söker föräldrarna
hej.
Jag har en shettis som är född 2004.
brun hingst numera valack.
Han är efter rabalder och ronja står det i papprena jag har från uppfödaren och ägaren innan mig.
Han är född i skåne veberöd
daniel praczel efternamnet är skrivet med skrivstil så det är svårt att tyda.
jag skulle vilja veta vilka föräldrarna är mer exakt till parcival.
det finns bara 3 st rabalder född innan 2004 men många ronja.
Är det någon som kan hjälpa mig?
Shettisblasen.se
shettisar, utställning, körning och pyssel.

Vart är han registrerad?
som svenskridponny därför det var billigare antar jag.
där står han som parvasal utan härkomst, fast jag vet att han är en äkta shettis men inte vem som är
ronja och rabalder
vet ni vem som äger dom 4 st rabalder somm är födda innan 2004?
hingstägaren kanske har koll på vilka ston han betäckte om det är samma ägare villsäga.
Shettisblasen.se
shettisar, utställning, körning och pyssel.

Svensk Ridponny är han inte även om han är registrerad i ASRP. De har regler för vilka raser som får ingå i i Svensk Ridponny. Din ponny är troligen en korsningsponny med okänd härstamning.
Vad jag vet finns ingen hingst med RS-nummer som heter Rabalder så troligen är väl fadern en hingst som använts utan att pappersexercisen skötts eftersom din ponny inte är registrerad i SSS.
Skall man vara helt korrekt så är din ponny ingen Shetlandsponny eftersom den inte är registrerad i SSS.
Kan du inte försöka få tag i uppfödaren eller tidigare ägare för att få veta hur det ligger till? Efternamnet verkar inte särskilt vanligt så det borde väl gå att hitta honom den vägen.
Jag håller inte med annette. Det är klart att din ponny är en shetlandsponny men det är en sådan utan godkänd stam. Men shetlandsponny är den om båda föräldrarna är rena shetland. Sen är din då reggad med raskod 99 i ASRP vilket är deras korsningsregister pga att den inte får reggas som shetlandsponny då pappan inte är godkänd för avel.
Att hitta den som ägde Rabalder är nog inte det lättaste eftersoom det inte är någon seriös uppfödare med tanke på att man betäckt med en icke godkänd hingst. tyvärr
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ett påpekande bara… Numera får alla shetlandsponnyer stamboksföras som shetlandsponnyer, men man måste givetvis kunna bevisa att det är en shetlandsponny (dvs att den har två föräldrar stamboksförda som shetlandsponny).
"Problemet" med de som tar fram hästar "utanför systemet" med egna, ej avelsvärderade hingstar/ston, är ju att dessa sällan är intresserade av att lägga ut några pengar, inte på avelsvärdering, inte på betäckningsblock, inte på betäckningsavgifter (för att använda hingst inom systemet) och framförallt inte på härstamningsverifiering mot mor och far för det födda fölet. Faktiskt verkar dessa hästar inte sällan dessutom säljas utan pass, vilket innebär både onödiga kostnader och besvär för köparen som lika sällan är insatt i vad som gäller…
Vad det gäller TS ponny, så är väl frågan om ponnyns föräldrar verkligen är stamboksförda shetlandsponnyer… Annettes tips om att försöka spåra uppfödaren är nog det bästa sättet att försöka bringa klarhet i det. Lycka till!