Veckans Ponny - Alfons
Välkommen att läsa om Alfons, en liten minishetlandsvalack med trickträning som sin specilalitet.

Alfons 38080672
Alfons är född 2008 hos Heidi Larsson. Han är fux med stjärn och mäter 85 cm i mankhöjd.
Ägare: Lisa Axelsson
e. Kalypso DE 334347401798
u. Askungen RS 5812
ue. Skäpperöds Sofokles RS 389
Egna meriter:
Visad med 38 poäng på utställning i Svenljunga som hingst.
Ägarens egen berättelse om Alfons:
Under sommaren 2010 letade jag bland annat sällskap till familjens shetlandsponnyvalack då han gick själv under de perioder han hade fång, liksom när det fanns extra stor fångrisk (vårarna). En shetlandsponny var det jag främst letade efter, antingen en valack eller ett sto då vi redan hade ett sto av annan ras här hemma, men jag fastnade bara för de som stod långt borta och letade därför vidare. Hittade till slut en annons om en minishetlandsponnygrabb på två år som jag då trodde var valack eftersom det inte stod något om hingst i annonsen, men när vi hälsade på fick jag reda på att kulorna fortfarande var kvar.
Jag var dock frälst redan innan jag träffat honom i verkligheten och under besöket blev jag allt mer fäst vid honom. Vi klickade, och det räckte för att jag hade bestämt mig att han skulle bli min allra första egna häst. Någon vecka senare var han min på papperet och efter den dagen har jag förmodligen lärt mig mer än någonsin.
När jag köpte Alfons kunde jag ingenting om utställning bland hästar och var inte särskilt intresserad av varken det eller avel, men efter min första avelsvärdering med honom fick jag upp ögonen för detta och intresset har bara ökat allt eftersom med både honom och de andra grabbarna jag införskaffat mig under åren.
Alfons dagsform på de avelsvärderingarna vi har varit på har inte varit särskilt bra, och när han efter ett misstag från min sida började tappa sitt fantastiska temperament mot andra hästar bestämde jag mig till slut för att låta han kastreras. Att låta honom gå ensam resten av sitt liv finns inte riktigt i min värld, jag ville ge kastrering en chans till att han kan återfå ett normalt hästliv. Han kastrerades den 15:e november 2012.
Alfons och jag har självklart sysslat med annat än utställning under de dryga två åren jag har haft honom. Det vi främst inriktat oss på är trickträning vilket han har väldigt lätt för om man hittar den rätta belöningen och satsar på sådant han tycker om. Jag tror dessutom att han kommer att bli den perfekta körponnyn om jag får råd att införskaffa mig sådan utrustning någon gång i framtiden, då han verkligen ÄLSKAR att vara utanför hagen och röra på sig.
I övrigt är Alfons en sprallig och väldigt tydlig shetlandsponny som är noga med att tala om vad som är okej och inte. Han är min vägledare i livet, min andra halva!

Vilken fin ponny! 
Fina Alfons!

#3 Men vad roligt att läsa om hans "barndom"! Hur känner du till honom om jag fråga? Han är en fantastisk individ!

Granne och vän med Heidi och hennes familj som har fött upp honom. Ja Alfons är en härlig liten kille, med mycket utstrålning och ett härligt temperament. Det kan man nog "skylla" på både mamma Askungen och på familjen som hanterat honom.