Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1391 ggr
Relo
0

Nu kommer frågan upp igen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror ni Relo kan vara en "ren" shettis?

han blir 2 år till våren och är idag ca 100cm hög.

jag vet att det inte spelar någon roll vad han är då han saknar papper

men det är bara kul att veta :)

vore kul om ni kunde lägga upp några bilder på era 2 åringar .

Relo
0

en bild på hans huvud ( som jag inte ser någon direkt likhet mer en shettis) :)

lillolga
0

Har du rakat hans huvud?!

susanne-s
0

- båda hästarna har rakade huvuden… undrar också varför

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

lillolga
1

Är de inte förbjudet att klippa hästens skydds och känselhår enligt djurskyddslagen?

SofieN
0

#4 Det är nästan vanligare att raka hela huvudet än att lämna det bland storhästarna…

kuusou
0

#3 som ägare till den lille bakom så klipptes hans huvud för jag hittar inga grimmor eller träns som passar honom annars. Han är snäppet mindre och smäckrare än mini-shettisar. Nu kommer han dock helklippas för han fått regnskåll på hela kroppen >__<

#4 Ina känselhår är bortklippta, sedan är det inte förbjudet, de säger bör ej tas bort.

http://minihingstar.n.nu

Relo
0

#2,#3,#4

Ja hans huvud är rakat du han fick sån hemsk klåda av all päls , Sen som #6 säger så är inga känselhår klippta och jordbruksverket säger "Du bör inte klippa din hästs känselhår."

Sen om någon undrar varför han är rakad som han är så e det för att hålla koll på hullet då han hade gått ner lite och det är omöjligt att bedömma med all päls.

Annette
9

Om han gått ner i vikt behöver han nog sin päls för att hålla värmen i kylan. Täcke är inte detsamma. Det går bra att känna på hästen för att kontrollera hullet.

VeronicaP
2

Som svar på din fråga så tror jag inte att de är en renrasig shettis.

VeronicaP
6

Sen de där att det står bör inte klippas tycker ju jag iof att de borde vara självklart att man inte klipper bort känselhår på hästarna för de räknar ju i alla fall jag som djurplågeri och är man djurvän så gör man inte det :D

[[AcsJulia]]
0

Oavsett om det är en shettis eller inte så tycker jag att det är en riktigt snygg ponny du har! Rejäl storlek och fin färg! Vad ska du ha honom till?

Han KAN vara renrasig shettis, han är faktiskt ganska lik min shettis: Långt smäckert huvud och långbent! Också en i mina ögon idealisk kropp för körning! Lycka till med din snygga kille! Glad

Relo
0

#10 jag har inte tänkt klippa känselhåren då jag inte ser någon mening med det :) Sen va det omöjligt att känna hullet på honom då han har så fruktansvärt tät päls, men han fryer inte mer nu än vad han gjorde innan iaf. täcket han har är det magplatta på oxå hade det inte varit det hade jag inte rakat han under magen .

#11 tack ja han e en liten skönhet :) jag har tänkt ha honom som körponny ska även försöka hitta någon liten ryttare till honom när det är dax då  han älskar att hoppa :)

Det finns ju en massa olika modeller på shettisar så visst det är inte omöjligt att han är en , vet bara att hans mamma är en shettis :)

sofiek90
0

Är det ingen här som träffat en amerikansk miniatyrhäst?? På dom rakas All päls bort, dom är helt nakna.

MVH

Sofie

VeronicaP
4

#13 Jo jag har sett det men inget som säger bara för att man har sett det att man tycker det är rätt mot hästen för det ?

kuusou
0

#13 den lille bakom är en amerikanare. Har han och en till :)

[[AcsJulia]]
0

#12 Vad kul! Kör du in honom själv också? Glad

kuusou
0

#13 igen, de är aldrig nakna, utan de klipps som normala storhästar,de får oftast mer och tätare vinterpäls än en shettis så de har päls oxå  Flört

De har aldrig farit illa utav att klippas utan snarare tvärt om, nu när de inte blivit heklippta har de fått regnskåll då de har så tjocka pälsar så jag blir tvungen att klippa dem nu i vinter för det. Men sedan har vi haft en extremt regnig höst här nere med.