Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 647 ggr
JimJ
0

Rida på en ponny

Kan man rida på en shetlandsponny som vuxen?

Jag vet när jag var hemma hos min moster, vågade jag inte rida på alla hennes meter-höga hästar. Hon visade mig då sin lilla shetlandsponny som jag kunde få bli lite modigare på. Jag var runt 15 år gammal skulle jag tro och vägde inte så hemskt mycket med tanke på hur smal jag är, så jag tänkte att den där hästen säkert skulle orka mig, så jag tog på mig en rid-hjälm och hoppade upp och tänkte rida bar-backa.

Men när jag satte mig på hästen, skenade han iväg med mig rätt ut i skogen. Jag fick följa med en bra bit innan han ställde sig på bak-benen och slängde utav mig. Tur att det var en liten häst. :-)

Men senare fick jag höra att en shetlandsponny inte ska ta mer än 30 Kg på ryggen. Men kan det verkligen stämma? Hästar har ju extremt starka muskler.

Det var ju kul att rida, jag vill göra det mera, men då utan en skenande häst och helst en liten shetlandsponny. :-) 

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Annette
0

Om du skall rida är en shetlandsponny inte lämplig. Jag har visserligen inte sett dig, men en man på 21 år brukar väga mer än 40-45 kg.

Anledningen till att ponnyn skenade iväg med dig kan ju vara att han tyckte att du var för tung.

Pheobe
0

Bara för att en liten ponny är stark betyder inte att den ska bära tungt.

Om man går och lyfter skrot kan man säkert lyfta mer än man egentligen skulle orka med men man gör det bara fåtal gånger för sedan säger kroppen stopp! Jämför det med att ponnyn säkert kan bära tungt ett par gånger men sedan är den inte villig att göra det mera för den har ont.

Ove-D
0

Men var hästen inriden? Hur vältränad var den? Var den tränad för att bära din vikt???

JimJ
0

Tack, då förstår jag. :-)

Ove-D, hästen var inriden, alla de mindre barnen brukade rida på den utan problem. Men jag kanske var för tung trots allt. :-)

Men vad har man en shetlandsponny till om man inte får rida på den då? :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Annette
0

#4. Om man har lämplig vikt och längd går det utmärkt att rida en shetlandsponny. Barn tex. För 21-åriga män finns det en mängd andra raser som passar bättre. Man kan även köra dem, ha dem till utställning, agility och mycket mycket mer.

Ove-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Men vad har man en shetlandsponny till om man inte får rida på den då? :-)

Mina shettisar har nog KÖRTS ner än ridits tidigare, men nu har det mer varit avel och utställning.

JimJ
0

Blir det inte samma tyngt när man har vagn på dem då? Shetlandsponnys är söta och ser väldigt gosiga ut. Fick man så skulle jag ha en bo innomhus. :-)

Annette
0

#7. Det är skillnad på att bära på ryggen och att dra.

Ove-D
0

#7 om du drar något på 100 kg på en vagn eller om du bär det så tror jag att du känner skillnad… Det är samma sak med en ponny…