Veckans Ponny - Decimal av Gindemo
Ponnyn som presenteras denna gång kallas för Dessi och används både till bruks och utställning.

**Decimal av Gindemo RS 6296 (Dessi)
**Dessi är född 2007 hos sin ägare Ulrika Gindemo på stuteri Gindemo, Eklången i Sörmland. Hon är fux med stjärn och mäter 88 cm i mankhöjd.
e. I Learned from the Best RS 439 (BIS, SUCH, Ch, 43 p.)
u. Almnäs Duchess RS 4570 (BIS, ELIT, SUCH, Ch, 43 p)
ue. Winston v. Maaszicht RS 236
Ägarens hemsida: http://www.gindemo.se/
**Egna meriter:
**Dessi erhöll Best in Show i Nyköping 2010-11-21 med 9-9-8-8-8=42 p för Kurt Larsson.
Premierades 2010-06-16 i Julita med 9-9-8-7-8= 41 p för Elisabeth Ljungstorp.
Blev Bäst i ras på Salsta 2011-10-22 med 9-8-8-8-8=41 p för Morgan Johansson.
Har utöver det erhållit nio guld på SSS utställningar. Dessi tävlades av vår son Alvin Gindemo (8 år) i agility 26/5 -12 Malmköping, de kom tvåa i klassen för stora barn.
Ägarens egen berättelse om Dessi:
Dessi föddes hos oss en tidig och kall majmorgon under lite tumult. Jag hade gått in för att sova en blund eftersom modern inte verkade vilja föla den natten. När jag gick ut samma morgon för att ge tillsyn möttes jag av en smal, skakande mamma och ett borttappat föl! Paniken steg medan jag letade i vartenda dike. Tills jag upptäckte fölungen på fel sida staketet gå med fel mamma i fel hage. Snabbt hämtade vi in den pigga och långbenta fölungen till rätt mor.
Sedan dess har det gått bättre: Dessi har sedan liten varit trygg, lugn, nyfiken och social. Vår dotter Svea föddes samma år, så det blev naturligt att Dessi blev hennes ponny. Eftersom Dessi växte iväg på längden och blev 88 cm har vi valt att inte använda henne i vår miniavel. Hon är en uppskattad och användbar bruksponny. Vi har ofta undrat vilken plats hon har i flocken, det är svårt att se om hon är ranghög eller låg eftersom stona är så snälla med varandra och hon inte gör något väsen av sig. När Svea har kompisar hemma lånar hon (motvilligt) ut sin Dessi till att rida på och sköta om, hon står så tålmodigt och låter sig flätas, kratsas och borstas. Ibland kör vi ut med rockarden, det tycker hon är skoj!
Bland det bästa Dessi vet är att få åka bort. Hon är van att duschas, bli fin och åka transport. Vet (oftast) att stå helt still i uppställningen och brukar busa när traven ska visas. Hon är pigg på när det händer saker. Bara gå i hagen är inte hennes melodi.
Eftersom Dessi inte fått några egna föl passar hon gärna andras. Många bebisar har haft henne som lektkompis och tyckt hon varit betydligt roligare än de tråkiga mödrarna. Det är lätt att lägga märke till Dessi med sin fina uppsyn, guldfärg och vita man. Vi är så glada över henne! Dessi är även värdefull för oss eftersom hennes mor är vårt stamsto, vars egenskaper vi värdesätter högt.

Fina Dessi!
Delad glädje är dubbel glädje :)
Vilka fina bilder! (Fin ponny på bilderna) Ser ju inte så liten ut på bilderna!
Liknar mer en större ponny eller häst för den delen. Roligt att se de knubbiga ponnyerna användas!
Fin berättelse, Ulrika!

Härlig ponny! Skönhet kombinerat med användbarhet - precis som det ska vara!
Roligt att läsa om 
Måste fråga vad det är för vagn du har?
En NHS-vagn. från www.westerdal.se