Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 1126 ggr
bläsen
0

vad väger eran vagn

Jap pratade nyligen med en vagns försäljare och hon tyckte att 150kg för en fyrhjuling var maxvikt för en shettis att dra.

Vad väger era fyrhjulingar som en shettis drar?

Shettisblasen.se

shettisar, utställning, körning och pyssel.

TeamMascot
0

Jag håller med vagnsförsäljaren.

[[AcsJulia]]
1

En shettis kan dra betydligt mer än så, eftersom en vagn i rullning kanske väger ca. 10-20% av sin vikt. MEN man ska alltid tänka på att det blir värre i uppförsbacke, för att inte tala om hur mycket det skjuter på nedför. Så planera alltid vagnsköp efter hur dina vägar ser ut och ändamål! Glad

bläsen
0

Lasten för 1 vuxen är ca 80kg och 2 barn 50kg. Jag vill kunna ha folk i vagnen. Det är ju därför jag köper 4hjuling. Kan jag gå upp i vagnsvikt utan att det blir för tungt? Jag antar att det blir mest sulkin när jag är själv.

Shettisblasen.se

moa
0

Du menar att en ponny ska dra 150 kg? Då håller jag absolut med vagnsförsäljaren. Är det par så hade jag gärna hållt mig kring den vikten också, men kanske kunnat gå upp något kilo i vagnsvikt, i värsta fall. Har ni mycket backar eller är det mer plant?

bläsen
0

Det är ganska platt, förutom backen vid huset / för att komma fram till vårat hus är det en skarp backe. Men då kan jag ju kliva av och leda honom.

Shettisblasen.se

BoelH
1

Jag har testat en 120 kg maratonvagn i skogen med min shettis på 103 cm. Med i vagnen fanns då förutom jag ytterligare en vuxen och ett barn. Vi var ute och körde i en timme ungefär. Hästen hade ett par veckor tidigare gått ett maxat maraton i lätt klass i marker där det regnat rejält och det var ett riktigt tungt maraton, men det genomfördes med en importvagn från Drive out som kanske ligger på 65 kg. Där drog min häst ungefär sin egen vikt totalt sett. Hon var alltså i väldigt god kondition och var musklad för att dra när vi gav oss ut med maratonvagnen. Med ytterligare träning tror jag att hon säkert orkat dra en maratonvagn också på tävling, men då hade jag fått försöka hitta en lite lättare groom. Men 150kg hade jag nog inte satt bakom henne om jag hade tänkt köra med folk också. Men det viktigaste måste vara att träna upp hästen för uppgiften så att även hästen kan njuta av åkturen, min häst uppskattade tydligt fyrhjulingen på 120 kg då hon faktiskt fick dra bekvämare än i rockarden. Det finns lättare vagnar än 150 kg till shettis, både hos Tidaholmsvagnar och Kutzmann och säkert fler tillverkare. Det finns även begagnat till och från.