Svart eller brun sele??
Har äntligen bestämt mig för att köpa en Ideal Harness-sele i julklapp till mig själv (eller ja till mina hästar såklart
) men har ett riktigt I-landsproblem.. Jag kan verkligen inte bestämma mig om jag ska köpa en brun eller svart sele…! Svart är mest "praktiskt" och funkar till det mesta, men då jag har flera svarta selar är jag lite trött på det så en brun känns lite "roligare". Och brunt är så fint tycker jag. Men undrar om det passar? Selen ska mest användas till en fux och en isabell men har hästar i massa färger så den ska passa till "allt".
Vad skulle ni satsa på? Nu tävlar jag inget utan hobbykör endast, men tanken på att börja tävla har funnits i flera år så man vet aldrig..Spelar färgen någon roll om man tävlar i dressyr tex?
Eftersom en sele inte är helt gratis vill jag liksom inte ångra mig om några månader…
Om du redan har svarta så köp en brun! Kul med lite omväxling.
Har en brun Ideal själv, har haft en svart innan och är nöjda med selarna. :)

Men passar en brun till en fux tex? Och minst en av de svarta selarna hade jag tänkt sälja så de ska ju inte användas så mycket mer än som reserver..
Och passar brunt till vagnen? Har en svart och träfärgad Roslagsvagn med lite vinröda detaljer.

Jag tycker svarta selar är finare till fuxar. En brun kanske skär sig till det vinröda på vagnen?
När jag köpte sele till min fux hade jag möjlighet att köpa en begagnad sele i brunt men det blev en svart eftersom jag inte lyckades pruta tillräckligt mycket. Idag är jag glad att det blev en svart. Det finns så många olika nyanser av fux och min hade inte passat i brunt, vilket jag även stämde av i samband med att jag beställde min från selar.se. Hon som har selar.se har 25% rabatt just nu också. Ett litet tips bara! ;)

Märklig. Jag skrev ett inlägg, men det försvann?
Försöker igen. Här ska det också bli en Idealsele, är det tänkt.
Jag har två fuxar och en rödskäck och väljer nog en svart sele. Tycker precis som Annette att svart är finast på fuxar. Men Idelas finsele finns i svart med brunt foder. Den färgen velar jag lite på.
Är det någon här inne som vet hur bred/lång bröstan är på Ideals minisele?

Jag har både svart och brun ideal. Jag tycker den bruna stöter mer åt vinrött än brunt i färgen och tycker inte att den är så snygg på mina rödfuxar (men jag tror att den kan göra sej rätt bra till en vagn i svart och vinrött). Använder min bruna sele på svartskäcken. Kanske den kan göra sej bra på unghästen som är fux i en mörkare ton oxå.
Traditionellt "ska" väl en dressyrsele vara helsvart, men personligen bryr jag mej inte om sådant då jag inte har några tankar på att tävla på någon högre nivå. Fast att jag ens köpte en brun, berodde på att det var vad jag hittade begagnat när jag behövde en sele…
Bild på den bruna idealen jag har. Ni får bortse från den stora magen. ;-)
Jag har tänkt köpa bruna selar nästa gång och tror att det blir jättefint till mina fuxar. Jag visar alltid två av mina i brun grimma på utställningar, medan de andra två passar bättre i vitt, så det är säkert individuellt per häst och efter smak. Förstår dock inte varför brunt skulle vara fult på en fux.

#7 "Riktig" brun är fin på alla hästar, i mitt tycke. Det är just den bruna nyans som är på Ideal Harness bruna sele jag personligen inte tycker passar mina rödfuxar.

Tänkte bara tipsa om att selar.se har 25% på allt tills imorgon :)
Brunt är finast! Helt klart, jag själv håller ju på och köper allt nytt då vi får hästar för första gången, var helt inställd på att ha allt i brunt tills jag insåg hur svårt det va att hitta, så det blev svart! :S
Tycker brunt är speciellt fint på fuxar och isabell. Så kör på det :)
Jag har precis köpt en ljusbrun,lite rödtonad sele till min fux. Jag gillar inte svart på läder. Selen kommerfrån driveoutdiplomat. Kanonfint! Tycker kanske inte att mörkbruna selar blir bra på fux. Men när jag börjar med par får det bli lättskötta zilco och då måste jag ju ta svart.
Shettisblasen.se
shettisar, utställning, körning och pyssel.
Svart. Ideals bruna är väldigt röd, passar inte fuxar.

#4, 9 Jag vet att de har rabatt, det är därför jag passar på. 
#5 Bröstan är 74 x 6 cm i strl mini.
Tack alla för era svar! Jag har nu beställt mig en sele, efter MÅNGA om och men blev det en svart. Jag har i evigheter tänkt mig en brun och hade helst velat ha en sådan, men mest praktiskt blir det med en svart, så jag hoppas nu jag inte ångrar mig, finns risk för det… 
Men men, får "hotta" upp den med ett fint selunderlägg eller så.

Även jag passade på att köpa en till min mini. Blev en svart till min rödskimmel :)

#15 Jag tror att det kan vara deras Leder tech.

Nu när jag läste alla kommentarer såg jag att TS redan beställt sele visst ;) Det blir nog kanon med en svart sele :D
Hej Har också svart ideal, är nöjd ! Bra kvalite, snygg. Svart hade jag också rekommenderat! Dock tycker jag bröstan är för bred, har bytt ut den till en ergonomisk som är kanonbra (dock syntet men det gör inget, ser snyggt ut ändå). Har ett mias körschsbrak under som jag beställt från selar.se i vinrött, samma färg som vagnen, det blev snyggt :) Lycka till/ häls å charlotta