Behöver ett snabbt svar
Sitter här med en spruta avmaskningsmedel och kan inte bestämma mig för vilken vikt jag ska dosera efter. Hästen som ska avmaskas är en ettårig shettis, 97 cm hög och spensligt byggd. Tacksam för alla förslag.

Hellre för mycket än för lite , så i allfall 150 kg

150 kg gissar jag med blir bra

Oj då, såpass mycket. Det hade jag inte trott. Den lilla raringen lade sig över mitt ben häromdagen när jag verkade hans hovar och så väldigt tung tyckte jag ju inte att han var. Men jag litar på era uppgifter och tackar för att ni tog er tid att svara. Nu blir det avmaskning!
Jag hade nog maskat för lite mer typ 200. När min valack var sjuk i magsår så vägde de honom på sjukhuset. Han vägde 124 kg och var väldigt "tunn" han var i trav kondtion och är 88 cm.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Vägde vår shettis på strömsholm och då var hon i lite högt hull. Hon vägde 256kg och hon är 103cm.
Avmaskade vår ettårshingst och han fick också för 150kg.
Sorry läste lite snabbt, såg inte att det vet en ettåring 
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag har med gett halva sprutan till min
Mitt första shetlandsföl fick av misstag Ivomec för 600 kg häst
Ringen lossnade, gissa om jag fick panik. Vet sa att det inte var någon fara och att han möjligtvis kunde få kolik. Vi övervakade honom mycket noga de första dygnet efter sprutan, men han blev inte påverkad alls.
Alla råd idag är att ge i överkant hellre än att snåla. Så ge minst för 150 kg. 97 cm är ju en ganska stor ettåring.
Veritas odium paretFörvånad
beror ju på om man ska ge dubbel dos eller ej. Då kan man ju komma upp i 300kg

#8 råkade också ge vårt shettisföl maskmedel för 600 kg, men hon klarade sig alldeles utmärkt, visade ingenting. Det var nog bara matte som nästan fick hjärtattack
. Tror det är väldigt svårt att överdosera maskmedel. Jag skulle nog också ge för 150 kg till en ettåring.

Vissa av sprutorna har helt värdelösa ringar. De har lossnat flera ggr för mig.
#10 det där låter faktiskt inte alls bra. Den kunde säkert blivit jättedålig och troligen kan den även utveckla resistens vid sådan kraftig överdosering

#8 och 10 Jag har också gett ett föl en hel spruta och jag ringde faktiskt tillverkarna och frågade och man kunde faktiskt ge 10 gånger mer än vad de behöver. Det var absolut ingen fara att ge dem för mycket , de kunde ev få lite diarre när de fick allt för mycket men det var typ det värsta som skulle hända och då kunde man ta och ge dem lite koltabletter.
#14 hade jag gett mitt ena sto det hade hon dött för hon reagerade på normalgiva med hög feber och kolik

#15 Tur att alla hästar är olika då men normalt så är det ingen fara .
#12 det är inte hästen som utvecklar resistens mot avmaskningsmedel, det är maskarna…
Jag skulle vilja säja att det beror på vad det handlar om för avmaskningsmedel. Är det Banminth/Fyrantel så hade jag tryckt i en rejäl dos, för det kan man ge i mångdubbel dos utan fara. Är det Cydectin skulle jag vara jätteförsiktig, för det vet jag att de kan reagera kraftigt på om det överdoseras.

Skriver som föregående. Men jag skulle villa lägga till Noromectin i den kategori som man ska vara försiktig med.Sen kan det bli förgiftnings symtom om man maskar av en häst som är invaderad av mask, det bildas toxiner då maskarna dör och då blir djuren dåliga, alltså inte maskmedlet som är orsaken.

Det bästa man kan göra när det händer är faktsikt att kontakta tillverkarna så får man svar där .