Utställning i vinterskrud?
Hej!
Jag köpte min första mini (valack) förra sensommaren och det var då tänkt att jag skulle visa honom på någon utställning. Men sedan väntade jag mitt andra barn när utställningen kom och kände inte riktigt att jag kunde visa häst höggravid.
Jag har en ardenner som jag har visat på olika utställningar och de har alltid varit förlagda till sommaren. Har aldrig varit åskådare på en vinterutställning.
Så hur gör man/ni?
Min minikille ser ut som en nallebjörn nu. Huvudformen syns knappt av all päls. De går på lösdrift.
Kan man visa sin ponny i vinterpäls eller brukar ni klippa dem eller hålla dem täckade från tidig höst?Jag bara känner att han knappt syns under allt "lurv".
(Jag vill bara visa honom "för skojs skull" och för att ha ska få lite träning i andra miljöer. Annars så kör jag honom flera gånger i veckan, samt för instruktör, så det är väl det vi satsar på egentligen. Men det kan vara kul att göra något annat.)

Det är ju lite själva grejen med vinterutställningar, att ponnyerna visas i full vinterpäls. ;-)
Haklinjen kan du ansa så att man ser huvudformen, utstickande hår i öronen kan klippas liksom svansen så att den inte släpar i backen. Utöver det får man inte klippa mer. Arbetande ponnyer får dock rakas om de mår bättre av det, men då ska det styrkas med ett intyg vid anmälan. Frågan är hur roligt det är att visa en rakad ponny på utställning, då de oftast ser väldigt rakade ut (= långt ifrån den naturliga look en shetlandsponny ska ha).
Nu är det ett tag sedan jag var på vinterutställning, men då hade många täcken på ponnyerna för att platta till pälsen. Min uppfattning var att de bara hade täcke från dagen innan alternativt i transporten till utställningen.
I stark kontrast till hingstshowen i Holland där man istället gör sitt bästa för att blåsa upp pälsen. ;-)
Ja vad bra!
Då slipper jag bekymra mig om hans päls tjocklek. Jag bara tänkte så att det var "lika för alla", och det blir det ju om det nu krävs intyg för att få visa rakad.
Sen ville jag ju inte "göra bort mig", genom att komma dit med en teddybjörn och alla andra ponnyer har tunn sommarpäls där varje muskel syns.
Tack så mycket!
Hur är det med pälsglans och så? Får man ha det? Eller är det möjligt i så lång päls? (Har aldrig använt det vintertid kom jag på.)

för att få honom lite mera "platt" i pälsen så blöter du honom lite tex med mycket pälsglans eller vatten kvällen innan (Jag badar aldrig mina till en vinterutställning) och så på med ett fleece täcke över natten. även manen kan du "platta" genom att göra små tofsar som håller ner den.
Vissa visar med manen presis som den växer, andra med manen på ena sidan och de flesta..? med delad man där du har lika mycket man på båda sidor och då måste du ha i tofsar i blöt man annars skakar ponnyn tillbaka manen i ursprungsläget :) Tofsar gör du tex kvällen innan och jag brukar ta ur dom när jag lastat av hästen (liksom täcket) på utställningsplatsen.
Lycka till!!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Tack så mycket för alla tips!
Ska ta och anmäla mig till någon utställning i närheten nu.