Dräktighetskoll via nosen?
Tror jag läst nånstans om något dräktighetstest man kan göra via ett litet blodprov/stick från nosen? Någon som vet? Det skulle bara röra sig om någon droppe blod och en provsticka.

Jag har använt mej av det testet! Heter PregnaMare och jag köpte mitt test från Ripegården, gick på ganska precis 500 kr. Fast det har stått här på forumet att Ripegården inte säljer det längre. Vet inte hur det är med den saken.
Man rispade stoet på nosen (kändes elakt…), tog några droppar blod på en sticka som sedan skulle i två-tre olika vätskor för att få fram resultatet.
Nu ska det visst finnas dräktighetstest man gör via "urinprov" oxå.

Går att köpa Pregna Mare genom jag tror det var Tonje här på forumet. Urinprov går som Pernilla säger också, det behövs 1 dl urin skickas till SLU, om det fungerar som för några år sedan.

Någon som vet hur tillförlitligt det är? Och från vilken dag kan man göra det?
Hallå Kryddgården
Har inte ni provat någon gång??

Vi har haft det, funkade perfekt.
jag har också haft det och här fungerade det också perfekt, skulle gärna vilja ha tag på 4 st tester
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#4 Du har så rätt Ella! Vi provade Pregna mare för nåt år sen. Vi provade på 2 ston varav en skulle vara dräktig och en tom, båda stämde!!
Amor vincit omnia 

Någon som visste från vilken dag man kan kolla?
#8 Tror det var typ mellan dag 40 till 100 men är inte säker.
Amor vincit omnia 

#4 5 6
Menar ni Pregna Mare?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Jeg bestilte første gangen fra Ripegården, brukte det på 4 hopper og det stemte perfekt på alle sammen. Man må bare være pinlig nøye. En bekjent, Tove, har nå bestilt inn et parti fra Island - og man kan kjøpe det gjennom henne.

Jag har provat Pregna Mare, använt testet i många år och det har alltid visat rätt svar. Provar mellan dag 40 till 100, men jag har även provat mycket senare och det har visat rätt även då. Har också provat att skicka urin, stämmer väl det också men lite pyssel att passa när de kissar. Annars enkelt.

Skönt om det funkar, men fölningstesten från ripegården är inte tillförlitlig. men blodprovet låter kankse säkrare.
sen finns andra blodprov som ska tas efter dag 100, dom har vi använt, då med hjälp av veterinär.

Vad kostar det att skicka in urinprov? Var hittar man info om det?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se