Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 940 ggr
[FaunaFlora]
0

När hästar flyttar in, hur gör man?

Jag kommer att få hem två shettisar. När vi varit och hämtat dom och kommer hem, antagligen på kvällen, vart gör jag av dom då? Ponnyerna är lösdriftare och inte vana att stå i stall. Vi har tänkt vänja dom lite med att övernatta i box i början då vi inte byggt ligghall/vindskydd ute än. (plus att det ju är praktiskt om dom känner sig som hemma i box också)

Min spontana tanke har ju hela tien varit att vi såklart ställer dom ute i hagen direkt! men då var det ju det där med att hästar i hage måste ha vindskydd om dom står ute nattetid..

Men är det inte dumt att ställa dom i en box första natten när dom kommer när dom inte är vana med det?

det bor inga hästar i samma hagar sedan innan utan det blir om två.

Hur skulle ni ha gjort?

Annette
3

Jag skulle haft dem inne på natten så jag vet vart de är, även om jag hade haft vindskydd. Tycker det är bättre att de får utforska hagen medan det är ljust.

[FaunaFlora]
0

Ah, precis. Det är ju också en grej. Att det är mörkt.

Men blir dom inte nervösa över att bli inkastade i en box efter att ha stått i transporten i några (typ 5-6) timmar..? Bör man ta en liten prommenad som benssträckare innan man isåfall ställer dom i boxen?

Stallmima
0

Säger som  #1 ha dem inne på nätterna tills vindskyddet är klart, tror dom inte misstycker. Finns stor box tillgänglig kan de ju stå tillsammans

[FaunaFlora]
0

Okej :) Näe, deras box är en stor dubbelbox..

Men brukar man gå runt lite med hästarna efter att dom åkt så långt?
Jag är inte van att transportera hästar, framförallt inte så långt :)

Hjärnan är ju full av funderingar :)

Stallmima
0

#4 Att promenera runt en stund är att rekomendera, om ni kommer hem sent vid mörker så kan en nykomling bli lite tittig bara (inte alla) Men bygg klart vindskyddet först innan de går ute dygnet runt bara, sen kan det vara bra att kolla hästarna när de kommer ut i hagen första gången, det finns ju mycket att undersöka för dem  Skrattande

Visa gärna bilder på dina shettisar sen

[FaunaFlora]
2

Okej! Då blir det nog så. Boxen och en prommenad innan, bara runt på gården liksom.
Vi har tingat två stycken som jag längtar ihjäl mig för att få ta hem! Två ston :) Ägaren håller på och kör in dom åt oss nu.. Men jag vet inte om jag kommer kunna hålla mig tills dom är klara innan vi hämtar dom ;)

Ska absolut visa bilder, jag kommer säkert finnas kvar här på shetlandifokus ett bra tag..

Stallmima
0

Vad roligt, shettisar e goa. Har dock inga kvar längre, bara russ

Lära känna dem ordentligt först är bra