Fråga ang avvänjning
Hej.
Fick ett stoföl i maj. Och jag funderar nu lite på detta med avvänjning och hur det är bäst att göra.
Jag äger ju mamman och vill ha kvar/spara mitt stoföl, har inte stor flock utan det går 1 till ponny samt lite får i hagen.
Just nu har jag dem inne på natten och stofölet står i egen box nattetid, funkar hur bra som helst. Direkt på morgonen tuttar hon när jag släpper ut dem.
Jag har läst på forumet att många har kvar sina stoföl med sin mamma under hela vintern. Men hur gör man bäst, tror snart mamman behöver sluta dias då hon börjar se lite tunn ut och nog behöver sin näring själv (de har fri tillgång).
Hur gör man när man skall ha kvar fölet, bör hon inte sedan vara ifrån sin mamma helt under en tid?
Känner mig helt novis om detta även om jag läst mycket hur ni andra gör.
Hoppas på lite råd 
Mvh Å C

Mina stoföl går kvar hos sin mamma ända fram till nästa fölning eller om stona inte är dräktiga så skiljer jag inte av dom alls utan låter dom sköta det själva.
Det är det mest naturliga för båda. fölen kan tutta upp till tvåårsåldern om inte stoet får ett nytt föl.
Stör det dig så får du skilja på dom annars låt dom sköta det på sitt "hästvis"
Du kan ju fodra stoet lite extra så hon inte faller ur.
Min erfarenhet är att skilja av tvärt är det "skonsammaste".
Flytta bort ditt sto ett par veckor. låt fölet gå kvar i flocken där det är tryggt.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Naturlig avvänjning är förstås det bästa. Men, är stoet inte dräktig igen kan det bli problem, även om det förstås inte behöver bli det. Min lilla (4 föl) men ändock erfarenhet är att risken är stor att det blir mjölk av "allt" extra foder man ger så länge fölet tuttar. Åtminstone var det så för mitt sto, när hon hann tunna ur innan jag började fodra extra. Hon "återhämtade" sej inte förrän jag tog bort fölungen.
Mitt första stoföl tillämpade jag naturlig avvänjning på. Stoet var inte ombetäckt och i normalt hull. Att "fölet" tuttade upp till två års ålder var därmed inget problem. Däremot blev de så upphängda på varandra att det till slut blev ohållbart. Det gick inte att sära på dem utan att de blev "tokiga", sprang och skrek i hagen alternativt försökte ta sej över boxdörren. Så då fick det bli "tvär avvänjning" när mamma häst åkte till hingst och när hon kom tillbaka fick tvååringen lära sej att hon inte var välkommen till juvret mer (fast stoet tyvärr ej blev dräktigt).
Ett par veckors avvänjning har inte fungerat på mina - de tuttar snabbt igång mammorna igen. Så jag har gjort så att jag skiljt dem åt på nätterna och låtit dem gå tillsammans på dagarna. Tagit ut stoet för motionering och låtit fölet gå kvar i flocken. Till sommaren har jag sen vänjt av på riktigt genom att flytta unghästen på bete. Det har fungerat bäst för mej.
Men hästar är förstås individer och fungerar olika. Alla är nog inte lika mammiga eller extrema "mjölkkor" som mina. ;-) Man får nog prova sej fram, efter vad man tycker låter bäst och efter de förutsättningar man har vad det gäller hagar och kompisar.
Jag har en annan fråga, Hur har ni gjort med hingstfölen?
Jag har ett hingstföl (iofs annan ras men ändå) som jag anser vara lite tanig. Och vill därför att han ska gå kvar med mamman lite längre.
Frågan är när jag måste vänja av honom?
Mamman är troligen dräktig igen, men känns som väldigt länge om dem ska gå ihop fram tills dess?
Jag tillåter mina ston att bli lite tunna å så har jag fölen kvar tills nästa vår. Det jag lärt mig genom mina år är att fodrar man ite på stoet tappar hon ännu mer i hull och det ser jag även på andra djur jag arbetar med, mera mat= mindre tunn mamma även om det blir mer mjölk också.
Själv tror jag inte på att dela föl och sto nattetid/dagtid för att sedan släppa ihop dem igen. Risk för juverinflammation under de timmar fölet ej diar och obehag för dem båda. De gånger jag varit tvungen att vänja av har jag låtit fölet dia, sedan delat stoet och fölet tvärt medan jag låtit fölet dia av mamman den värsta spänningen under 1-3 dagar- Bara ett fåtal sekunder på båda sidor tills spänningen släppt. Detta har gjort att stoets juver skonats istället för att stå juverspänd en hel natt för att vara tunn i juvret på dagen och sedan fyllas igen på natten. Enkel lösning för mig.
#3 Jag hade fodrat den med fölpellets och låtit den gå med mamman. Sedan hade jag funderat över varför den är tanig när den gr med sin mor. Dålig mjölk från mamman? fölet ej frisk? mask? mamman tunn? Är mamman tunn hade jag vant av flet två månader innan fölning.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Hej. Tack för era svar! Uppskattar det mycket. #4 oj, har hade inte alls tänkt på det med mjölken. Känns ju lite sämre att ha dem åtskilda nattatid då och jag som tänkte tvärtom att det var bra att börja så för att sedan vänja av helt. Blir nog då ha den ihop i lösdriften (har ligghall) och vänja av till våren helt. Det är svårt när man inte har fler hästar för då måste man försöka hyra in fölet/1 åringen under sommaren då jag vill ha hennes mamma hemma eftersom jag har börjat sätta igång henne igen. Hon är ej dräktig igen utan ska nu används. Skulle egentligen sålt fölet men tycker om henne för mycket nu och sedan är det ju nästan omöjligt sälja en svart standard åring som marknaden ser ut nu blir det nästan skänka bort… Kul att läsa hur ni andra gör, och det jag känner är att jag inte vill ha är just en mor och dotter som blir så beroende av varandra som #2 skriver. Häls Å C :)

#5. Långt ifrån alla blir så beroende av varann. Det beror på individerna. Mitt gamla New Forest sto hade många föl, ett av dessa var som #2 beskriver. Har vare sig förr eller senare haft någon fölunge som varit så bunden till sin mor oavsett avvänjningssätt.
Hur är fölet nu? Är hon självständig eller väldigt beroende av sin mor.

Jag påstår inte att det är vanligt att de kan bli så beroende av varandra, men det förekommer och är inte roligt. Var spekulant på ett halvblodssto som aldrig varit ifrån sin fyraåriga dotter och det höll på att sluta riktigt illa när hon inför provridningen försökte hoppa över boxen och blev hängande på ena bakknäet. Lyckligtvis blev det bara en mängd skrapsår och inget mer.
Mitt "mammiga" sto sprang för övrigt och skrek efter sin dotterdotter lika mycket som modern, när de avvandes, så hon är nog lite extrem. ;-)
Risk för juverinflammation ska inte förringas, men jag har inte råkat ut för det på någon av mina. Har aldrig särat på dem särskilt tidigt och mamma häst motioneras, vilket jag tror kan bidra till att det gått bra.
Hej igen… :) Mitt nu 7 mån föl är nog vad jag skull beskriva väldigt självständig. Står lungt själv i stallet i boxen när jag är ute och kör hennes mamma. Hon är inte orolig av sig. Fölet är väldigt lik sin mamma på sättet, tar livet i lugn och ro, stressar ej upp sig. Så tror nog att jag gör så att jag vänjer av henne vår/sommar och ej stressar nu. Vill att det ska bli så bra som möjligt för dem, då jag tycker så mycket om mina tjejer. Det är också roligt att höra om hur ni andra gör som har mer rutin än jag… Var en stor erfarenhet detta att få föl från början, har insett nu att ni som föder upp lägger ner massor tid och engagemang för att få fram bra hästar. Synd att det inte värdesätts mer och att värdet på hästarna steg lite. Häls Å C

Det viktiga vid avvänjningen är att stoet rör sig. Det bästa är enligt min erfarenhet lösdrift då hon hela tiden masserar sitt juver med låren. Har haft två juverinflamationer och båda på installade hästar. - inga ute..
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Tack Anna! Vi testar med fölpellets. Mamman har en inplanerad "vilopaus" nästa år, skulle hon inte ta sig efter det så gör hon inte. Men detta mest för hinna se att hon återhämtar sig ordentligt!
Dem har nu fri tillgång på bra grovfoder och jag märker att mamman redan gått upp en hel del i vikt, så fölis kanske hänger på inom kort! =)
Men deå får han helt enkelt gå kvar med tanterna tills det närmar sig =)

#8. Då blir det säkert inga problem att låta henne gå kvar hos mamman rtt bra tag ännu :)
#8 Jag är ofta i din sits, att jag vill ha hästarna hemma men ändå ha dem skilda. Jag brukar vänja av fölen på våren och då får fölet gå i en hage och mamman i en annan. Det brukar fungera att ha dopm delade i 1-2 månader för att sedan släppa ihop dem igen. Det viktiga är att fölet har en kompis att busa med och få tankarna på annat håll än på mamman. Här har det fungerat alla gånger och ingen av mina har varit beroende av varandra.
#10 Jag hade haft honom kvar hos modern om ingen far illa. Min fölunge äter av mammans pellets. Jag kör med Fertilac från Havens. fungerar på både stoet och fölet så slipper jag specialfoder. det innehåller mkt kalk vilket ett urfallet sto också behöver
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Hej! #12 Vad bra! Då kommer jag nog göra så! Det är ju lättaste alternativet för mig då jag helst inte vill lämna bort och inte kunna ha koll på samma sätt. Har faktiskt köpt en kompis/ unghäst som hon kommer få gå med just för att jag vill hon ska ha någon att leka med och kunna känna sig trygg med. Det var ju det bra/roliga i det hela ;)som inte var ett svårt beslut, haha… Fast istället för 1 häst från början har jag nu helt plötsligt tre, men det underlättar mycket faktiskt framöver att ingen behöver vara ensam när jag åker iväg på lite aktiviteter. Tack för era toppen svar ! Snöiga häls Å C