Varför inte poäng?
Varför får man inte poäng på stona när man höjer för avkommebedömning? Då man visar stona för A, ELIT osv. ?

Beror nog på att höjningen gäller på avkommornas resultat och inte deras egna *meriter*
#1 Jo men man premierar ju henne ändå, visar henne som "normalt". Om man vill ha poäng får man det inte ändå vilket är knepigt

#3 men du behöver inte premiera för avelshöjning eg du kan väl göra det även när det är fölbesiktning har jag för mig.
Du får ju kritiken och papper på det , räcker gott och väl. Tycker jag. En del är ju rätt gamla när de får elit och kanske inte lika fina då , så nog tycker jag inte det är så konstigt, även hingstar som höjs får inga poäng på en premiering , de behöver ju inte ens åka dit.

Man kan be om att få det. Visst inte det förra året när jag höjde Silke till A. Jag trodde att jag skulle få en bedömning på henne så det kändes lite snopet.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Normalt sett får man väl inte poäng för ston över 10år? Det fick jag som svar när jag avelsvärderade två ston för stamboksföring.
#4 nä jag frågade Roland nu eftersom jag ska elit prem ett sto men han sa nej
ELIT-premierade ett sto vid 9 års ålder och hon fick inte heller poäng.
Man kan få poäng. Efter överenskommelse med prem förrättaren. Det styrs av stoets ålder. Alla över 10 är poänglösa om man inte ber att få det.

Jag anser att stoägaren anlitar premieringsförättaren för att, mot betalning, få en bedömning och/eller få en avkommebedömning genomförd på sitt sto. Vill du ha poäng på ditt sto, ska du naturligtvis få det. Ring SH!
Framhärdar de i att äldre ston inte ska poängbedömas fast ägaren så önskar, är det hög tid att de tänker om. Tycker jag! 

Man betalar ju rätt mycket för att premiera sin häst och då tycker jag att man kan få fem minuter och ett protokoll med en bedömning av hästen.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#9 Nej, det STÅR i reglementet att man har rätt till poäng om man begär det, så SH har nog sagt sitt. Det är domaren du måste samtala med
.

#11 Jamen, dåså! 
Då får "Phoebe" prata med premieringsförättaren igen och be honom läsa på reglementet. Alla nöjda - bättre kan det ju inte bli!
Ja, för ofta gör man stoet en tjänst att INTE sätta poäng om dom börjar bli gamla, men det gäller faktiskt inte så ofta shetland.
Vad man däremot kan fråga sig är VAD det egentligen är man betalar för när man får sitt stos avelsvärdeklass höjt. Man anmäler ju inte direkt utan att redan ha summerat avkommornas meritpoäng och man sammanställer meritförteckningen med kopior på protokoll och sånt själv. Man går in i ringen med stoet, premieringsförrättaren talar om att hon höjs till A (eller elit) och berättar totalpoängen. That's it.
VARFÖR i hela fridens namn ska man betala samma avgift för detta som för treårspremiering eller bedömning av annan orsak? Berätta gärna det för mig!

#14. Tid är pengar.
#14. det tar en hel del förberedelsetid att kolla uppgifterna, och ibland kan man faktiskt hitta ännu lite mer än stoägaren känner till
. Minuterna i ringen är inte HELA avelsvärderingen, det är en hel del pappersarbete både före och efter om allt ska bli korrekt. på vissa raser, som tex connemara, sker höjningarna "pappersvägen" numera, stoägaren ansöker om höjning till avelssekretariatet istället.
#16 Jo, jag vet det där, men det känns faktiskt ganska omotiverat att betala lika mycket när man inte ens får en bedömning av hästen… Jag skulle tro att där är en av orsakerna till att många hoppar över höjningen till A och väntar in ett eventuellt Elit i stället.
Jag skulle vara den första att välkomna höjning pappersvägen även för shetland!! 

Ska faktiskt själv visa fram 2 ston för höjning i år, en som ska få A och en ELIT och tycker det är själv lite roligt att få komma till en premiering o visa ston som ska få sin höjning men även få se andras fina avelsston som gjort bra ifrån sig.
Tycker vi ska vara rädda om våra premieringar och försöka få fler som visar sina ston. Utställning och premiering är inte riktigt samma sak.

#18. Jag håller med dig. Ibland kan premiering vara enda chansen att få se dessa fina gamla ston.
#18 #19 Ja, men det är himla synd att Shetlandsponnyerna oftast ( iaf här uppe på premieringen) är lagd sist på dagen. Ingen publik mer än nämast sörjande är på plats. När då ett ELIT-sto får sin utmärkelse kanske det är två personer kvar…Inte så skoj och därmed ganska onödigt att ens åka iväg. Då känns det lika bra att utmärkelsen kommer på posten o att de som är intresserade får läsa i SP där de presenteras.

Här är det heller ingen rusning, tyvärr. Mest folk är det nog när kallbloden visas. Då skall man klämma sig ner mellan gubbarna och fladdra med öronen. Där har man mycket att lära ;)
Jag betalar inget för att höja mitt sto till ELIT. Dom har beslutat i föreningen att man får visa ELIT ston gratis i år
# 22 Vilket bra initivativ!
I vår hästavelsförening är det i år gratis att visa 1- och 2åringar, som en liten bonus och inspiration till hästägarna att komma ut med unghästarna. Dessutom blir hästarna vana och kanske går det lite bättre som 3-åringar när dom varit ute förut.

Här kostar det 300:- för alla. Om man vill vara med på uppsamlingsheatet kostar det 500:-, hutlöst dyrt!

Ett förslag i de nya plan- och riktlinjerna är ju att det ska bli tillåtet att anordna avelsvärdering för ston i samband med utställning - som det var på Rockelstad 2003. Ett mycket bra förslag som några har kämpat för sen dess!
Detta gör ju att fler med intresse för just shetlandsrasen får se dessa förärvningssäkra ston (än om de hade visats på någon avlägsen premieringsplats någonstans i vårt avlånga land) och jag är oxå övertygad om att detta leder till att fler kommer visa fram sina ston för höjning - vilket ju faktiskt ligger i en avelsförenings intresse. Klart prisvärt för stoägarna oxå: i Rockelstad kostade det 50 kr extra att avelsvärdera och då deltog man även i utställningen. Ja, jag ser bara fördelar - för stoägarna såväl som för rasen!
Sommarpremieringarna finns ju ändå kvar för dem som vill värna om den traditionen. 
föreningen här tycker att medlemmarna ska ha del i vinsterna vilket är helt rätt. Ibland är det gratis för 1 åringar och ibland för de som ska höjas. Något år har dom dragit av lite på treåringarna så vinner alla på vinsten

Det som är roligt med premieringarna är att man får se hästar av flera raser. Nu är de ju inte längre sådana folkfester de var förr, när det var gårdspremieringar. När jag visade mitt New Forest sto 1983 bjöds det på tårta i trädgården efteråt.
#25. Blir det så är det ju kanon mot att betala över 400 :- på någon avlägsen premiering. Känns ju betydligt roligare att få visa upp sina hästar för höjning på tex. en utställning där folket finns som har intresse för rasen o stammar.
#27 här har shetlandsringen varit den största de senaste åren. bland alla raser. Jätteroligt

Vi har kunnat avelshöja när det varit fölbesiktning förr här hemma på gården om vi velat men vi har faktiskt gjort det på premieringsplatsen just för att det är kul att få visa upp sina fina ston, men här i Halland så har ju det bara blivit mindre och mindre shetlandsponnyer på premieringen i Tvååker , det har sina orsaker och vad jag vet är det väl en hel del även i år som väljer att åka någon annanstans.
#30 vi kan även avelshöja och stamboksföra då vi har fölchampionat här i föreningen. Glömde det