Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 2278 ggr
cinna
1

Tränsfunderingar

Vad har ni för träns till era Shetland? Storlek? Märke? Inköpställe?

Här har en pålle med träns i ponnystorlek (okänt märke). Två har shetlandsstrl (Börjes och Hööks) och en annan har ett ihop-plock av dessa - Nackstycke och pannband från olika ponnyträns samt sidstycken och nosgrimma från två olika shetlandsträns. *suck*

AnnaLenaK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tre träns - två svarta Cheetak och ett brunt Jacson. Samtliga i storlek mini. Inte på något av tränsen var originalnosgrimman (kombinosgrimma) ens i närheten av att räcka runt.

På de svarta tränsen satte jag en vanlig nosrem från ett större träns genom sidostyckena. Samma sak har jag gjort på det bruna tränset, men där var jag först tvungen att slakta den ursprungliga nosgrimman för att få samma färg.

Tog då nosgrimmans nackrem och sydde på spännet från sidostycket. Tyvärr jag jag ingen bild på det bruna..

Nu återstår bara att korta upp käkremmen lite på de svarta tränsen. Suck….

Men pannband och sidostycken var i alla fall ok från början. Alltid något ;-)

SofieN
0

Har bara hööksträns, dom i ponnystorlek är av lite dyrare sort och är hur fina som helst. Perfekt läderkvalitet, bra passform osv.

Men lilla shettisen kan bara ha shetland och där finns det ju bara budgetträns att välja på, visst är dom väl helt okej men jag skulle vilja ha mjukare och finare läder. Har någon tips om kvalitetsträns i shetlandsstorlek?

Silenos
0

Har tre shettisar i varierande storlek 78-105 cm i mankhöjd. Lilleman har ett träns från Globus som sitter bra. Har ett par andra miniträns men där är käkremmen LÅNG. Mellankillen kan ha både shetland och mini, han har Hööks-träns. MIn maxade kille har ett Hööks-träns men också ett Chetak träns i stl ponny. Chetaktränset har mjukare/smidigare läder.

Aribigga
0

Jag har två träns från hööks som jag tycker sitter bra, ett western och ett engelskt. Storlek ponny.

lurvponnyn.vimeddjur.se

PP
0

Mina större ponnyer kan oftast ha stl ponny, de mellanstora ligger lite emellan ponny och shetland (beroende på fabrikat) och minstingen stl shetland (utom på körhuvudlagen som han har mini på).

Får nästan alltid korta käkremmen, samt göra fler hål och korta nackremmen på nosgrimmorna. Bäst passform tycker jag nästan mitt Jacson Cosmos har. Har stl ponny till de större och shetland till den minsta. Möjligen är käkremmen väl kort (!) på det istället, men det är ett nätt och fint träns (i mitt tycke).

F ö tycker jag Globus shetlandssortiment är väldigt litet i storlekarna, vad det än gäller. Sidostyckena i stl mini funkar till min lilla, men nosgrimman är för liten plus att nackremmen på den sitter så långt fram att den nästan hamnar i ögat…

cinna
0

Tack för alla svar! Glad

Intressant att tillverkarna har så olika syn på vad shettis-strl är…

PP
0

Fast i rättvisans namn så kan det inte vara alldeles lätt att ta fram shetlandssaker som ska passa alla, med tanke på vilken variation det finns hos rasen. Inte bara höjdmässigt (som spänner över över lika många kategorier som resterande ponnyvärlden), utan oxå sett till grovlek, storlek och form på huvud osv. Flört

Silenos
1

Håller med #7 Glad Det skiljer nästan 30 cm i mankhöjd mellan min minsta o min största. , och därmed rätt olika i kropp/huvud mm. Ändå är det samma ras , så "Shetland" spänner ju över en rätt stor vidd.

cinna
0

# 7 o 8: Absolut! Vi har, och ska ha, en stor variation på våra Shetlandsponnyer.

Tycker ändå att variationen inom strl shetland på träns är större än vad den är inom strl ponny eller cob… Flört

Silenos
0

Vi har samma problem med vår "stora" häst. Liten C-ponny med kort huvud med stora ganascher. Han växlar mellan ponny och Cob i grimma och träns. Alltid svårt att shoppa till honom, han skulle behöva vara med och prova i  affären , haha.