Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 1033 ggr
[FaunaFlora]
0

Anlägga paddock till shettisar.

Fantiserar på att "offra" lite av vår stora trädgård och göra en paddock.

Jag har läst mig till att standardmåtten är typ 20*40 meter, men fungerar det att göra mindre än så när det inte kommer vara mer än två shettisar där i?

Eller tänker jag helt fel? En rundpaddock är sällan speciellt stor. Men en sån tycker jag känns för liten? (standard 18m i diameter?)

Tänker att det ju kan vara praktiskt med en paddock, vill ju kunna leka med dom där i och också kunna köra lite.

Är det någon som har en mindre paddock?

PP
1

Ska du köra, tycker jag nog 20x40 m är ett minimum, åtminstone på bredden. Annars blir det ganska svårt att hinna med någon rakriktning mellan hörnen på kortsidorna. Något kortare än 40 m kan nog funka.

[FaunaFlora]
0

Okej, ja jag vet ju inte riktigt om det kommer att vara nödvändigt att köra i den egentligen, men man vill ju heller inte utesluta det.

TeamMascot
0

Mindre paddock för körning är inte att rekommendera. Been there, done that. 20x60 har jag nu och det är mitt minimum.

[FaunaFlora]
0
# 3

Okej, tack för varningen.. risken är väl att den inte blir använd om man gör för litet…

Men för annan typ av träning och lekar borde det ju gå med mindre… ?

Linnah
1

#4 Placera den så att du kan utöka den om du vill senare, så kan du börja med en lite mindre på längden. Det kostar ändå en del att anlägga en paddock, då får du chans att känna på om det är nödvändigt och har inte gjort nåt onödigt arbete om du inte tycker det, men har möjlighet att göra mer om du vill använda den till mer körning sen.

TeamMascot
0

Träna och leka kan man lika gärna göra i hagen då? :)