Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1828 ggr
kajsa-kavat
0

Hjälp i stallet

Jag undrar lite hur ni andra gör med stalltjejerna ? Jag har aldrig haft stalltjejer, men det ser ut som om jag kommer att få ett par stycken nu. Den ena tjejen ska hjälpa till att rida 1-2 ggr/v och den andra vill gärna pyssla med hästarna.

Hon som rider tänkte jag att hon får rida mot att hon sköter om hästen ordentligt varje gång. Men hon som bara ska pyssla med hästarna ???

Hur gör ni ? Får stallhjälpen/skötarna betalt ? Och i så fall, vad kan anses rimligt till flickor på 12 år ?

Annette
0

Tänk på vad som gäller med försäkringar om något händer.

kajsa-kavat
0

Självklart så har jag tänkt på försäkringsbiten.

AusaBausa
0

har inga stalltjejer nu men hade en tej som red o skötte Ludde 2-3 dagar i veckan förr o hon fick inget betalt. Har själv varit stalltjej o fick inte heller ngt betalt…förrutom när ägaren t stallet stack till en ngn peng i julklapp etc. ibland! De får ju rida gratis!

vet ej hur det funkar m försäkringar men det måste ju gå på deras egen självförsäkring eller?

kajsa-kavat
0

Det är klart att den flickan som rider, hon får ju rida i utbyte mot skötsel av hästen och ev. mockning av hennes box, eller borsta någon mer häst.

Men hon som bara vill borsta och mysa med hästarna ?

AusaBausa
0

Tja hon får ju tillgång till att mysa o pyssla med hästar utan o betala stallhyra, mat, veterinärer, hovslagare, vaccinationer och försäkringar etc. ;-)

Pheobe
0

Har aldrig betalat stalltjejer. Dom vill väl göra det för det skojigas skull.

Ahnna
0

Jag brukar tänka såhär; (därmed inte sagt att det är rätt tänkt!) Jag har inte skaffat mina hästar för att ha stalltjejer som får betalt. Vill de hemskt gärna hjälpa till så är det gratis, alltså de gör det på eget initiativ och får inte betalt för det. De behöver heller inte betala mig. (I alla fall har de aldrig behövt göra det.) Det värsta jag vet är när jag hör småtjejer säga "men jag gör ju hästägaren en tjänst, klart jag ska ha betalt". Jag vet inte hur det är för dig, men jag klarar av mina hästar alldeles utmärkt själv, även om det är kul med nya ansikten i stallet ibland. Men eftersom jag inte är i desperat behov av en stalltjej så tänker jag heller inte betala någon som vill komma förbi ibland och borsta och pyssla för att de själva vill. De kanske gör mig en tjänst, just då, men det är ju inget jag har bett om, därför kan de inte kräva betalt för det.

Som sagt, det behöver inte vara rätt tänkt… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Madelene_Udd
0

# 7 Alldeles rätt tänkt!!! Jag resonerar precis lika dant.

Ahnna
0

#8 Vilken tur, jag var rädd att jag mest skulle låta som en surkärring… Men som sagt, så länge jag inte annonserar efter hjälp tänker jag inte anställa någon heller. Dessutom finns det lagar mot barnarbete i det här landet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Sofia_Schultz
0

Jag har varit stalltjej i "hela mitt liv", eller iaf sen jag var 10. Först på ridskolor och sen i olika privatstall… och nu är jag ju hos Cattis på Ekskogen.

Jag har aldrigt fått betalt och har aldrig velat ha det heller, det är ju ingen som tvingar mig att vara där. Visst är det kul om man får uppskattning för det man gör och kanske en slant i julklapp eller så, men framförallt gör man (jag) det för att det är så himla roligt!Skrattande
Om man får rida är det ju ett + i kanten, men inget krav! Jag skulle ju t.ex. aldrig få för mig att sluta med shettisarna bara för att jag inte kan rida på dem! Man kan ju göra så mycket annat roligt!Kyss

Jag rider oxå på medryttarhäst som jag inte heller betalar för, vilket jag inte heller tycker att man ska göra. Ägaren får hjälp med sin häst och jag får superkul. I min värld är det jämt så… sen kan man alltid ha olika avtal mm med pengar inblandade men då är det en annan sak. 

Svammel svammel Flört
Hoppas nån blev lite klokare!

Cattis
0

#10 Å andra sidan räknas knappast du o Jemla riktigt som "stalltjejer" på det viset längre… Ni är ju en del av själva stuteriet och är med i den mesta planeringen av det mesta.

Och glöm inte alla roliga resor ni får åka med på, ni fick ju nästan åka till Vimmerby härom året :-D *asg*

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Marta
0

#11 Jag tycker att när någon får fatt på riktigt bra stalltjejer så kan man gott dela med sig. Flört  Iaf Gruppmedlemmer emellan..

Så skicka hit dem ett par år eller så. Vi har massor av utmaningar åt dem!!

Cattis
0

#12 Nehej du Pärtan lilla! :-) Jag är ju alldeles ensam och bor så långt bort från övriga Gruppmedlemmar, så jag kan gott få behålla mina tjejer här:-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

#13. Då tycker jag att du skall ta med dig tjejerna på Öppet Hus till Bluemull 21-22 juli Skrattande.

maggan
0

#13 Ta med oss också om du åker.

(vi åker om en kvart till stallet)

Annette
0

#15. Klart ni också skall med !

maggan
0

#16 Ja alltid!

Chirak-96
0

Mina stalltjejer har fått betala halva skoningen på vintern tills en mamma tyckte det var enklare att dom betalade 100 kr i månaden. Då får dom rida/köra hur mycket dom vill. Dom betalar sina egna privatlektioner men jag betalar ev anläggningsavgift. Jag ställer upp och skjutsar till träningar och tävlingar. Dom är guld värda och finns det utrymme i ekonomin ger jag julklappar och påskägg o.s.v. Än så länge har ingen klagat…

Passar på att tacka alla gamla tjejer, Åsa, Anna, Sofie, Linn, Emelie, Malin, Magda, Natta, Isabelle och Isabelle.

De nuvarande: Elin, Madde & Evelina Tack för att ni finns!!!

jecki
0

Läser ofta annonser att medryttare sökes för en viss summa i månaden,ibland upp till 1000 kr/mån. Jag anser att det är en hjälp,om man nu behöver ha en medryttare till sin häst som man kanske inte hinner sköta/rida så ofta,men jag skulle aldrig kunna ta betalt för en sådan tjänst. Däremot vet jag att man kanske delar på vissa kostnader så som hovslagare pga av mer slitage. Jag själv som ung var stalltjej i ett travstall, men då var jag anställd och fick betalt för det eftersom jag jobbade heltid. Jag vill absolut inte betala eller ta betalt av min nuvarande "hjälpreda",tycker att det är ett frvilligt val om man vill hjälpa till o pyssla med någon annans hästar.

Sofia_Schultz
0

#11 Jaja Flört Men vi har iaf vart "vanliga" stalltjejer… både hos dig och på lite andra ställen!

Haha, jo, det var ju nästan en höjdare att hamna i Vimmerby när man skulle till Linköping! Det är ju ungefär samma sak Skrattande

PP
0

Jag har aldrig tagit betalt av de små ryttare jag försökt fått till mina ponnyer (såvida det inte varit ren ponnyridning på julskyltning osv), eftersom jag gärna vill att mina ponnyer ska ridas = båda parter har haft "nytta och nöje" av det hela.

Har aldrig tänkt tanken att betala någon heller. Skulle kunna tänka mej att göra det om ryttaren var så duktig att det verkligen handlade om utbildning av ponnyn, alternativt hade ponnyn uppstallad hos sej eller så.

Däremot har tanken slagit mej att man kanske borde ta betalt för en del ungar - särskilt som de "dumpats" i mitt stall medan föräldrarna drar iväg på något annat (roligare?) och jag plötsligt står där med ansvar inte bara för mina ponnyer utan oxå för en unge… Det har ju hänt att man känt sej som en fantastiskt billig barnpassare.

Fast här är väldigt svårt att få tag på små ungar som vill rida, åtminstone om man som jag ställer krav på att de ska ha intresse av mer än att rida, som att borsta på ponnyn före och efter ridturen. (Mocka har det aldrig varit tal om, då jag helst gör det själv eller möjligen kan släppa in min mor i stallet med en grep…) Och har man turen att hitta en unge med gediget intresse, så är det föräldrarna som inte har tid att skjutsa eller vara med och så rinner det ut i sanden.

Milla
0

betalar inte mina stalltjejer i heller, dom är helt ovärderliga för mig då dom fixar och donar med en hel del och även hjälper till på utställnngar.

Ni är kanon tjejer!

Jojo, Linn, miche

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ammiii
0

Jag betalar inte mina stalltjejer. Men när vi åker på trav så får de betala halva startavgiften och då även ta halva vinstsumman. Då kan vi ju alla tjäna något på att träna ponnyerna bra tillsammans! :)
När de kör och rider får de mocka ibland och smörja läder också. Inte bara göra det allra roligaste!
Men å andra sidan har jag ju skjutsat dem till licenskurser och så åker de ju till tävlingsplats med ponnyerna helt gratis!
Men utan kuskar, inga travresultat! Jag är ju för gammal för att köra dem själv!
Vi hjälps åt helt enkelt, de får lära sig av mig och kan sedan gå vidare till större ponnyer med massor av kunskap i bagaget!

[MatildaW]
0

Oj, alla ni med stall här låter ju toppen att vara stalltjej till! *avis* fast jag ska inte klaga :)

Jag själv är "stalltjej" då, och har alltid varit. Har också alltid vart riktigt intresserad av hästar, vare sig det gäller mocka eller rida ^^

Det började med att jag var stalltjej åt Liljas [ja, så hette stallet] jag red och pysslade om deras shettis Fridolf, mockning och fodring var något som jag räknade in i att sköta och rida Fridolf :) Jag var där 6 dagar i veckan :) jag behövde inget betala och blev inte heller betald, jag menar, jag gjorde ju detta frivilligt och för att jag tyckte att det var kul! :D Däremot om dom ville ha hjälp med att t.ex smörja travselar eller dyligt till deras andra hästar fick jag betalt, 100 kr för en travsele, då var jag lycklig, jag tjänade pengar på något jag tyckte/tycker va/är skit kul! :D

Sen så var jag medryttare i ett annat stall, Melins, där fick jag betala 200 kr i månaden för att rida 1 gång i veckan, jag slutade kort efter att jag börjat, då hästen jag red var så rädd för det mesta och jag tyckte att det var dyrt, i det priset som jag betalade fick jag även mocka och sånt, ibland också smörja hästen grejjer. Jag tyckte det var fel, att jag betalade för att hjälpa henne!

Och nu har jag haft turen att hitta Pluto, världens bästa [enligt mej] shetlandsponny vallack :) Han är världens piggaste och arbetsvilligaste shettis jag har stött på! För att rida honom när jag vill [dom vill att jag ska rida alla dagar i veckan, men jag kan inte alltid ^^ jag känner mig hemskt uppskattad :D] och så, så betalar jag ingenting :) jag mockar, fodrar, byter vatten osv, ja, alla slags stallsysslor + ridning och körning :) helt GRATIS! Det är rena paradiset! Jag försöker komma så ofta jag kan givetvis :)

Men alla har ju inte haft de tur jag har. Jag har kikat runt nere vid stallen som ligger nära mig, där tar dom flesta betalt för att ha stalltjejer, alltså att stalltjejerna får betala en viss summa för att hjälpa dom med deras häst. Därför är jag glad över att jag hittat det stället jag rider på nu, alla har inte den turen.