemsto som nu betar på de evigt gröna (utan eksem :-)) och det tycker jag funkat himla bra.
#19 Usch!! det vill vi inte ha…Im blond please speak slowley
hi! hi!
#22 Ja! Vilket gör mig så arg, det ända som kommer att bli kontentan av det (receptbelagt avmaskningsmedel) är att alltför många kommer att strunta i att avmaska.

#38 Det som Dajme säljer är jättebra , vi har haft det och funkar jättebra mot andra hästar som gillar att tugga på manar med *ler*
Tror inte att folk slutar avmaska för att det blir receptbelagt, vi får alltid vårat avmaskningsmedel på recept, då vi köper 10 pack och sen att det blir billigare med *ler*

Här köper vi avmaskningsmedel i 50 pack och det svider allt i plånboken, men självklart måste man avmaska!
Väntar med spänning på Dajme´s medel som ska dyka upp vilken dag som helst nu.
Har också beställt Daijmes medel och hoppas nu få återse Celmas man

Ähum… Vad menas med "sadelstaden"..? Sadelgjordstaden har jag hört förut och förstår vad som menas - är sadelstaden samma ställe (bakom armbågen)? Där sadeln ska ligga kan det ju inte vara = ryggen. För det står att man ska undvika att använda medlet på huvud och sadelstad och enligt beskrivningen ska man ju ha medlet från öron till svans, alltså över ryggen.
Lite konstigt tycker jag att det är att man ska undvika sadelstaden vid användande, men prova om hästen är överkänslig mot medlet i just sadelstaden… Som ni hör är förvirringen total.
Har iaf inhandlat medlet idag. Dessvärre verkar jag ha missat City Gross specialerbjudande: förrförra veckan kostade det 299 kr - idag 348 kr. Nåja, bara det funkar så…

Sadelstaden är den del av ryggen där sadeln ligger an.

#51 Hm, då måste de ju mena att man inte ska ha medel där om hästen rids/körs under betet..?

Jag kan tänka mig att det kan uppstå brännskador om det gnos in under en sadel eller sele. Därför är det nog mindre lämpligt för arbetande hästar.
#53. Jag har sett brännskador av att Switch applicerats längs ryggraden och sedan har man använt sadel o jag tror inte den hästen kunde ha sadel på sej på ett bra tag. Inte särskilt skoj såg det ut…..
Står ju även på tillverkarens hemsida att det inte ska användas på sadelstaden.

#54 Ja, min fråga var ju vad som menades med sadelstad, eftersom instruktionerna känns lite spretiga (se #50).
De jag ska använda medlet på går på bete och kommer inte att arbetas alls.

Jag är hittills väldigt nöjd med Ekholms deo.

#56 Jag också.

Switch läggs på en sträng längsmed ryggraden.undvik att lägga i taglet, lägg en liten dutt h på några ställen på var sida om halsen och sluta en bit framför svansen så medlet inte rinner ner i svanstaglet. Sprids sedan med hudfettet över rasten av kroppen. En sadel ska väl ändå inte ligga an på ryggraden, utan där är det ingen nötning.
Jag har också sett en del som reagerat på Switch, men dessa individer är ofta överkänsliga även för en del annat. Araber och en del andra raser med tunn hud kan vara mera känsliga än andra enligt läkemedelsföretaget. Jag själv använder preparatet även till fölen utan problem.
Doserar med en spruta graderad i ml. efter vikt. omödigt att överdosera.