Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett29-icke-hästrelaterat
Läst 3190 ggr
jolenelarsson
0

Råtta

Hej!

Jag har sedan sommaren "fått in" två råttor ( eller möss är det väl egentligen, men jag kallar dem för råttor) i stallet.

Den första hittade jag dagen efter jag sett honom, död i sadelkammaren. Han hade nog ätit utav frigoliten som är kring rören. Den andra råttan är helt konstig och jag blir inte av med den. När den kommer mot mig i stallet så viftar jag med armar och ben och skriker och det är knappt att den går undan. Har satt ut några råttfällor, som var av engångsbruk. Råttan går in i dem, äter gift och dör. Men inte denna råtta, han är intresserad. Jag har också försökt att prata med honom…haha, det hjälpte inte.

Jag har inget kraftfoder eller morötter i stallet som han kan äta, men han äter hö, och är jätte tjock. Så jag är lite rädd att han är en hon, som får ungar snart.

Jag vet att det alltid finns möss i stall, men jag är livrädd för dem och vill inte se dem. Den här råttan förstör inget, men jag tycker han är otäck och vill bli av med honom.

Helst vill jag inte hålla på med gift, för jag är rädd att hästarna ska få i sig det på något sätt. Jag hyr hela stallet av en farbror, så jag bor inte i direkt anslutning stallet själv.

Nu till min fråga.

Katter är ju bra på att hålla mössen borta. Är det elakt att köpa en katt som får bo i stallet? Finns det någon lag som säger att en katt måste bo hemma hos en familj? Är det kanske bättre med två katter så de kan ha sällskap av varandra? Vad är bäst då? Två katter av samma kön, eller en av varje? (Hade tänkt kastrera oavsett om det blir 1 el 2 katter). Det är bara mina hästar i stallet (de går på lösdrift utanför, men jag tar in i stallet varje dag för att sköta om och rida) och jag är ju bara där 3-4 timmar dagen, så katten kanske blir ledsen då när han blir ensam? Konstiga frågor, men jag är väldigt mån om att mina djur inte ska vara ledsna och känna sig utanför.

För det finns väl inte "kattlukt på burk", som kan skrämma råttan till flytt?

Hur gör ni i stallet för att hålla råttor borta från att flytta in?

pebb
0

Jag har inte full koll på hur det funkar, men det finns nån dosa man kan sätta i eluttaget som låter på ett sätt som möss och råttor inte gillar. Men vad jag är osäker på är om det kan påverka hästarna på något vis. Googla så kan du säkert hitta mer info.

[randi]1
0

Musfällor brukar mössen ofta klara sig ifrån, i alla fall här. Det finns även musfälla, där mössen går in i fällen och som det ligger gift i, hör på granngården ( t ex). Jag har också möss här, men eftersom jag bor så nära en väg, så har jag inga stallkatter. brukar ofta hitta dem i getternas vattenhink på morgonen.

lillolga
0

Min personliga åsikt är att en katt ska få vara en i familjen. Skulle aldrig skaffa en katt och placera ut på något ställe där jag inte bor. Kolla jordbruksverkets hemsida så får du nog hjälp med lagen som rör katter Finns bättre sätt att bli av med råttor! Vad gör du ex om du har en eller 2 stallkatter om du måste byta stall? Förmodligen ingen som vill ha dom då och avliva blir enda utvägen oftast…

Aribigga
1

Ska man skaffa ett djur ska man göra det av intresse för djuret, inte för att det kanske kan äta andra djur. Ring anticimex istället.

lurvponnyn.vimeddjur.se

jolenelarsson
0

Det ä väl klart att jag inte avlivar friska djur!

Då får de väl flytta hem till oss om jag skulle byta stall. Vi bor i ett litet villasamhälle, så att de kan vara både ute och inne. Men de kan ju inte bo här och jaga råttor 5 km bort i stallet. Sen är ju risken om jag skaffar katt till stallet att jag börjar tycka synd om den när det blir minusgrader och ändå tar hem den.

jolenelarsson
0

Känns lite fjantigt att dra in anticimex när det bara gäller en mus och jag tror att anticimex använder sig av gift och det vill jag helst slippa använda. Är rädd för att hästarna eller mina barn ska få i sig giftet på något sätt.

Aribigga
0

Men du, jag kom på en sak. Ibland söker folk hem till lite halvvilda katter hem i stall då de inte trivs med människor men ändå inte ska avlivas bara för att de har fått en dålig start. Tar du hand om ett par sådana hittekatter så gör du en god gärning och råttan flyttar förmodligen :) Hör på hittekatter iFokus och se om de har några som kan passa.

Vi har två katter i stallet som klarar sig bra så länge de får ordenligt med mat, jag tycker dock jämt synd om dem för de är så kelsjuka och hade nog älskat att få vara någons högt älskade huskatt istället för stallkatter…

lurvponnyn.vimeddjur.se

Hanna-D
4

Ta en spade och slå ihjäl den om den är så orädd. Jag hatar råttor och möss i alla former…

jolenelarsson
0

Okej, det var en bra ide att kolla efter katter som kanske vill "leva lite vilt".

Det var ju lite det jag ville kolla runt bland de som har stallkatter, om katterna verkar trivas eller om de känner sig utanför. Tänkte att katt kanske vore en bra ide eftersom jag slipper gift och bara deras närvaro brukar skrämma möss från att flytta in.

Eller om det finns någon annan lösning som inte innebär gift? Eller som inte innebär tömning av "vanliga" musfällor? Och som kan motverka att fler hittar in och gör en adressändring till stallet.

[randi]1
0

Personligen är jag emot stallkatter, som springer som "vildar". Har en granne som har väldigt många katter, som skjuts av när de är för många (jag vet att du skall kastrera). Tyvärr så kommer de hit hem till mig, och jag vill absolut inte ha dem här, har själv egna katter, dock ej stallkatter. Sen är det ju tyvärr så, att möss kan fortplanta sig väldigt ofta och mycket. Personligen råder jag dig till att ta reda på lite olika fällor, men lycka till med vad du väljer.

Aribigga
0

Annars är ju lösningen som#1 föreslår bra, det ljudet påverkar bara gnagare och det är ju inte hästar. Min svärmor har sån hemma och efter de satte in den så har de huset musfritt. De hade mycket möss innan.

lurvponnyn.vimeddjur.se

jolenelarsson
2

Ja jag kollade runt lite om en sådan variant av musfälla som "piper bort" mössen. Jag kunde inte hitta något vettigt om hästarna påverkades. Det står alltid bara att hundar och katter inte påverkas och jag tycker nog att de borde ha bättre hörsel än en häst? Och att hästarna då inte påverkas. Jag tror att jag ska prova en sådan variant först för att se om det hjälper.

giffan
0

Eller så försöker du få tag på någon som har en jack russel… dom e fenor på att fånga råttor!

Om du skaffar katt så finns ju inga hinder för att du tar med katten mellan stall och hem. Finns katter som gärna åker bil och följer med en som en hund nästan. Finns även katter som gärna skulle bo ensama i ett stall med endast lite umgänge. Jag hade en sån katt förut… Och har en som är delvis så nu, han går endast in äter sover och sen går han ut, umgås varken med oss eller de andra katterna.. i mina ögon tråkig katt, i hans ögon är väll jag en jobbig människa ;)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Anna-karinS
0

Vi har en sån där musskrämmare som vi hade inne i huset förut. Den funkade väldigt bra men jag fick så ont i huvudet av pipet hela tiden, man ska ju inte kunna höra det men det gör jag. Så nu sitter den i vårat lilla torp på gården istället.

AnnaFagerell
0

Det är rätt stor skillnad på möss och råttor. Är det två råttor du sett finns det säkerligen 20 talet råttor så rådet är då att ringa anticimex för att lägga ut kontaktgift. Kan du se bajset överallt är det möss. Hittar du toaletter som råttorna gömmer med avlånga, svarta skiter på någon cm är det råttor.

Bäst att bli av med möss är att köpa den blågula plastfällan och lägga i hasselnötter som lockbete. De dör omedelbart i denna fälla och fungerar alldeles utmärkt.

Jag har katt och jag tycker inte de håller helt rent ändå. Men visst kan man skaffa katt för den saken. Bara man gillar katter.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

jolenelarsson
0

Nej då, det är en liten mus. Jag har haft med folk i stallet som har tittat på honom och de säger att han är en "skogsmus". Det ligger små, små, bajsbitar lite här och var. Det är bara att jag kallar honom för råttan, för jag tycker att det låter så löjligt att säga att jag är rädd och har sådana problem med en liten mus på 4 cm.

När jag skulle köpa fällor så var det väldigt utplockat. Det enda som fanns kvar var en typ av engångsfälla. Det är som en liten kartong med ett runt hål i och där inne ligger det råttgift. Har placerat ut såna.

Igår när jag kom till stallet så såg jag att han gick in i fällan och kom ut med en liten bit gift i tassarna och åt. Idag såg jag ingen råtta när jag kom, men efter en halvtimme så satt ha där igen. Han gick in i lådan, hämtade ut en bit av giftet och mumsade på. Sen började ha hämta höstrån och bygga bo i lådan! Det är alltid samma mus, för han har ett väldigt säreget utseende, så man känner igen honom.

Låter lite roligt, när man berättar om honom, men jag tycker han är hemsk.

Även om han är en mus, så borde väl gift för råtta fungera?

Idag har jag varit i en annan affär och köpt en råttskrämmare och ska prova den. Jag kan ju stänga av den när jag är i stallet, om man får huvudvärk av den. Hästarna är ju på lösdrift, så de är ju bara inne när jag är där.

Jag törs nog inte ha "vanliga" fällor, som smäller till råttan. Skulle nog svimma om jag hörde att fällan gick igen. Fjantig är jag.

Även om jag teoretiskt sätt skulle kunna ta en spade och slå honom med så klarar jag inte av det. Jag kan inte slå ett djur, även om jag tycker att djuret är "ovälkommet". Okej, mygg kan jag slå ihjäl, men där går nog gränsen för vad jag klarar av.

cinna
0

Musen borde dö av giftet om det är av samma sort som man ställer ut till råttor. Det är Warfarin, vilket påverkar blodets levringsförmåga (koagulationshämmare) och gör att musen/råttan dör av blodförlust…

Så har du sett att den faktiskt ätit av giftet idag, så borde den vara borta inom ett par dagar.

jolenelarsson
0

Idag fanns det ingen råtta i stallet! Varken död eller levande. Tack så mycket för alla tips och synpunkter kring min "råttjakt".

Jag har en elektronisk musskrämma uppsatt nu i stallet, så jag hoppas den håller mössen borta.

Nästan att den håller mig borta med. Jag får dra ut den varje gång jag kommer dit. Det blir som ett starkt tryck i öronen? Min man känner bara av det när han står precis framför, men märks gör den. Nu sitter ju eluttagen i stall oftast ganska högt upp på väggen, så det kanske blir lite kännsligare när det kommer i "öronhöjd" för människor.

Den som jag har är för 80 kvm och ger både ljud och puls som inte råttorna gillar. Samt att den skickar pulsar av något slag via kontakten och ut till ledningarna i stallet, om man har råttor så kryper in via hål för kablar.

Det var en mus på skaren utanför stallet idag, men han gick aldrig in, så någon nytta kanske "skrämmaren" gör. Eller så var han på väg någon annanstans?

Nu är jaktsäsongen över för den här gången iallafall.

[randi]1
0

Ropa inte hej, förrän du är över bäcken. Den kanske planerar ett nytt dragFlört. Nej, skämt åtsido, skönt att du blev av med den/dem.

AnnaFagerell
0

#18 Jag hör också de där så vi kan inte ha sådan tyvärr. Tänk bara på att det är väldigt känsligt för kaniner och marsvin. En del har ju sådana djur i stallet.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Hanna-D
0

Och mössen vänjer sig vid dem… Vi har en sådan i vårt förra stall och efter ett par månader var mössen tillbaks.

jolenelarsson
0

Ja, jag såg att det stod i bruksanvisningen att de kunde vänja sig vid "ljudet". Det stod för att minska risken så skulle man ändra läget mellan "sommar" och "vinter", samt "snabb puls" och "långsam puls" en gång i månaden. Men de blir väl "resistenta" mot det också efter ett tag.

Nu är detta första gången jag ser en mus i stallet på 6 år, så det har hittils inte varit något populärt "hotell" för dem. Så jag hoppas att råttan inte hann att berätta för sina fastrar och kusiner vart han bodde.

UG
0

Ett hett tips är choklad! Bönderna ute hos oss reglar alltid råttfällan med en chokladbit. Funkar bättre än något annat ätbart.