Veckans Ponny - Alexander
Alexander är sällskapsponnyn som kom för att stanna. Numera är han både bruks- och utställningsponny.

Alexander 38060220
Alexander är fux med vhip och mäter ca 98 cm i mankhöjd. Han är valack och född 2006 hos Eva Johansson i Kungsbacka.
Ägare: Jannica Eriksson, Karlskoga
e. Erikslunds Garant RS 455
u. Alison RS 5163
ue. Paulus RS 251
Egna meriter:
2 x Champion Valack
Ägarens egen berättelse om Alexander:
Alexander kom till mig i februari 2010. Jag lånade honom av min granne som sällskap till min ridhäst då min ordinarie sällskapsponny fått fång och behövde stå på box i många veckor. När hon så småningom tillfrisknade var vi så fästa vid Alexander att vi inte ville lämna tillbaks honom och det behövde vi heller inte göra.
Alexander är en väldigt social och energisk liten busponny, man vet aldrig vad han hittar på. Ett exempel var en gång när vi skulle åka till ridhuset för att löshoppa, då lastade jag in honom på vänster sida i transporten. När vi kom fram och skulle lasta ur stod han på höger sida. Lägger man ifrån sig något i stallet närmare än 1,5 meters radie från Alexanders box kan man inom 2 minuter räkna med att hitta det mycket väl undersökt (oftast trasigt) på insidan av boxen.
Alexander har varit på en hel del utställningar sedan han kom till mig. Oftast får vi silverpoäng men 3 gånger har det blivit guld och 2 gånger har han utsetts till Champion Valack.
När Alexander var föl skadade han sitt ena öga ganska allvarligt. Det resulterade i att han idag är halvblind på höger öga, han ser inget bakåt. Detta är ingenting han lider specoellt mycket av, det har mest varit problem för mig som matte. När någonting hamnar utanför hans synfält så han inte ser ordentligt vänder han sig alltid om eller backar för att kunna se vad det är. Det ställer ibland till lite problem när vi t ex tömkör eller kör. Men det här är en sak som vi har jobbat jättemycket med och i år har det verkligen lossnat för oss. Nu kan vi köra långa turer både med vagn och utan samt longera i båda varven utan vändningar och ryggningar. Det har till och med gått så bra att vi i år vågat oss på att starta i två brukstävlingar. Debuten gjorde vi i Malmköping i maj. Där startade vi i en agilityklass och en precisionstömkörningsklass. Vi nollade i den sistnämnda. Den andra brukstävlingen gick av stapeln i augusti på Hammarö, denna gången hade vi även packat med oss rockarden för att prova två klasser precisionskörning. Jag hade inga större förväntningar på denna gren då konerna visat sig vara väldigt farliga grejer när vi tränat hemma. Men lille Alexander skärpte till sig ordentligt och vi nollade båda klasserna och vann. Det går inte att sätta ord på hur lycklig jag var den dagen.
Nu ser vi fram emot nästa års utställningar och framförallt brukstävlingar, jag blev verkligen bruksbiten :)

Härligt!!

Vad härligt och vad fin han är :D

Han hade inte kunnat få det bättre än hos Jannica 
Nämnas bör också att när husse och matte är ute på promenader och släpper han lös så springer han som en hund fram och tillbaka mellan dem.