Tjocka hästar...

Vilken extramage?
Jag tycker faktiskt inte din ponny ser tjock ut på bilden, så vore det min häst skulle jag inte fundera på att banta den.
När jag bedömer hull på mina ponnyer känner jag på dem. Så här års är det lätt att lura sig på all päls. Sen får man ju komma ihåg att en Shetlandsponny inte skall se ut som en slimmad ridhäst.
#1 Jo, fast min shettis har typ tunnmage… Alltså den står ut ganska mycket på sidorna och eftersom jag tävlat trav tidigare tycker jag hon ser lite tjock ut… Hon har liksom alltid varit rätt slimmad tidigare! Men du tycker alltså inte hon ser så tjock ut? :D För det är skönt att någon faktiskt säger DET istället för: "Gud, vad tjock hon har blivit!"…

Av de båda bilderna du lagt ut tycker jag att hon är finare på den första, där ser hon ut som en Shetlandsponny.Det tycker jag inte riktigt hon gör på den "vältränade" bilden.
Jag tycker inte att hon ser tjock ut på bild 1, hon ser fin ut i mina ögon :)
#4 Tack! :'D Nu kommer självförtroendet tillbaka! :)
#1 Oh, och förresten bantar jag inte mina hästar, jag bara tränar lite mer och hårdare än vanligt. :)
Håller med Anette.

#5 Tänk på att inte mäta tjockleken i hömagen utan faktiskt över revbenen och sadelgjordsläget . Tyvärr ett allt för stort fel måna hästmänniskor gör att de ser en bukig häst och genast är de tjocka men de är vanlig hö buk som inte alls är farlig utan försvinner så fort man börja röra på dem lite mer , så mät över revben och sadelgjords*läget*
Tycker din ponny ser ut att vara i alldeles perfekt hull .
Våra tävlar också i trav och vi håller inte våra trådsmala som streck utan hellre lite för mycket hull än för lite ;)
#8 Jag känner alltid över revbenen och visst finns det lite att ta av. Men anledningen att jag blir lite osäker är att jag har fått höra en del om att hon är ALLDELES för tjock, rentav fet! Jag tycker hon har blivit bättre, om inte riktigt fin, sedan jag började träna henne i oktober. (Då såg hon ut så som nedan.) Då var hon dock så pass tjock att hon inte orkade hålla upp buken ordentligt och ryggen sviktade oroväckande, och då är det såklart att hon är FÖR tjock. Men jag får fortfarande höra att hon är FÖR tjock. Inte så kul alla gånger när man gör vad man kan för att hålla ponnyn min fin och glad… :(

#9 din ponny är verkligen inte för tjock och förklara du i stället för folk att buken är inte de som gör hästen fet faktiskt , det kan vara mycket vätska i kroppen med, sen om den får hänbukk så är det faktiskt muskler som fattas och de beror inte på hullet överhuvudtaget.
Det finns inget fulare och mer tragiskt när man ser alla de där strecken på travbanan även de stora varmbloden och de kommer att bli hårdare faktiskt på det i framtiden att hästarna inte få vara för smala och omusklade ..
Jag tycker du ska sluta lyssna på andra och ha roligt med din ponny istället. På första bilden tycker jag att hon är jättefin och hoppas att du ställer ut henne i det skicket
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#10 Skönt att höra! Jag tycker också att det är hemskt när de blir extremt smala och tyvärr finns det många som är ytterligare femtio kilo lättare än min häst på andra bilden…
#11 Tack! :') Jag vill verkligen prova att ställa ut henne, då hon ställdes ut på andra bilden och fick 37 poäng. Enda gången jag har ställt ut henne också. Men hon är inte direkt rastypisk, så vi får se hur det går! :)

#12 Ja jag har tyvärr sett det också , då vi håller på med trav , just nu har vi bara en shettis som tävlar de andra är russ men om tiden räcker till så ska väl några fler shettisar ut lite nästa år.
Fast även inom ridsporten så ser man tyvärr fler magra hästar också nu för tiden .
Det finns kanske en orsak till varför det blivit så vanligt med magsår och magkatarr på hästar att de får för lite grovfoder ..
#13 Ja usch! Nej, jag gav upp med travet när jag gick i "pension". Jag tycker det är jobbigt att se andra köra min flicka… 
Men tyvärr måste jag hålla med dig. Det är många ridhästar som börjar bli lite väl smala… Och oftast är det INTE för att de tränas hårt, utan att de får på tok för lite grovfoder.
Något jag har reagerat på med shettis folket är varför alla vill att dom ska vara småfeta? Jag menar inte att dom ska vara magra men fattar inte varfär dom ska vara tjocka?
Fick tips med min mini jag skulle ställa ut att jag skulle få utt han i vikt för att få bra poäng men jag tyckte peronligen han va i perfekt hull , varken för smal eller för fet utan precis lagom , Men då sa vissa att han kommer få nedslag på poängen för att han va för " smal"?
Hur kommer detta sig?
bild på när "jag" Tyckte han va fin i hullet vad tycker ni?
Jag tycker han ser ut som en atletisk ponny! :) Ungefär som min när hon tävlades. Då min ställdes ut fick hon betyget "av lättare typ" men ingen påpekning om att hon var för smal!

Få upp i vikt behöver i mina öron inte betyda fetare, det kan betyda att ponnyn behöver muskla sig mer. En välmusklad ponny får ett helt annat helhetsintryck än en som är sämre musklad. En välmusklad ponny betyder heller inte en slimmad ponny.
På en utställning skall hästen inte vara varken för fet eller för tunn och det är väl det som är lite av tjusningen = Att försöka få den i så bra skick som möjligt :) Det är väl här det gamla hederliga ordet "lagom" passar så bra :)

Fast det går ju inte att komma undan att det visas många feta ponnyer på utställning som dessutom får höga poäng, kanske trots det snarare än tack vare. Men det är ju inte så konstigt att det då blir att pratas om att ponnyerna "ska vara" runda. 
Jag tror man gör både rasen och uppfödarna en stor otjänst om man blundar för att många ponnyer visas feta. Kan inte låta bli att fundera över hur utställningar påverkat hur aveln "utvecklat" många hundraser…
Sen är det inte lätt att hålla en shetland i ett hälsosamt hull. Inte många som kan erbjuda de enorma ytor med magert bete de är gjorda för att leva på… Det är oxå naturligt för en shetland att äta sej mer eller mindre fet under sommarhalvåret, för att sedan tunna ur över vintern. Men så är det ingen som håller häst i Sverige.

#19. Visst förekommer det, men jag tycker att det blivit bättre de senaste åren. Jag tycker det visades fler alldeles för feta ponnyer för några år sedan. Åtminstone här i Västs område.
Sedan går det ju inte att komma ifrån att det domarna har ett stort ansvar. En utställning skall bedömas "för dagen" och inte på tidigare meriter och då undrar åtminstone jag hur en fettinbäddad ponny kan få väldigt höga poäng.

#16 Fast din ponny tycker ju jag ser för omusklad ut i njurtrakterna om jag ska vara ärlig och skulle behöva jämna till sig , kan vara vinklen som gör att de ser så ut , likadant att de ser ut som den har
tungt* huvud en häst ska ju se harmonisk ut det är de viktigaste.
Är de en lite gracilare ponny så kan den ju inte vara för tjock och tvärtom är den en ponny med grövre kroppsbyggnad kan ju inte den vara för smal för då blir det ingen harmonisk sida.
Frågan är ju vem som ska vända trenden med dessa feta ponnyer? Kanske borde domaren dra av en poäng på typ från 10 och 9 till något lägre just pga det tjocka tillståndet på utställning. Ibland får man känslan av att domaren överser ett tjockare hull även om de ibland kan påpeka detta men när ponnyn har ett tunnare hull ser man inte genom detta utan sätter poängen därefter. Om inte domaren ändrar sin stil kommer inte hästägaren göra det heller.
#16 Din ponny är säkert i bättre hälsa än många som är feta men jag håller med veronica… Lite muskelfattig och detta kan bara ökas upp med lite mer fett vilket man bygger muskler av. Men jag tittar hellre på en sådan ponny än en som har fett över njurar och rumpa som folk då tycker ser musklad och fin ut. stor rumpa och runda bålar är inte muskler alla gånger utan ofta fett.

Jag har hört att det är ännu värre utomlands. Tex welshar visas så feta att det är rent ohälsosamt. Efter vad jag förstod så göder de upp dem till ett sånt hull.
#2 Jag är nog en utav få här verkar det som, som tycker att hon var finare på "iform bilden". Men fet tycker jag inte hon är nu heller, bara lite i överhull :)
Så här ser min mini-shettis ut när han är i form. Jag mår dåligt av att se för feta shettisar som jag såg väldigt många utav på utställningen i höstas tex. Prinsen var väldigt fet (normalt fet för många här säkert :p) när jag fick honom vilket hade lett till att hans mage tryckte på bak så han blev utåt tåad och när magen försvann var han svag i patellan. Detta blev bra sedan men tror inte många tänker på att de kan få men utav att vara så tjocka. Men tränas de inte så märks inte detta problem av då jag märkte bara av det när han tog i när han drar vagn. Så tror att få ens märker att deras feta ponnyer kan ha problem med sina leder tex.
http://minihingstar.n.nu
#24 Jo, jag tycker hon är väldigt fin på "iform"-bilden också! Framförallt så var hon inte bara smal, utan EXTREMT vältränad där. Hon kunde trava två mil utan att tappa orken. Men nu när hon är pensionär behövs inte riktigt så bra kondis… ;)
Men jag håller med i att man ser många VÄLDIGT tjocka ponnier på utställning ibland och jag tycker din ponny har fint hull! Det är ungefär så jag vill att min ska vara när hon är på topp! :)
Det en del inte tycks veta eller tänka på är att shetlandsponnyn är en naturras, de ska inte se ut som uppdragna vinthundar. Därmed inte sagt att de ska vara feta men att se tunna shettisar som tappar i muskelmassa pga underhull tycker jag är riktigt illa!
Min äldsta ponny (hon är 13 i år) har i år gått från att ha sett fantastisk ut i våras/början av sommaren, till att se ut som en gödgris som knappt vill röra sig några månader senare. Den här bilden är från när hon blev champion på Malmköpingsutställningen i maj/juni (foto: Thiffanny Johansson). Då var hon kanske i sitt livs form, hon är verkligen inte smal men i ett i mitt tycke mycket bra utställningsskick.
Så här såg hon ut i oktober efter några veckors ridning. Hon ser ut att inte ha någon som helst hals, hon är bara en stor klump och även om hon är bussig och ställer upp och hoppar/galopperar etc ändå när hon rids så är hon i det här skicket inte på något sätt sund eller välmående.
Så om du tyckte att din ponny var tjock i #0, tänk igen! ;)
Jag har försökt få upp min lille i vikt sedan i somras. Han rasade ju ner i vikt under sommaren och sedan gick han ner ytterligare i vikt under sensommaren och hösten såpass att revbenen kändes tydligt även under den tjocka vinterpälsen. Nu har han gått upp i vikt och har fått lite hull att bygga muskler av (han tappade ju musklerna då han hade boxvila i feb. iår). Revbenen känns fortfarande men inte alls lika tydligt. Han brukar gå ner i vikt till våren, så han ska helst upp lite till i vikt + bygga upp musklerna igen. Typiskt när dom blir dåliga just när dom är i bästa skicket, målet är att komma dit igen. Kanske tar det mindre tid än 5 år denna gång…? Hagkompisen däremot är en tjockis, men han har bara en rund mage och det är, om jag förstått rätt, inget farligt. Han har även full vintermundering som lägger till flera cm på alla håll och kanter. Han har dock ingen fettnacke vilket ju är bra. Han är även grövre än min lille, så det gör ju sitt också.
MVH
Sofie
#24 Den där ponnyn tycker jag ser tunn ut. Smal hals vilket gör att huvudet ser stort ut i förhållande till kroppen vilket är ett av de första tecknen på smal ponny. Sluttande och muskelfattigt kors samt insjunken i bålen. Det är jättebra att man tränar hästen men den måste ha bra mat för att bygga muskler också. Många tror att en smal shetlandsponny måste se ut sådär och måste må bra och vara frisk vilket kan straffa sig längre fram. En ponny måste inte vara bukig eller smal men lite mat på den ponnyn så den kan bygga muskler utan att bli fet tror jag hade gynnat den. Förstår inte varför många tror att det är allt eller inget som gäller
#27 Jättefin!
Personligen håller jag ju inte på med utställning utan strävar mest efter att min häst ska vara i så pass bra form att hon klarar av att trava så långt som hon vill utan problem! I dagsläget (bild #0) klarar hon ca. 1 mil skulle jag tro, men är då helt slut. I bild #2 klarade hon två mil utan att vara det minsta sliten och i bild #9 är hon ALLDELES för tjock enligt mina mått mätt. Där orkade hon inte trava tre kilometer utan att bryta ihop av ansträngningen.
Och i och med att hästar naturligt är flyktdjur som ska klara av att snabbt sprinta ifrån sin fiende och sedan klara av att transportera sig långa sträckor, så tycker jag att hästen är i bäst form när den klarar detta naturliga betéende! Jag VET att shettisar har få naturliga fiender på shetlandsöarna, men någonstans mellan bilden i #0 och bilden i #2 tycker jag är bäst. Och sedan om domarna i fråga bedömmer det som mindre rastypiskt så är väl det upp till dem, men precis som att många sportmänniskor vill ha sina ponnyer lite onödigt smala ibland så tror jag att utställningsfolk vill ha sina ponnyer lite onödigt kraftiga ibland.
Förlåt för långt inlägg!
#31 Han var inte tunn någon stanns, tycker du det seriöst blir jag mörkrädd, han har en hals utan underhals till skillnad mot de flesta shettisar då han arbetas form. Han har ett kort slutande kors, och var lite muskelfattig då, ja, bilden är 1½ år nästan. Men han var fortfarande varken tunn eller insjunken. Han travar med insidan utsträckt och på böjt spår.
Så här såg han ut innan betet iår, tyvärr gick han upp även med munkorg där och nu är han i vinterpäls så då ser man inte, men gissar och hoppas att han ser ut som bilden under all päls. Kan tillägga att han går på begränsat fri tillgång på hö med super värde då han går på lösdrift ihop med hingstarna, så är inget som svälts inte ^^
#27'an är i mina ögon fet, men sedan håller jag inte på med shettis-utställning utan försöker arbetar min istället.
#33 Mycket fin ponny du har!
Är det möjligen en Haodo-avkomma? Använder du honom till körning också?

#31 fast hanhar ju underhals även om han är smal , underhals har ju inte med tjockleken att göra ;)
Nu tänker jag lägga in en bild på våran tjocka shettis Dee-Dee N.Q hon är alldeles för tjock de tycker tom jag men hon har tränat hela året , tävlat och fått gå på betet efter de andra mm och hon klarar lätt att springa både en och två mil ändå , för hon har kondis som en maratonlöpare även om hon är tjock så även där tror ju inte jag att tjockleken har med att göra om hur mycket de orkar eller ej utan de beror faktiskt på hur de är tränade.
Sen att jag tycker att hon borde gå ner minst 50 kg är en annan sak , vi kan inte göra mer än vad vi gör och mat måste hon ha för att orka träna inget bränsle ingen kondition, muskler eller ork.

Kan även tala om att hon både har vunnit och annat i år och travat på 2.48 ;)
#34 han är liten mini e: Urban v.ons genoegen u: harriette v.d ossenkop. Han hobbykörs bara då han är så liten :) #35 underhalsen på bild är för att han sträcker huvudet uppåt bakåt ;) Vid normalt huvudläge har han inte minsta antydan till underhals.
#36 Även om hästen kan trava två mil i det hullet det så sliter det mer på lederna på en tjock häst än en smal, så använder man sin häst till sport tycker jag att de skall hållas i ett hull därefter också. Något som kan vara extremt tidskrävande och svårt emd en shettis. Eftersom de har en tendens att bli tjock på endast luft! 
#37 Riktigt härlig liten pojk iallafall! 
#33 Bättre hull på honom där, där ser han inte smal och undernärd ut. Jag undrar om du förstår vad vi menar när vi talar om muskler och inte fett. På bilden du först la in är han smal utan muskler och på andra bilden är han inte fet men musklad.
#39 tittar man på halsen så är den inte fet… kanske bara behöver omplacera lite 
#40 Håller inte med dig alls, han var omusklad ja, men lååångt ifrån smal och har aldrig varit i närheten utav att vara undernärd. Jag tycker hullmässigt han såg bättre ut på första bilden men saknade muskler.
Jag vill ha honom i hull som den bilden men muskler som han har nu.
Jag ser väldigt få shettisar med riktigt musklad rumpa utan starare tvärt om omusklad men med fettbulor som gör att den ser musklad ut.
#41 en ponny som saknar muskler och som är smal är undernärd. Dvs den behöver ha mer mat
#42 är det en shetlandsponny? Tycker att den är ett jättebra exempel på hur man kan ha en ponny smal med fin rund rumpa och fin hals och samtidigt vara smal om magen. Däremot tycker jag att det ser mer ur som en miniatyr i kroppsformen än en shetlandsponny. Kanske just denna ponny skulle lika en shetland mer om den vore lite tjock? Om det nu är en shetland
Jag är lite nyfiken på vad ni säger om min tjockis ;) Jag vet att man ska känna revbenen men ibland tycker jag att jag känner dem ganska lätt och ibland inte alls :S Viktmåttbandet står på 247 kg så han borde nog behöva gå ner lite han har dock gått ner ca 20 kg nu i höst med mycket motion :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
#44 Bilden är lite konstigt vinklad, jag tror det är därför rumpan ser så hög ut.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#43 Jag börjar bli rädd för hur dan syn du har på hur de ska se ut :S
Han var inte mager någon stanns utan i bra hull… inte konsigt att alla shettisar idag ser ut som paddor med din syn på vad som är undernärt…. de kan ha olika exteriörer ;) Min Prins har ex väldigt smal hals och kort brant kors, även när han blir fet. Han är inte byggd för att vara bred som en ladugårdsvägg. Tycker du #42 ser ut som en miniatyr har du nog aldrig sett en sådan heller. Enda likheten är att han står uppställd som en men det är för att det är jag som håller i honom och ställer han så på bilden, där tar likheterna med slut ^^

Bilden i #42 är väl på samma ponny som det i en annan tråd frågas om han kan vara ren shettis?
# det är lite det jag menar. Eller alltså hon är tunn egentligen och jag fodrar upp henne just nu. Men många ser liksom bara buken. Sen att hon inte har ett gram överflödigt fett på resten av kroppen det ignoreras. Jag tycker att många shettisar är för tjocka, men sen får det inte heller bli hysteri mot andra hållet heller… Här tycker jag min andra ponny var helt perfekt i hullet. Så vill jag gärna ha honom och även min andra. Dock inser jag att den bruna inte kommer kunna se ut såhär. Dom har lite olika förutsättningar.
#43 Jag vet inte till 100 om han är shettis, vet att hans mamma va det och att uppfödaren sa att hans pappa oxå va det. Men som sagt vet jag inte säkert , men bilden jag sett på hans pappa så ser han ut som en shettis oxå. (men kan ju vara någon korsning med)
#47 ja det stämmer.
Jag tror det ligger mycket okunskap i alla uttalanden om en shetlandsponny är tjock eller inte. En stor buk är inte alltid lika med att ponnyn är för tjock, det är lika ofta en ponny som är för tunn och inte får tillräckligt bra mat för att kunna sätta muskler i ryggen så den kan bära upp sin buk.
#44 Det är svårt att se på en bild om din ponny är för tjock, men det är en fin ponny att titta på från sidan. Jag tycker om hans nacke och goa rumpa ;).
#42 och #33 Har ni inga bilder på era ponnyer när det är lite mer harmoniskt uppställda då är det enklare att få en uppfattning om hur era ponnyer egentligen ser ut.
#33 Jag tror att du tänker fel om du tror att en ponny man arbetar men inte går att ställa ut. Det finns shetlandsponnyer som både tävlar på tex. travbanor och i utställningsringen samtidigt. Emmero, Hamra och Källarbacken stuterier är lysande exempel.
Jag visar en bild på ett sto som gått på lösdrift med fri tillgång på mat hela vintern, rejält bete hela sommaren. Hon har ett föl vid sidan på en och en halv månad. Bilden är tagen i september.

#44 Han är i jättefint skick :D
På bilden är det Smedens Max Speed när han bodde hos oss förra året och tävlade här och han var i fint skick och hull , absolut inte för smal, gick på bete hela sommaren , tränades och i stort sett fri tillgång på ensilage på hösten , men däremot inte en massa ondödigt kraftfoder utan bara några deciliter vid träning självklart B och E vitaminer :D
#46 Du behöver inte vara rädd… jag har alltid visat upp mina hästar i ett utmärkt skick, aldrig någon som sagt de är för feta och jag brukar ligga något under många andra… Kanske bör du vara rädd för att det är du som har dina för tunna… Om du inte ens funderar över om du har dom i "fel" hull så hade du säkert inte lagt ut de här och frågat… du fick svar, ta åt dig dem!
#51. Den där är i lagom hull men om det är en shetland kan diskuteras…
#50 Jättefin!
#53 Jag har aldrig frågat här om hur han ser ut i hull
Jag la upp en bild där jag sa att jag tycket han var i bra hull inget annat.
Jag tar inte åt mig av någon som tycker fet är normal och normal är undernärd.
Så här ser min magra och undernärda stackars ponny ut nu, vinterpälsen kanske döljer alla revben på honom ^^
#54 Om man lägger upp en bild på en tråd som handlar om folks åsikter kring hull på hästar, så får man faktiskt vara beredd på kommentarer tycker jag. Alla tycker väl olika!
Men jag tycker att många håller ett icke hälsosamt hull på sina ponnyer, ofta är det så att de såkallade utställningsponnyerna är lite för tjocka, men som du såg tyckte många att min tävlingsponny var för mager på bild #2, där jag tycker hon är fin! Håll din ponny i ett hull som du tycker passar din ponny och gå efter hur ponnyn mår. 
#55 självklart få man ha olika åsikter men när någon kommer och säger att ens ponny är undernärd vilket i mina ögon är snäppet värre än mager och jag ser det som vanvård kan jag inte bli annat än förbannad.

# 51 Din pålle fin ut i konditionen.
# 57 Vilken super fin kille du har, perfekt skick!
# 54 Jag tycker inte din ponny är undernärd men han skulle bli finare med lite mer massa på kroppen speciellt frampartiet.
En sak som är mycket viktigt att komma ihåg är att ju bättre exteriör en ponny har ju bättre förutsättningar har den att utvecklas och sätta muskler på rätt ställe.
#58 Mycket mer massa på honom tror jag inte går att få, han körs, går på lösdrift med massa unghingstar samt fritt på hö med mycket bra värde. Han är helt enkelt utav ädlare modell, han kommer aldrig se ut som #57:an tex (som är riktigt snygg) :)

#60 Han ser jättefin ut :D
#59 En ponny som körs så mycket behöver mer än ett bra hö, det syns ju på honom. Klart han kan få mer massa! Varför inte ta lärdom av alla här inne som försöker få dig att förstå att även en liten ponny kräver sitt. Oavsett storlek på ponny/häst så behöver den ha mat när den tränas, oavsett om magen är liten eller stor. Man kan inte gå på magens omfång utan titta på helheten på hästen. Flera här inne menar att ponnyn behöver mer massa och muskler, varför inte prova uppnå detta?
Någon som har något hum om hur mycket lucernpellets man kan ge?
Blöter upp de, han får 6,5dl lucernpellets per dag. 
Han körs ca 1 timme/dag beroende på om de e hårdare/lättare pass =)
Hur tycker ni hullet ser ut på min gamla dam då?
Hon är 24 och inte särskilt mycket körd senaste året på grund av avsaknad av kroppsfett. (fast hon är lite väl lurvig kanske…)
Hur fodrar ni era gamlingar för att de ska hålla ett så bra hull som möjligt? Sunny får nämligen redan nu enorma mängder kraftig ensilage, men jag upplever henne ändå som lite tunn över ryggen.
#64 Gamla hästar behöver ofta mer protein. Jag skulle ge lusern eller Krafft Muskel beroende på vad ditt grovfoder har för värden.
#62 Du snackar om saker du inte vet, hur vet du hur mycket han körs samt hur bra värde mitt hö är av?
Vi hobbykör ca 40 min mesta dels i trav då han bär sig inte i galoppen riktigt än. Nu har han stått sedan mitten av oktober då jag opererades och är under igångsättning. Så nej han behöver inget kraftfoder. Jag har pluggat om foderlära så vet mycket väl vad som behövs och inte. Han får mineraler och e-vitamin extra. Han får idagsläget i sig ca dubbelt så mycket energi och 3 ggr så mycket protein som han är i behov utav. Han är pigg och glad och ser bra ut. Visst han kommer få mer muskler när han är riktigt igång men han är ingen broiler i typ.
Har testat ge honom krafftfoder en gång vilket resulterade i att vi nästan körde över en som var ute och sprang och sedan krockade med en bil så tror vi klarar oss utan det med hur pass icke hårt han går nu. Om det behövs i framtiden få det visa sig men inte i dagsläget.

#66 vi ger inte heller våra mycket kraftfoder då de inte behöver det men lite får dem och alla tål som sagt inte havre utan vi ger dem havrefritt muslifoder men ändå med rätt sorts energi funkar kanon på heta hästar

#66. Hur gammal är din ponny?
"#66
Hur mycket hö äter din pålle då? och vilka värden har du på ditt hö?
Enligt dig så får han i sig 58 MJ energi och 522 smbpr. utan tillägg för arbete eller väder/beräknat på behovet för att överleva.
Behovet är för en ca: 200 kg shetland lär vara 29 MJ energi och 174 smbpr protein.
Bara en undran.
#68 han är 7 år
#69, han väger/vägde innan vilan runt 135 kg (liten mini på ca 80 cm)
han är enligt PC-horse i behov av 21 MJ & 129 smbrp och får nog i sig runt 51 MJ & 408 smbrp. Som sagt svårt att säga då de har fritt på hö hur mycket han äter då det skifter en del berorende på vädret vissa dagar mer andra mindre, men han är den i flocken som äter mest. Värdet på höet är 8,4 MJ och 67 smbrp
# 70
Har du sådana värden på ditt grovfoder torde han klara sig bra på det, om han dessutom är så liten.