Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1364 ggr
tokig
0

Matglad ponny

Hur gör ni med matglada ponnyer och hö som innehåller för mycket MJ?

Jag har en shettis som är matglad, och han äter jätte fort och enligt foderstatsprogram har han ett behov av 20 MJ dagligen och 103 g smrp. Höt som jag har har för höga värden för att han ska kunna få så mycket mat att han har att tugga på tillräckligt utan att han får waaaay to much MJ. Han får nu 3,3 kg hö och han får säkert i sig extra i hagen då hagkompisen äter långsamt och inte allting direkt utan gärna med pauser. Så jag räknar med i alla fall 3,5-3,7 kg.

Jag har testat att ha nät i boxen till den ponnyn (ett smhn från caisas), men det hjälper inte. Han har en grym teknik. Så jag har fått tag på några balar halm, och letar efter fler (bonden jag köper höt av hade inte fått in tillräckligt för att sälja fler till mig. Han behöver ha det till sina egna djur.) Halmen får han i nät, men han äter det nästan lika glatt som hö. Halmen innehåller ju också MJ, men inte lika mycket som höt. Jag kan även lägga halm i lunchpåsarna, men det är bara den matglada som äter halmen. Hur mycket halm hade ni gett i nätet inne i boxen och hur mycket i hagen?

Analysen är per kg foder

TS 85%

8,2 MJ

48g smbr

ca 3,3

p 1,9

mg 1,4

sockerhalten var 83g/kg.

giffan
0

Leta annat hö??

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

cinna
0

Länk till annan tråd om havrehalm som ersättning för hö Glad

susanne-s
0

dubbla nät?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Elshira
1

Jag har faktiskt som #3 föreslår fått börja med dubbla nät. Mina ponnyer äter ur enkelt nät ungefär lika snabbt/sakta som om de hade helt fri tillgång utan nät (de hätsäter inte).

Men för att faktiskt få en längre ättid när de väl lärt sig tekniken så behövs två nät, i.af för mig.

Hakuna matata!

Jullanhugo
0

Ja, som #3 och #4 skriver. Dubbla nät kan nog funka :)) Sen kan du motionera honom mycket, om du inte redan gör det

tokig
0

Dubbla nät hjälper inte. Motion får han, vad nu det har med halmen att göra. Hur mycket hö och halm hade ni gett ponnyn? Ingen mat alls? Jag ville ha tips och tankar från andra med matglada ponnyer som får halm. Jag har lagt 2 kg halm i nät nu och hoppas det hjälper lite i alla fall. Kommentarer som #1 är inte önskvärt.

Hanna-D
0

Självklart ska den ha mat, speciellt nu när det är kallt (vet inte var du bor men det är väl minusgrader i princip i hela landet nu). Räkna ut en foderstat och ge honom minst så mycket hö som den säger och sen halm till det. Jag hade blandat halm och hö i ett slowfeed-nät så det tog längre tid att få i sig de antal kg hö han ska ha. Sen tycker jag att det är okej att de är lite runda (inte feta) på vintern för att klara hålla värmen etc.

giffan
0

Varför är inte mitt förslag till hjälp? När jag fodrade shettis var det så jag gjorde. Köpte ett hö med lägre värden på så dom kunde äta mera, Jätte bra tycker jag. Hade ett tag tre olika hö sorter beroende på vad hästarna behövde. Varmbloden kan man ju fylla på mkt lättare med kraft och annat… men Bäst är ju om dom klarar sig på hö.

Sen kan man ju fodra i nät om man vill.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

tokig
2

#8 För att det är inget alternativ att byta hö och att ha olika grovfoder till ponnyerna är inte heller något alternativ då det inte är hållbart. Hade det varit det hade jag redan gjort det! Jag har en shettis till med motsatta problemet - svårfödd, äter lite och långsamt, får/kan inte äta kraftfoder, går fort ner i vikt och har svårt att hålla hullet på vintern och våren. Rasde även i vikt i somras. För honom passar höt väldigt bra - och eftersom jag knappt får i honom mer än 4 kg hö/dygn så kan han inte ha sämre hö då han i så fall behöver äta mer (han har fri tillgång inne). Hösilage är inte något alternativ. För mig är det viktigt att denna ponnyn håller hullet och mår bra, att han som är mer matglad är tjockare gör inte så mycket, men för den saken behöver jag ju inte proppa i honom 40 MJ när behovet ligger på 20-25 MJ. Tänk dig att ha en svårfödd arab och en lättfödd shettis - du kan inte byta hö, men kan tillsätta halm till shettisen. Samtidigt som hästarna arbetas.

Det jag ville veta var hur andra gör och hur mycket hö respektive halm de ger sina ponnyer. My bad.

sofiek90
2

Testa 2 kg halm i nät och 2,5 kg hö + potatisprotein för att få i honom tillräckligt med protein om det behövs. Ev. grenar i boxen att gnaga på :)

MVH

Sofie

susanne-s
0

Mina hästar går i lösdrift och har fri tillgång på hö samt hösilage och upphalmade ligghallar med "ätbar" halm. ett sto har jag som är fet! hon får ca 2-3 kg hö samt fritt med halm! har precis tagit blodprov på henne nu och ÄR hon dräktig så kommer jag öka på hö givan till minst det dubbla innan jan-feb.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se