Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 894 ggr
HästMunken22
0

Kan jag rida shettis?

Hejsan!

Jag fick frågan om att utbilda en shetlandsponny i sommar. Han är egentligen utbildad då han är 12 år, men han går som ridskolehäst för mindre barn så han har blivit lite ringrostig och behöver tillridning och utbildning med skolor mm.

Nu är det så att jag är ca 150 cm lång och kommer nog att växa ca 5 cm till innan sommaren. Jag väger i nuläget ca 37 kg.

Jag undrar om jag kan rida honom i ca en månad, 3-4 dagar i veckan utan att han tar skada av det? Jag vill ju inte att han ska få ont i ryggen eller belasta sig fel. Han är lite överbyggd så att han går kanske inte i en helt perfekt form hela tiden.

Tack för svar och ursäkta lång text!

Silenos
0

Det finns många trådar i det ämnet här på forumet . Sök/läs så finns det mycket information att hämta Glad

shettis10
1

ja du kan rida shettis! det e inga problem.

jag hade en shettis som jag red och jag vägde då 54 kilo o var 160 lång å var inte för tung

så det blir nog inga problem :)

mille-star
1

För tung lär du kanske inte vara men troligen för lång vilket då resulterar i sämre balans och ridning!

HästMunken22
0

Ok tack för svar:)

SannaHolmgren
1

Prova. Du märker om hästen tycker det är ok. Är du för tung så kommer du inte få den att vilja arbeta.

Sen tycker jag att man kan "rida till" lika bra med tömkörning, dessutom är det jätteroligt

om det är (o)lydnad eller dressyrövningar som ska korrigeras så går det också lika bra med tömkörning.

Våran shettishingst bockar om barnen är för tunga. Han tar bettet och sticker någon period då och då om barnen är för orfarna och för små, det rättar jag till genom att tömköra extra ofta. Jag är ganska kort och väger 52 kg men kan inte rida mina shettisar på ca 100cm, jag är för tung. (och för lång)