Utställningar/hingstvärderingar 2013?
Hejsan, jag undrar om någon här vet om det är några hingstvärderingar/utställningar nästa år där det är tillåtet att visa sin hingst utan bett? Det kanske inte är så stor chans, men man vet alldrig! Nära sölvesborg, typ max 2h ifrån.
Tacksam för svar!

På utställningar/avelsvärderingar arrangerade av SSS skall alla hingstar from det år de fyller 2 år visas i träns. De flesta lokala ponnyavelsföreningar har liknande regler.
Varför vill du visa din hingst utan bett?
#1 Hmm, många frågar mig den frågan. Jo, asså. Jag vet att bett är för säkerhet och sånt. Men jag behöver inte bett på min hingst. Jag vet att det är lätt att säga! Men jag vill inte sätta ett bett i hans mun för jag anser inte att säkerhet av smärta är något bra alternativ. Och snälla du, jag kunde inte förklara på ett bättre sätt så hoppa inte på mig om att det är säkerhetsgrejj och det skadar inte munnen, du behöver ju bara ha det 1gång osv… Det är så störigt…. Jag respekterar att folk har bett på sina hästar, så tro inte att jag är en sådan som tycker att det är jättehemsk att ha bett på sin häst osv osv, vissa hästar föredrar till och med bett framför bettlöst!

Jag frågade av ren nyfikenhet . Men jag tror inte att det går att få dispens från bettregeln, åtminstone inte utan veterinärintyg.
Du får väl kastrera honom och visa som valack, då är det tillåtet att visa utan bett
.
#3 Okej, sorry. Det är bara det att så många har typ hoppat på mig och hållt på om att jag inet vill ha bett :D Men nyfiken får man alltid vara ju :3 Nje, kastrera är inget alternativ för vår del. Men asså, jag har bara tänkt lite. Om man kommer dit med sin hingst utan bett vad händer då? Får man åka hem igen eller får man vara där bara att man inte får delta? :o xDD Sorry, bara en fundering (((: Men får man ta med sin hingst utan bett om man hade haft ett läkarintyg? :O

#4. Hingsten skall vara tränsad hela tiden den befinner sig på utställningsplatsen . Följs inte detta kommer du förmodligen avvisas från platsen. Uppsatta regler är till för att följas.
Om ett veterinärintyg skall gälla måste det vara pga medicinska skäl och jag vet inte hur SSS ställer sig till detta. Det var mest en fundering som dök upp.
Det är säkert så att du inte behöver träns på din hingst hemma, men speciellt unga hingstar eller hingstar som inte har så mycket erfarenhet av tävlingar kan bli som förbytta på en premiering.
Jag förstår inte vad du menar med säkerhet av smärta?
Självklart ska du använda ett bett som passar och ligger bra i din hingst mun.
När vi tränar våra unga hingstar för premiering använder vi visningstränsen för att de ska koppla ihop sitt jobb (visningsträningen) med tränset. Om du tränar korta stunder och ger mycket beröm kommer din kille att tycka det är kul när du kommer med tränset. Det är alltid roligt att visa fram en pigg och glad pålle som verkligen trivs i
ringen.
Lycka till på hingstpremieringen.
#6 Jo, kanske det :) Tack!
Dessutom måste väl hingstvisaren vara över 16 år? Det gäller åtminstone på SSS´s utställningar enligt grundproposition2012…
Det står att hingstar från och med det år som de fyller 2 år ska vara tränsade, men det står inget om bett… Det finns ju bettfria träns… Hur är policyn till det?

Jag tror SSS menar att det skall vara ett träns med bett. Men för att förtydliga det hela och täppa till alla kryphål kanske det vore bra att ändra texten i propositionen.
De bettlösa tränsen som det länkas till i #8 är väl inga höjdare att ha som utställningshuvudlag, det är alldeles för många remmar som stör tycker jag.
#9 de har väl inte fler remmar än ett vanligt träns med bett????

#10. Det är inte fler remmar men deras utformning och placering stör. På en uställning vill åtminstone jag ha ett diskret huvudlag som framhäver hästens huvud. De bettlösa tränset fungerar i mitt tycke tvärt om. Men smaken är ju delad ;)
TS: Nu är ju reglerna som Annette skriver; så antingen har man sin hingst tränsad och deltar, eller så deltar man inte. Inget svårt val.
Har å andra sidan sett både en och två pållar på utställning gå åt annat håll med visare hjälplöst hängande efter - i tränset…
Jag har faktiskt också tänkt på det där med att det står att man måste ha träns, men det står ju faktiskt inget om bett xD Jag fyller 16år nästa år =)
Det finns ston som kräver betsling vid utställning faktiskt också. Det blir en helt annan häst när man kommer bort där det kanske är uppemot 70 andra hästar på samma plats. En hingst kan få spratt där och kan bli farlig.
Om det vore skadligt för hästen att ha bett i munnen och att det skulle orsaka smärta så kulle träns med bett vara förbjudna. Själv sätter jag bett först i treårs ålder om jag inte vill visa fram hingsten tidigare.
Men du har helt rätt i en sak, bettet kan skada, OM man inte vet hur man hanterar hästen betslad. Vet man inte det tycker jag man ska låta bli att tränsa den men när man är kunnig och följsam i sin hantering med hästen är det bara positivt med träns.
Medarbetare på djurskydd.ifokus