Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 2268 ggr
Absolutpea
0

Skritt maskin

Hej!:) jag har en fråga som gäller skrittmaskiner. Min häst är 1 år och sex månader ungefär och jag vill sätta muskler. Eller inte sätta muskler men lite mer "bra" motionering För framtiden. Om ni förstår? Så jag tänkte mig långa promenader, lek med hagkompisar och ja.. Lite tömkörning mellan varven så. Men det blir ju så jäkla mörkt så snabbt nu förtiden pch jag kommer till stallet runt halv sex pgr av skola osv så det år alldeles för mörkt att gå ut och gå eller så. Så jag tänkte börja andvända skritten vi har i stallet nån dag i veckan. Men hur länge ska dom gå i skritten? Lika länge som en vanlig promenad eller lite kortare stund? Jag har ju haft min stora häst där flera gånger och då blir det vanligtvis 40 min till en timme.. Men hur länge ska dom här små gå? Och hur ofta? Sen tänkte jag på en annan sak.. Hur mycket vilo dagar i veckan ska en 1 och en halv åring ha och hur mycket "träna" (blir väl mest klickerträning osv, tricks )? /Alexandra :)

cinna
7

En 1,5 årig häst är fortfarande ung ochska inte tränas, än mindre tränas för att bygga muskler. I den åldern ska de busa med kompisar, äta och växa.
Gå ut och gå promenader i ficklampsskenet någon dag i veckan samt på helgerna räcker gott och väl som aktivering utanför flocklivet.

På helgerna när du har mer tid i dagsljus så kan du tex lasta ponnyn och åka en sväng till ny platser för promenader, men någon annan träning än detta är i alla fall enligt mig inte nödvändig vid så pass ung ålder.

Absolutpea
0

#1 jag är himla dålig på att förklara men jag ska försöka förklara en gång till. Det jag gör med henne just nu är att klickerträna mest och tömköra vilket båda är huvud övningar men hon behöver mer " fysiska" övningar också. Då tänkte jag på skritten nån gång i veckan när det blir för mörkt ute för mig att gå ut och gå. Alltså inte VARJE dag, utan oftast gå ut pch gå men när det är FÖR mörkt vill jag ha henne i skritten istället för att gå ut pch gå den gången. Och då tänkte jag hur länge i skritten? Och fall det är hårdare träning att gå i skritten än att gå ut pch gå? Det där med att bygga muskler menade jag inte som att "hård träna, bli musklad eller så utan mer som " framtids muskler" alltså om jag börjar nu med någon dag i veckan kan jag sedan utöka det när hon blir äldre. Jag har riktigt svårt att förklara på ett bra sätt när jag ska skriva(dessutom skriver jag på mobilen) , men jag hoppas denna versionen låter lite mer som jag tänkte i mitt huvud i alla fall. Skulle aldrig fÅ för mig att hård träna en 1 pch en halv åring som fortfarande växer. Utan dels vill jag ha det lite som framtids träning som jag sÅ fint säger det och dels är hon oerhört rastlös nu när hon går i box om nätterna även fast hon står i en stooor box med en kompis i. Sen självklart har hon tid för bus pch lek! Om dagarna i veckorna går hon med en fyra månaders föl, hans 7 åriga mamma, en fyraåring pch en gammal tant på 12 år. Om helgerna blir det samma fast bus och klickerträning i padocken en halvtimme per dag, även träning som gå in i spolspiltan&duschas, få prassel på hela kroppen osv. Och hon ska även last tränas men det har inte blivit av. Förlåt om jag förtfarande förklarar dåligt. Men jag menar i alla fall inte hårdtränig utan jag tänker i samma banor som dig. /A

Absolutpea
0

Ska kanske tilläggas att tömkörnings stadiet hon är i nu är att lära sig att jag går Bakom henne, att om jag "trycker" åt vänster ska hon svänga dit och Max 10 min gång. Alltså väldigt sakta fram moment för moment. Alltså mer huvud övning än fysisk övning.

[Shettisar]
5

Låt henne "vila" den dagen du anser det vara för "mörkt"?Obestämd

Pannlampa och massa reflexer så klarar man en promenad även mitt i natten om det skulle vara nödvändigt … Onödigt att utsätta så pass ung och växande individ för skrittmaskin..

Aribigga
4

Jag har alltid kört på den regeln att är hästen två år så ska det hända saker två gånger i veckan. Tre år tre saker i veckan osv.

Det räcker alltså gott och väl för din bäbis att du tömkör den en gång i veckan för att träna huvudet som du säger. Resten av tiden kan du tillbringa med att umgås med henne, borsta lyfta hovar, lära att stå still och allmänt bara hantera henne.

Sätta en så ung häst i skrittmaskin är för mig helt obegripligt. Högst ett par minuter i sånna fall för att testa hur hon reagerar.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Lillabullen
1

Är hästen rastlös över att stå på box kan det ju vara värt att bygga eller hitta en lösdriftplats åt henne? Alternativet hitta något hon kan sysselsätta sig med under natten om hon inte har fri tillgång på grovfoder :) Slow-feeding nät brukar vara väldigt bra!

SandraO
1

Jag anser också att någon enstaka dag i veckan kan du promenera eller liknande. Sen pyssla och miljöträna kanske lastträna? Men skrittmaskin och tömkörning känns för mig väldigt tidigt? Jag anser att man börjar " träna" en häst runt 2,5 år. Allt beror ju på tillväxt och mognad också. Sen att man vänjer den vid allt som behövs för att träna innan dess. Tex. Träns, sele, sadel, benskydd, transport, kommandon osv. Jag köpte en jättebra bok när jag fick mitt föl, jag tror den den heter- unghästar- från fölstadiet till fem år. Skitbra med jättemycket tips och träningsmoment :)

Absolutpea
0

Tack alla :) då vet jag att skrittmaskin är för tidigt.:) tänkte bara fall det var lika som att gå ut och gå:) Tömkörning gör jag för att hon är väldigt mogen för sin ålder, men som sagt blir det mest ta på sig selarna eller vad det heter, lära sig att jag står bakom, svänga lite osv. Alltså ingen hård träning i en halvtimme utan TIo min då pch då:) och det viktigaste tycker jag är att hon tycker det kul och det gör hon! Jag vill att hon ska ha kul på våra "träningar" och tycka det är kul att komma in och det gör hon :) Jag brukar ha henne ute tre dagar i veckan, men som Sagt blir det bara en dag promenad i veckan och det är på fredagen när jag kommer till stallet tidigt. Sen blir det ju lördag söndag när jag är i stallet flera timmar. Men inte alla timmar med henne utan hennes hagkompisar ska in också:) då blir det mest olika övningar, klickerträning och borstning. Jag tycker det är lagom träning. Men jag ska iväg nästa fredag och då tänkte jag på skritten på torsdag istället på Kvällen. Men jaja :) blir vila eller en promenad i mörkret som ni säger:) Tack för all hjälp!:) nu vet jag att jag ska vänta lite med skritten:) Sen angående tömkörningen siktar jag inte på att koppla på vagnen inom närmsta framtiden, utan till nästa vinter när hon är ett och ett halvt :)

Absolutpea
0

#6 jo, hon har ju gått på lösdrift sen hon föddes, men denna vintern är det så kallt och regnigt och jag har märkt på henne att hon inte sover sÅ bra ute. Så därför fick hon komma in:) Hon har möjlighet att gå på lösdrift då stallägaren tog in alla hästar lite för min skull:) Slowfeeding nät.. Kan man ha det till en tjockis också? Hennes box kompis är en 12 årig tjockis och kan inte äta så mycket, tror du att hon hade ätit slut på allting? Annars är det absolut något att tänka på! :) sen brukar jag lägga in en gran någon gång ibland för att dom ska få pilla lite med någonting:)

Lillabullen
0

#9 Då förstår jag! Du skulle ju förvisso kunna skifta mellan lösdrift och box då :) Poängen med SF är att dem alltid, alltid, alltid måste ha det fyllt. I början är det möjligt att matvraket kommer äta hela tiden, för att denna vet att någon gång tar det slut, men lär de sig att det alltid finns så borde det funka! Men om kompisen är överviktig och lättfödd kan det vara värt att blanda höet med halm av god kvalitet. Bara den har grovfoder är det bra. :)

Absolutpea
0

#8 menade 2 och ett halvt inte ett och ett halvt:) #10 ja, jo men blir det inte väldigt kallt om hon är van att gå inne om kvällarna? Sen med SF är jag liite tveksam till. Men jag ska prata med hennes hästbox kompis ägare och se fall hon tycker det låter som en bra ide:) tror inte det kan va nån fara, blir bara roligare om natten ju!:) Men med halmen? Vad köper man det i bästa kvalité?

Lillabullen
0

Nej, det tror jag inte. Hon går ju ute om dagarna och så länge hon har tillgång till skydd ska det inte vara några problem.

Jaså okej, det är upp till dig. Men jag tycker att de fungerar bra, med tanke på att de mättare fortare och därmed inte slänger i sig för mycket mat så att säga, självklart individuellt dock :) Men min förra häst stressåt typ… Men nu kan hon ha fri tillgång i sådant nät i sitt nya hem, jätteskönt!

Jag har faktiskt ingen aning, du får kolla runt på nätet. Hör med några bönder i närheten? Många som säljer halm! Gäller ju bara att hitta rätt kvalitet.

Absolutpea
1

#12 ja okej:) ja skydd har dom ju:) Jag har kollat runt lite och jag tycker det låter som en bra de med SF. Men ska höra runt lite om bra halm:) Tack så mycket för hjälpen!

Silenos
1

Sitter här och funderar och undrar Glad Är det någon har provat att låta shettisar gå i skrittmaskin ? De maskiner jag sett har grindar framför/bakom hästarna som sitter i höjd för stora hästars huvud/rumpa.

Funkar det för våra små ponnyer, eller kan de krypa under ? Eller finns det skrittmaskiner med hela/lägre grindar som passar de små ?

Absolutpea
1

#14 jag har det! På tjockisen i stallet.. Hon är ju 71 cm hög och det funkade. Dock så va hon "halvvägs" ute med rumpan ibland när Hon va lite lat. Annars gick det bra! Har ju skrittmaskin till dom stora men funkar bra ända tills dom kommer på att skritten kan "glida" över dom;) men vet inte hur länge dom ska va där inne så brukar sluta med typ fem tio min åt gången..

Annette
2

Vad är syftet med att låta dem gå i skrittmaskinen?

Absolutpea
0

#16 det handlar nog mest om att man är lat nån dag tror jag och man inte vill låta dom vila för dom måste motionera. Antar jag. Jag har Angel i skritten för att 1. Jag orkar inte gå ut i mörkret 2,. Hon är så pass tjock att en vilo dag inte står på schemat. Tror skritten i sig är en lat hets grej. +tror jag väldigt många med stora hästar framför allt tycker det är väldigt smidigt att ha dom i medans man tex mockat och sen så åker man hem.

Annette
1

#17. Är det din ponny som är 1½ år? Mina ponnyer i den åldern går bara i hagen tillsammans med andra, de arbetas inte.

Absolutpea
0

#18 nej det är det inte. Den ponnyn jag pratar om är 12.:)

Ove-D
0

Varför funderar du på att 1½-åringen ska gå i skrittmaskinen? Fattar jag det rätt att det är 12-åringen som är tjock? Ofta är 1½-åringar i växtfas och ser inte alltid så vackra ut… Jag hade en hingst som såg bedrövlig ut då men som var betydligt snyggare ett år senare utan att jag tränade honom i huvudtaget, men han gick med "lekkompisar"…

Ove-D
0

Får den yngre ponnyn tillräckligt med protein? Om den inte sätter muskler kan det ju vara en anledning också…

Absolutpea
0

#20-21 om du läser lite i inläggen över, ser du varför jag tänkte ha henne i skritten. Ja, är väldigt noga med vad hon äter och vilket Hö hon får. :)

Ove-D
0

Hur har du tänkt nu? Tränar du 1,5åringen i skrittmaskinen?

Absolutpea
1

#23 nej, den iden sket jag i:) tänkte ju rätt, men det blev fel! Så nu blir det nån promenad i veckan i snön och sen blir det Mycket klickerträning och mycket kel och gos:)