Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 869 ggr
sammy
0

Kastrera...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller nu på med att jobba en lite med mina småhingstar. De är två år och jag promenera med de och har köpt två selar och provat de på mina minishettisar. De tycker det är helt ok och promenara går också bra. Men nu har jag definitift beslutat att kastrera de. De har ingen hingstbeteende (utom om de träffas stoar) och är hel snäll, men jag tycker det är mer tryggt att köra senare med valacker än med unghingstar och när jag kommer i närheten av stoar, blir de helt uphettsad. Men vad skulle vara bäst tid? Vår eller höst och vårför? Och vet ni en lite om kostnaden?

Är det bättre att inte komma i närheten av stoarna till des? (Det är den förste gång jag har hingstar)  Eller är det bättre att träna det nu och hur ska man göra då. Framtförallt Tommy blir helt galen om han ser stoar.

RebeckaKihlberg
0

Personligen skulle jag nog ta och kastera sen-höst/vinter/tidig vår. Kostnaden varrierar ganska mycket beroende på var i landet du bor och vilken veterinär du tar ut elle rom du åker till klinik. När jag skulle kastrera min så ringde jag först distriksveterinären och dom skulle ha ca 3000kr för bara själva kastreringen, sen tillkommer div. andra avgifter så den notan hade nog slutat på ca +3500kr.

Jag valde att använda EquiMed som finns här i skåne och jag tror dom tog strax över 2000kr totalt + att dom kom ca 1vecka efter att jag ringt, Distrikts Vet. ringde jag i god tid, men dom hade lång kö osv. så tiden sprang iväg, därav valde jag EquiMed istället.

Jag hade jobbat på som vanligt med dom, man behöver kanske inte sätta dom i hage bredvid ston, men som sagt annars hade jag fortsatt som jag gjot innan.

SaraDoos
0

Jag hade min 'vanliga' veterinär som gjorde det hemma i stallet. Kostade 1500:-, det var 2 år sedan.

sammy
0

#1  Jag vet att men ska helst inte kastrera på sommaren. Jag visste inte att men kan också göra det i vinter. Blir det inte för kallt då?  Jag frågade också districktsvet och då sa men också att det skulle koste 3000 kr. varje häst och det är ju inte direkt billigt. Equimed är för långt för mig. Jag bo i Småland. Men kanske är det en bra ide att fråga kostnader hos andra vet.  Visste inte att det kan bli så en stor skilnad.

Har du inte haft problemar med att träffa stoar då de var fortfarande hingt? Kanske vet du hur jag bäst kan lera de att går förbi stoar, utan strid …Jag tycker nog att det är inte så lätt…

#2.. der är verkligen billigt. Hoppas att jag hitter en billigt vet. Med två hingster är det en stor skilnad mellan 3000 eller 1500 kroner varje häst

Camilla
0

800:- tar min vet, gör det stående!

Pheobe
0

jag betalade 1100 stående

sammy
0

det är ju jättebilligt!!!  Jag måste fråga några vet, tror jag---

[LinneaDahlberg]
0

Rådfråga även veterinären när de helst kastrerar.
Min säger tidigast slutet på augusti när rötmånaden är över. Helst skulle jag vilja göra det ännu lite senare då det inte finns så mycket flugor.

sonja
0

# Hade sett roligt ut om veterinären låg ner, men det gör de iofs nästan när de ska komma åt grejjorna på de små.

Här har det kostat ca 1200:-

sara-ek
0

inget med frågan att göra, men vilken otroligt söt kille du har:)

sammy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tack för alle info. Jag ska fråga olika vet. Det är ju en stor skillnad mellan prisarna. #9 Det är min tommy. Här också en foto från min andra kille, Billy . Både killar är också jättesnäll.