Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 4418 ggr
ChristinaH
3

Hyperlipidemi

Hej

Här kommer en rätt lång berättelse om när vår shettis nästan dog. Tanken med inlägget är att ge hopp till andra med hästar som drabbas av detta.

Må så gott

/Christina

Charlotte-J
0

Fin berättelse. Men det heter Hyperlipemi Flört

Amor vincit omnia Kyss

VeronicaP
1

VAd härligt och skönt när de går så bra och fortsatt lycka till med eran härliga ponny

ChristinaH
1

#1 Hon fick diagnosen hyperlipidemi av veterinären :)

Det kanske är samma sak med två olika namn?

Här kan du läsa om hyperlipidemi http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperlipidemi

#2 Tack :)

Linnah
0

Det verkar som att hyperlipemi är en undergrupp av hyperlipidemi, eller att de i alla fall finns båda två och är närbesläktade.

Se t.ex. här.

[Billan]
0

Hyperlipedemi betyder ökad fetthalt i blodet. Ett samlings namn för just fett i blodet.

Likartat som vi kallar det fång när de får problem i hovarna, fång är egentligen ett samlings namn för störning i rörelse mekanismen från början.

Kris_J
2

Vad underbart att det gick bra för TeliaGlad

Veritas odium paretFörvånad

AnnaFagerell
0

Spännande att läsa då det tydligen ges olika behandling för varje fall…

Däremot tycker jag att det låter som att hingsthållaren beskylls för detta då denne fick betala alla vet kostnader. Lämnar man inte bort sina hästar på eget ansvar? Som hingsthållare skulle jag aldrig gå med på det.

Undrar också, togs det andra prover på hästen? Borrelia? Letade man efter den primära orsaken till sjukdomen? Hyperlipemi är en sekundär sjukdom, något har varit den primära orsaken.

Är det någon annan som givit penicillin mot hyperlipemi?

Skönt att hon blev frisk igen!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

ChristinaH
4

Det togs många prover, bla. för borrelia. Innan provsvar kommit fanns många funderingar och det kollades både det ena och det andra.

Jag tänker inte kommentera hingshållaren då det så lätt blir pajkastning hit och dit, och anledningen till att jag skrev var att jag vill ge andra som drabbas av detta hopp om att trots mycket dåliga värden så finns hopp.

Ge inte upp! :)

God Jul på er alla

Ellinor Johansson
0

Tack för att du dela med dig av dina erfarenheter, vad skönt
att Telia klarade sig.

Vi har också ett sto som fick hyperlipemi. Hon kastade ett foster som hade legat kvar i henne alldeles för länge dött, inom ett halvt dygn hade hon både kraftig fång och hyperlipemi. Vad som egentligen drog i gång vad vet jag inte, kanske hade hon hyperlipemi (light) först och vi hade missade det.

Jag tycker det är helt ofattbart att en ponny kan tappa så mycket vikt och bli
så totalt utslagen på så otroligt kort tid. Hon blev ett skelett på ingen tid
alls. Jag kunde nästan ingenting om sjukdomen när Happy blev sjuk. Tyvärr
upplevde jag att veterinärerna inte heller visste så mycket. Jag tyckte vi fick
bästa råden från andra uppfödare, speciellt Camilla (Stuteri Sandbacka) som var ett otroligt stöd och hade massor av råd att bistå med.

Det som gjorde mig frågande var att hingstägaren skulle stå för veterinärräkningen. Om jag lämnar något av mina ston på betäckning är det
självklart att jag som stoägare står för sjukdom och ev. olycksfall. Som hingstägare betalar jag inga veterinär räkningar för sjukdomar eller olycksfall.

AnnaFagerell
0

#9 Sådär tänkte jag också… ett sto skadade sig hos mig i sommar… ägaren fick själv stå för kostnaderna då det inte är mitt ansvar vad andras hästar gör oavsett om det är här eller ej. Det var inget snack heller om det… hon betalade, det var ju hennes häst och inget jag orsakat

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Linnah
3

Riktigt så enkelt är det inte att man bara kan säga att ägaren står för kostnaderna, och det går inte att friskriva sig från ansvar genom att säga att man lämnar hästen hos någon annan på egen risk, rent juridiskt. Det kan bero på om saker skett pga vårdslöshet, brister i omsorgen, olyckshändelse, etc.

Enda sättet att gardera sig är att båda parter ser till att innan avlämning vara väl försäkrade, och att man har tydliga avtal som fördelar ansvaret för självrisk etc beroende på vad som händer. Hästjuridik är ett av de klurigaste områdena att hantera, dels finns mycket känslor inblandade och dels är det väldigt svårt att bevisa/motbevisa vem som bär ansvar eller inte.