Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 10-färger
Läst 1804 ggr
Ellinor Johansson
0

Det är inte så enkelt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här pålle är  född den 28 maj efter en vecka såg hon ut så här i färgen.

Ellinor Johansson
0

Den 24 juni

Ove-D
0

Brun… Eller vad är funderingen?

Ellinor Johansson
0

Den 30 juni

Ellinor Johansson
0

Den 30 juni

Ove-D
0

Vad har fölet för stam?

Ellinor Johansson
0

Jag är själv ID kontrollant och skrev brun i tisdags som färg innan jag skickade in passansökan, men det visade sig vara fel.

Ellinor Johansson
0

# 5 Mamma fux och pappa svartskimmel

PP
0

Brunskimmel?

Den ser ju onekligen väldigt mörk ut under fölpälsen på bilderna från den 30 juni, men kan den verkligen vara svart (som grundfärg) om den föddes så rödbrun..?

Visst är det spännande med färger..! Flört

Ove-D
0

#3-4 oj vad svart hon var under fölpälsen på huvudet och grå på benen… hm… ja som sagt… det är ine lätt alla gånger… :-)

Ellinor Johansson
0

Vad jag egentligen ville säga är att det är inte så självklart att ID kontrollanten ska veta vad det är för färg när man ser den vid ett tillfälle.

Eller är konstant skimmlar extra luriga?

När vi tog korten den 24 juni luppkollade vi fölis efter vita hår och hittade inte ett enda. Nu har det gått en vecka och fölis har massor av vita hårstrån.

Ove-D
0

Är fölet skäck eller bara vita ben????

PP
0

#11 Ingendera, skulle jag våga påstå. Flört

Ellinor Johansson
0

# 8 Det undrar jag också hon ser svartskimmel ut, men förmodligen är hon en mörk brunskimmel

Ove-D
0

#12 är det bara fölpälsen som är så ljus på bilderna i #3-4?

PP
0

#14 Jämför benens färg på de första bilderna.

VeronicaP
0

Nä verkligen inte Ellinor , det här med färger är attans inte lätt och absolut inte på shettisar med all sin päls, jag har tom sett en fuxföl bli svart när den fällde av fölpälsen. På welsh är det ju rätt vanligt att de föds som fuxar och sen blir skimlar .

Himla fin fölis ska bli spännande att följa vad det blir för färg på den*ler*

Ove-D
0

Jag har också haft lite problem… Skäck var ju "självklart" men när fadern hade blackanlag och modern svartbrun/mörkbrun. En nyexaminerad ID-kontrollant var med mig ute och tittade på fölet men vi blev inte mer kloka av det…

Pheobe
0

Efter tittat på andra bilden skulle jag vilja säga brunskimmelmen kanske svartskimmel då svarta kan ha kenpiga fölfärger. Men absolut skimmel

jecki
0

Jag har väntat med att ta ut id kontrollanten tills efter pälsfällningen,anledning just ändring av färg. Så här såg han ut som liten.

jecki
0

Så här ser han ut nu

AnnaLundin
0

#19 - 20

Och på båda bilderna är det en rödskäck…

Men jag håller med #0 om att det är skumt. Sen blir jag nyfiken, HUR gammalt är fölet när du hittar de vita håren på det? Jag har ju en potentiell rödskimmel i hagen, men ännu inga vita hår - 2 veckor i morgon. Finns det hopp än? Jag har aldrig sett nån konstantskimmel som nyfödd….

Ellinor Johansson
0

# 21 Finns massor av hoppGlad det har tagit minst fyra veckor här innan det kom några vit hår på brunskimmlarna och på rödskimmel hingst fölet tog det sex veckor

Peppe
0

Hur som helst så tror jag hon får en tjusig färg =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sasser
0

Ella!! Gud vilken fin ponny!!!

jecki
0

*21 Han är mer åt det gråa hållet.Pappan är nämligen gråprickig

Hennum
0

oj. va spännande. fölet är väldigt sött iaf :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan