Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1867 ggr
Annette
2

Elstaket + snö

Nu när det är snö känner inte hästarna av strömmen så bra eftersom snön isolerar så det inte jordar mellan marken och hästen. Det har vår fölunge kommit på och börjat bege sig ut på egna upptäcksfärder.

Hur gör ni andra för att lösa era "jordproblem" vintertid?

sanne
0

du kan sätta en extra tråd ett par cm under säg den mittersta tråden, sen sätter du jordkabeln i den, då blir det en himla kräm i staketet !

ibland kopplar vi bort den nedersta tråden om den ligger nära snön.. så blir det inte så mkt o dra runt, sen brukar jag gå runt o dra bort snön från trådarna o spänna upp dem om det behövs.

Har du batteridrivet el eldrivet aggregat ? vi fick sätta nätdrivet nu till stona då två ungston tyckte det var himla kul o gå ut.. nu går de ingenstans !

Annette
0

Det är bra med ström i staketet men eftersom snön isolerar känns det inte så bra.  Menar du att det hjälper med det du föreslår ändå?

Vi har nätdrivet aggregat. Jag har dragit bort snö från trådarna och plogat med traktorn utmed staketet.

Silenos
0

Att göra som #1 säger kan hjälpa. Vi har också haft problem med strömmen/rymmande hästar, men maken kopplade om så att mittentråden blev jord, och då stannade de kvar.

sanne
2

De två trådarna bör sitta nära varandra så när hästen kommer i kontakt m staketet, får de en rejäl smäll om de träffar båda samtidigt. Gör det inte själv bara. Det känns

cinna
0

Har"vinterkoppling" året runt och jag lovar; det känns ordentligt om man kommer emot två trådar samtidigt!!

Har 4 trådar och kopplat tråd nr 1 och 3 från + och 2 och 4 från -

Har alltid 6000 ut på när jag mäter på staketet.

Se dock alltid till att du kopplar ur strömmen när du passerar ut och in genom hagen och gör som jag, kopplar hop ett par grindhandtag för att göra det enkelt för mig, annars kortsluter man det hela och det sprakar ganska ordentligtFlört

proppis
0

Vi har ett speciellt elband som heter polar. Det har föruttom de vanliga eltrådarna i bandet även en rad med jord. Det innebär att det räcker med att nudda bandet för att få en stöt, de behöver inte jorda via marken… lite klurigare att installera, då det blir en extra kopplig till bandet, men det går att köpa till speciella kopplingsisolatorer.
Funkar kanon!

Maliiin
0

Vi gör alltid så på vintern som #1 förklarar.

Dock så missade vi det av någon anledning denna vintern. Vilket min valack kom på och sprängde 4 staket dagligen i en veckas tid. Då kom jag på att just de. Vinterkoppling!!

Så nu har vi gjort det. Och då fick han sig en rejäl kyss. Det funkade tills han kom på att han kunde gå ut om han hade halstäcket på sig. (Klippt)

Så nu får han inte ha någon hals på sig. Utan bara vanligt vintertäcke utan hals..