Inkörning!
Hej allihop!
Jag har två minishettisar på två och tre år, jag tömkör treåringen och har börjat lite med tvååringen! Men när får man sätta en vagn bakom egentligen?
Har hört allt från två års ålder (vilket jag tyckte var litet) till sex års ålder? Jag har aldrig kört in en häst innan och har tagit hjälp av bekanta som kan det där.
Men vad tror ni? Jag har inte bråttom eller så men jag vill gärna få lite koll på läget :)
Jag har en börjes sele nu och tömkör med på treåringen, bör jag skaffa någon annan rejälare om jag ska köra med vagn?
Tacksam för tips och svar! :)

När man kan sätta en vagn bakom en häst varierar från häst till häst.
Det beror på hur redo hästen är.
Jag föredrar att vänta lite med mina. Jag har alltid låtit dem vara så gott som helt och hållet tills de är 3 år.
Efter att man tömkört och hästen lärt sig kommandon, höger vänster m.m. så kan man börja dra lite däck. Sen går man vidare och drar exempelvis björkslanor.
När man gjort det kan man börja fundera på vagnen om hästen inte visar någon rädsla vid dragning av däck/slanor.
Väldigt bra om du har någon som hjälper dig vid dessa tillfällen med så du inte är ensammen om något skulle hända.
Angående sele använder jag mig av loksele när jag kör in.
Sen brukar jag använda mig av en sele med lös brösta. Med den selen drar de bättre än med en bröstsele med fast brösta.
Denna sele är även utrustad med baksele så klart vilket är ett måste om man inte har vagn med broms. Annars kan hästen få vagnen i rumpan om det vill sig illa när man kör i branta nedförsbackar.
Lycka till!
När hästen är säker i tömkörningen, är van vid att ha saker bakom/vid sidan om och lyssnar på kommandona hade jag funderat på vagn bakom. Testa att dra däck innan, ha kedja släpande bredvid för ljudet och dra grenar/träd/bommar om det är en möjlighet innan.
När det blir dags för vagn hade jag lett vagn bakom (med hjälp såklart och inte med vagn fast i sele utan löst bakom hästen) och sett hur hästen reagerat, för att sedan tömköra med vagn bakom (inte med vagnen fast utan även här löst) innan jag satt fast vagnen och börjat tömköra med vagnen fast i selen.
Jag har också ponny under inkörning, väntar på att isen ska försvinna så jag kan tömköra med vagnen igen. :)
MVH
Sofie