Hööks Slowfeednät
Någon som provat?
Jag är nyfiken på kvaliten. Detta nät är tillverkat av nylon och priset är betydligt bättre än priset på de polyesternät jag köpt på annat håll. (Vilka jag är väldigt nöjd med
)
Jag är nöjd med mina, tyckte dock de dom sålde i våras är av bättre kvalitet. Nu är de gröna i kanten och dyrare men upplever de något sämre. Man måste sy dom innan man börjar använda dom, annars är de trasig på någon dag. Har sytt till 1 raksöm extra och 2 sicksack så nu håller dom. En varning för Börjes finmaskiga nät som med mycket möda rymmer 2 kg bara…

#1 Tack för info. Jag satt och googlade på nät häromdagen. Tittade på Börjes finmaskiga nät och undrade om det skulle vara ett alternativ.
Har inte provat hööks faktiskt, men skulle gärna om de hade lite större… Kan dock inte påstå att jag sett någon uppenbar skillnad när jag klämmt och kännt på dem i.af.
Är dock himla smidigt att lägga ner en hel småbal a 16 kg rakt ner i påsen från caisas shop att ha ute!
Hakuna matata!
Är det okej om jag lånar tråden lite? Ni som använder SF vad är positivt och vad är negativt med det? Funderar på att börja med det, men är inte säker då vi har en liten tjockis här hemma som inte ska äta så mycket;)

#5. Jag har bara använt Slowfeed en vecka ännu men ser inget negativt alls. Ättiden har förlängts med ca 4 timmar.
Mina hästar får samma mängd som tidigare, mitt syfte med näten är just att de inte skall äta upp allt och sedan vara utan mat i många timmar.
Jag gjorde 4 lådor till 10 ponnyer och det räcker bra eftersom de är snälla mot varann.

Främsta fördelen är ju att det tar längre tid att äta och hästen får tugga samma mängd under längre tid. Det blir heller inte så mycket spill och därmed mer hygieniskt. Använder Hööks gamla nät och det fungerar precis som de från Cajsas shop
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Hm, vilket hö nät är rekommenderat, har funderat på det från hööks då det är det ända jag sett hittills. Är det okej? Går det sönder fundera jag på det från cajsas shop då många rekommenderat det!:)

#8. Eftersom prisskillnaden är ganska stor skulle jag testa Hööks. Nu vet jag inte hur du tänkt använda det eller om det passar att ha i foderlådor.
Jag skall hoppa in på Hööks och kolla deras nät för att se om de passar i mina lådor. Har funderingar på att ha dubbel uppsättning så jag kan förbereda utfodringen redan morgonen före.

Jag har nät från Caisas - supernöjd med kvaliteten!
Skulle behöva ett till, vet ngn om Hööks nät är så stora att man kan få ner en småbal på 12 kg?

Jag är inne på andra vintern med slowfeeding och det har fungerat otroligt bra..
Jag har köpt mina nät hos Caisas och är faktiskt lite förvånad själv att de hållit så bra. Inte en skråma än så länge….
Däremot har de blivit ganska smutsiga vid det här laget.
Jag har även nät inne i boxarna hos de vuxna ponnyerna. Fölungen från i fjol äter dock fortfarande från golvet inni i sin box.
Har upptäckt att ättiden i näten varierer lite beroende på vad man har för hö. Ett mjällt fint hö med kortare strån plockar pållarna i sig betydligt snabbare än ett grövre eftersom det är lättare att få ut genom maskorna.
Jag köpte från Caisas, snabb leverans och superbra service, jag bad att få extra snören för att knyta ihop på fler ställen i öppningen och fick det hemskickat gratis. Kvalitén är kanon, de är inne på andra vintern nu och inte en maska har gått sönder trots glupska ponnymular
Priset är högre men jag tror man får vad man betalar för, precis som med allting annat…
OBS! jag måste förtydliga mig lite Ang hööks nät, själva maskorna håller hur länge som Hellst! De är kanterna som släppt och som får sys. Har 10 nät från hööks och endast 2 nätmaskor har gått sönder. Ett tips trots att lådor och sånt är bra är att de hänger fritt som i inlägg 11 då förlänger man ättiden ännu mer. Ligger de eller hänger mot vägg blir motståndet bättre och tuggorna större :-) Tror mina hästar näst efter betet tycker detta är de bästa jag skaffat dom!
Har från båda ställena. Ingen större skillnad som jag kan se. Tvättar mina i maskin när de blir för smutsiga och stela, de blir som nya igen.
vi som har rundbalar vilka nät kan ni dndå rekomendera? vi sätter ut 400 kg rundbalar i hagen och skulle behöva nät till dom.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#16 finns ju massor av de oxå, från 1250 kr har jag sett på blocket upp till flera tusen. Dock har jag ingen erfarenhet av de större men tror på dom med!
#15 Den idé gillade jag! Kanske för att jag själv funderat på hängande nät i hagen, men inte riktigt vetat hur jag skulle göra. 
Det som ligger på marken, är det allt spill som blir? Vad är det för storlek på näten som du har på bilden? Hur lång blir ättiden?

Jag har haft Hööks hönät i tre veckor nu, och än så länge har de hållt bra. Har dem hängande ner i en låda, dels för spillet och dels för att försöka minimera risken för att någon ska kunna fastna (har några skodda ponnyer).
Dock har några snabbt lärt sej att dra nätet över kanten och på så vis ta stöd mot den för att lättare komma åt… Har oxå märkt att de förfinat sin teknik i övrigt, så det tar inte riktigt lika lång tid för dem att äta nu som i början, men det tar fortfarande längre tid än att äta från backen.
Har fn två Hööks-nät och ett vanligt hösilagenät på fem ponnyer, men ska nog ställa iordning en plats till.
#18 de är hööks nät 3x3 maskor. Detta är på prov, tanken är lika fast större och rejälare med tak på så småningom samt bättre underlag. Om jag har ut ca 25-30 kg i näten på kvällen behöver jag inte ge frukost sen, de har en bra bit in på förmiddagen. De är 10 st som äter av de. Sen får de ca 1-2 kg per häst i näten runt 3 tiden och de räcker några timmar de oxå. När de blir kallare är tanken att fylla näten så de har hela dygnet. Ifjol hade jag 3 hästar för sig själv, de fick 12 kg på kvällen och de var slut runt 16-17 tiden dagen efter, sen fyllde jag på vid 21-22 igen så då krävdes de bara 1 fodring per dygn. Ja de blir minimalt med spill, tycker de är en par som fungerar som dammsugare och plockar upp de lilla som blir…

Jag har det från hööks, köpte det i augusti tror jag. Det är helt förutom två maskor där jag har satt fast karbinhakar, hänger upp det på det viset. Är mycket nöjd och ska köpa ett till till sommaren då min häst tyvärr inte kan gå på vårt bete, där är för mycket insekter (allergisk). Så han ska ha ett i boxen och ett i hagen.
Skynda långsamt så går det fortare.
#& Hur har du fäst nätet i lådan?
Veritas odium paretFörvånad
Nu har jag handlat trailer nät på harald nyborg för 179 kr/st ska sätta ut dom i morgon
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#22. Jag skruvade fast skruvöglor i pallen. I näten har jag karbinhakar som jag sedan fäster i skruvöglorna.
Jag kom fram till att det smidigaste är att låta krokarna sitta kvar i näten hela tiden och bara kroka fast dem i öglorna i lådan.
Allt är köpt på Biltema. Det finns säkert smartare lösningar men detta tycker jag är prisvärt och bra.
# 24 Så gjorde jag också, tänkte du kommit på något annat. Jag har inte skruvöglor, kommer inte på just nu vad de heter de jag använt, men de lossnar om de fastnar, har likadana till mina uppbindningar i stallgången. Det är inte jättesmidigt när det blir isigt med karbinhakarna. Hittade det mesta på ÖoB, rostfria karbinhakar till bra pris. Har även testat med spännband men det är tidsödande. i Lösdrifterna hänger jag dem i trapetskrokar
Jag är lite sur gällande Hööksnäten, jag har varit i butiken flera gånger för att köpa och testa dem men de har alltid varit slut.
Har dem från Caisashop och är jättenöjd har använt dem sen i vintras och de är alla hela fortfarande. En bonus är i stallet, boxarna är renare då de inte drar omkring hö och trampar på eller förorenar.
Ska definitivt köpa flera nät från Caisashop och försöka från Hööks.
Använder dem också i transporten, där är de super då det blir så lite spill.

#26. Vilken Hööksbutik handlar du i?
Jag kollade just lagersaldot på Hööks hemsida och den enda som har dem i lager är Kållered.Typiskt att de är slut i Skövde, jag hade tänkt köpa några :(
#26 Kållered! Vet inte om jag orkar dit i morgon 8tandläkaren efter jobbet) men på onsdag måste jag dit senast. Får väl ringa dem…

Ang storbal så har vi stora foderhäckar med tak där vi ställer balarna. Har köpt stora nät 3X5 som vi fäst med karbinhake i hörnen och så fäster vi de i fastsatta uppbindningsöglor i hörnen på häckarna. Vi trär alltså inte balen i näten utan spänner näten över balen, fungerar kanon.
Köpt nät från Cajsas med plats för tre småbalar. Använder dem upphängda dels på vägg samt över en låda. Funderar toppen.
Har en häst som går ensam, han har ett mindre nät från Hööks - fungerar toppen
www.gullsmyrastuteri.se
förlåt att jag kapar tråden, men hur hänger ni upp dessa nät i stallet?

Hööks nät går även beställa via postorder. Det är en väldig åtgång så de tar slut så fort de kommer in. Vill ni va säkra på att få så lägg en order.

#30 Näten har en ögla i var ände, den trär jag genom boxgallret och fäster sen i vars en karbinhake som jag satt fast i övre delen av nätet. Mitt nät hänger kvar hela tiden, jag slänger bara i nytt hö uppifrån.
Skynda långsamt så går det fortare.
Har trapetskrokar även i stallet, väldigt smidigt.
Hemma efter tredje försöket att köpa hönät på Hööks i Kållered, det fanns inga….
Personalen förklarade att de finns på deras lager som inte ligger i Kållered…Därav ser det ut som de har dem hemma, fast de inte har det….

#34, jag kan nog förklara det.. det kom en leverans som gick ut till butikerna men det var fel nät, så dessa fick gå tillbaka, men det är konstigt att de inte justerat sitt saldo.
det är som sagt stykande åtgång på dem , så enda sättet att vara helt säker på att få när de kommer in nästa gång är att lägga en order.

Följer tråden med stort intresse . Tack för alla tips och bilder !

#29 har du, el kan fixa, en bild på hur det ser ut med nät över rundbalarna? Jag har funderat på ngt sådant, men inte kmt på ngt bra.

Jag har från Hööks å det funkar bra! Håller än så länge iaf :)
Jag behöver dock fler så jag hoppas det kommer in snart igen!
Jag har också ett nät, köpte det direkt när det kom. Har använt det i stort sett dagligen och det ser fortfarande nytt ut bortsett från smutsen ;)
Ska haffa ett till i morgon hade jag tänkt!

#38 ska försöka fixa bild. hinner jag inte innan så till helgen!
www.gullsmyrastuteri.se

Hööks näten har nu kommit in på Central lagret igen.. vi har skickat ut flera hundra idag.. så de borde nå även butikerna i slutet av denna veckan
de kommer säkert ta slut fort även denna gång..
Beställde i går 5 st via postorder, det var dessutom fraktfritt 
#42 Ska bli intressant att prova dem. hade varit toppen om de är bra att de fanns även i storleken mini som det heter hos Caisashop.

#43 då har jag nog skickat till dig idag.. har packat o skickat ut mer än 200 st till svenska postorder kunder idag…
Hööks är återförsäljare för Caisas nät också :) Men Hööks är billigare.

Rebecka, här kommer bilder
Det är två olika nät, det svarta fungerar bäst och där vet jag inte var jag köpte det tyvärr, det gröna är från Laxens..
www.gullsmyrastuteri.se

Tyvärr dåliga mobilbilder..
www.gullsmyrastuteri.se

en bild till
Den här balen är hackad där av att det ramlar isär lite, men det hackade är enklare för hästarna att få ur nätet så det är för och nackdelar med allt :)
www.gullsmyrastuteri.se

Tack Susanne!

Kan tillägga att till storbal använder vi bara näten för att hästarna inte ska riva ut så mycket på marken samt att det inte finns ngn risk för att balen i sig tippar och att foder då ramlar ut. Inte för att dom ska äta långsammare, då dom har fri tillgång!
www.gullsmyrastuteri.se

Ni som ställer ut hela storbalar i hagarna: Hur gör ni för att hålla koll så inte balen är dålig på något ställe?
Jag har tillräckligt med ponnyer för att ställa ut en storbal i hagen, men har inte vågat eftersom jag inte känner att jag har koll på balens kvalitet. Det räcker ju med att det blivit hål på plasten för att det skall bli dåligt.
#53 Man är ju i hagen varje dag, och då skulle man ju se om balen var dålig. Personligen så plockar vi i balarna varje dag för att knuffa runt den och kolla status.
Är det hål någonstans så syns ju det dirket när man tar av plasten och då skulle man ju få ta ut hela balen igen.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Håller med Thiffany, är det ett hål i plasten så syns det direkt när plasten tas av Vi tar av plasten på gårdsplanen innan den ställs in i foderhäcken och där om balen är fräsch tas nätet av och det "andra" nätet dras på :) och skulle den vara dålig längre in av tex ett kadaver eller liknande, vilket jag aldrig varit med om :) så märker man ju det när man är i hagen varje dag och tittar på fodret.
www.gullsmyrastuteri.se

#54, 55. Då är ni betydligt noggrannare än folket häromkring
.
Många tar endast av plasten upptill, resten av plasten samt snören eller nät får sitta kvar.
Jag har haft en bal där jag hittade en död orm en bit in och vid det partiet var balen dålig. För säkerhets skull slängde jag alltihop som var kvar.

skulle aldrig våga lämna plast och framförallt inte nät kvar på balen!!
Mardrömssenario om en häst får i sig nylontråden ! Hua.
# 56 Jag är noga med mina hästar :)
www.gullsmyrastuteri.se

Vi fick hem ett gäng med nät från Hööks i måndags :D Beställde sent på torsdagkvällen å på måndagen hade jag dem som sagt. Snabb service :D
Så nu har vi både inne i boxarna och i hagarna. Kanonbra!