Hur mycket kan en shettis bära
Hur mycket kan en Shettis bära/kontra dra. Skulle vara kul med lite siffror :)
bära = 40 kg
dra = drygt 100 kg
dessa vikter är enligt min åsikt. Och maxad shettis.
#1 dra 100 kg?? Nog måste den väl åtminstonne kunna dra sin egen vikt?
Det är iaf vad jag har hört att shettisen kan dra ganska mycket mer över sin egen vikt.
100 kg kan ju tom jag dra utan problem
shettiser drar lett 2X sin egen vekt.
Og et par drar lett 3X samlet vekt:)
tänkte väl det… 100kg lät lite lite :O)
Jag läste någonstans att en shettis kan dra dubbelt sin egen vikt och bära hälften av sin egen vikt. Siffrorna gäller naturligtvis en tränad shettis, vore lite taskigt att börja köra med 400 kg :o).

#5 jag känner igen de siffror du nämner.
Folk säger till mig att jag skulle kunna rida mitt shettissto själv, men det vet jag inte om jag vågar, har suttit på henne men inte RIDIT henne…
men om dom kan bära hälften av sin egen vikt så borde jag kunna rida henne
#9 Jag menar inte låta negativ, men det är kanske inte att rekommendera.
Mitt mini sto väger 120kg hälften av det är 60kg…lite mycket tycker jag som inte skulle sätta någon över 30kg på hennes rygg. Så den teorin kan inte stämma.
hade inte tänkt rida henne heller :O) Jag håller mig till tömkörning.
B-ponny rider jag däremot :O)

En vis man som hållit på med shetland i många år menar att 70 kg är helt ok för en tränad shettis att bära. Jag har ridit på mitt shettissto, men bara 5 min åt gången. Inga långa ridturer precis…
jag väger… 55 kg, så jag tror nog inte att min pålla har mått dåligt när jag suttit på henne :O) Men at RIDA tycker jag är en annan sak (typ ett arbetspass)
Jag "hatar" frågan om hur mycket en shettis kan bära/dra. Ingen generell vikt i kg går att ange då en shetlandsponny har ett spann i mankhöjd på ca 32 cm och då har man inte räknat in hur klen/grov,vältränad/otränad ponnyn är. En svår fråga att ge ett helt korrekt svar på…
Vuxna tävlar med sina shetlandsponnyer i ridklaser internationellt. Krav, harmoniskt ekipage.
I monté (kat A) i Sverige är viktgränsen satt till 45 kg inklusive utrustning och harmoniskt ekipage, det där med harmoniskt efterlevs inte särskilt väl. Inte många funktionärer som vill säga ifrån.
Veritas odium paretFörvånad
va?? finns det vuxna som tävlar sina ponnys? vad är det för sorts ridklasser? nä där går gränsen för mig
#13 Jag blir bara förbannad när jag hör att "en vis man" har sagt si och så. DEN mannen är inte vis, få in det i skallen.
#17 Ang. bilden. Fy så hemskt….att man bara tänker tanken…..
Med tanke på att shettisen är den ras som kan bära/dra mest i förhållande till sin kroppsvikt av alla raser (mer än islandshästar) så borde förhållandevis stora ryttare kunna rida sina shettisar utan problem. Dock är längden säkert ett problem, mer än vikten. När det sägs att de ska kunna bära hälften av sin egen vikt så är det säkert packning som åsyftas. När shettisarna användes i jordbruket använde man dem antagligen ibland som packhästar, och då är ju inte "höjden" på packningen något problem…
Tack snälla för alla kommentarer. Är ny på forumet och uppskattar att många engagerar sig. Själv skall jag köra framöver :), dock är det nyttigt att veta lite rikt-siffror, man är ju nyfiken :). Hoppas ni alla har en fin sommar!
#20 Du skrev själv KAN dra/bära mest. Vem i hela friden har gjort någon undersökning på vad Shetlandsponnyn MÅR bäst av att bära/dra.
Jag tycker inte att ni som anser att Shetlandsponnyn ska bära 70 kg (eller t.om mer) på ryggen kan kalla er för djurvänner.
Jag blir så arg så jag spricker…
#6 är det med groom?
Du och vagnen väger väl inte 170 kg?

Oavsett om mitt sto orkar bära mig eller inte så är det ju inget nöje att rida en sådan liten häst, känns som att sitta på en tvål tycker jag. Tror inte at det är något nöje för hästen heller, ärligt talat. Det blir sådan obalans på hela ekipaget.

70 kg är att ta i men en normalstor och vältränad shettis skulle jag säga 50-55 kg som max på.
#23 japp, med groom, nepp jag och vagnen väger inte 170 kg!
Vet inte om jag tycker att det är djurplågeri att låta en shettis bära 70 kg. Däremot kanske det är djurplågeri att låta shettisen bära en person på 170 cm. Tror generellt att vi mjäkar lite för mycket med våra shettisar. Är det djurplågeri att låta en islänning bära 120 kg också? Islänningar bär ju stora tjocka karlar utan vidare, och utan att någon beklagar sig över djurplågeri. Sedan ska jag villigt erkänna att jag inte kommer låta min shettis bära personer som väger 70 kg, och inte packning som väger det heller… Däremot skulle jag utan vidare kunna låta henne dra 200 kg eller mer om hon är vältränad.
#27 Dock så anklagas man titt som tätt som islandshätägare för djurplågeri om man inte väger under 65 kg och är kort.
Mina shettisar drar med lätthet två personer och vagn.
Aftonbladet har raspresentationer och på shettisen finns en omfattande historiebeskrivning, så den verkar seriös. Tyvärr finns det ingen källhänvisning. Det står i alla fall så här:
Shetlandsponnyn är världens starkaste häst i förhållande till sin storlek. Den kan utan problem ridas av vuxna karlar (med rullskridskor på kanske? fniss) och den kan dra upp till 1500 kilo, vilket är lika mycket som ardennerhingstarna får dra när de avlägger sina bruksprov.
Om det stämmer vet jag inte, eftersom det inte finns någon källhänvisning.
Hittade följande på Wikipedia:
For its size, the Shetland is the strongest of all horse and pony breeds. It can pull twice its own weight under circumstances where a draft horse can only pull approximately half its own weight, as well as many being able to carry up to 9 stone in one ride.
Men det är samma där, ingen källhänvisning och där kan ju vem som helst fylla i vad de vill, så de kanske inte heller stämmer.
shetlandsponnyn är ju en relativt kompakt häst, med ganska kort (stark) rygg, så jag tror nog att den kan bära en hel del. Sen är ju frågan vad JG som rytare får ut av att rida en häst som är 1 meter hög :O) Jag skulle nog dråsa i backen, finns ju ingenting framför sadeln hehe…
Kan det inte vara såhär, att en shetlandsponny skulle lätt kunna bära en person på ca 70 kg en kortare sträcka (kanske någon kilometer) eller kortare stund men det skulle bli för påfrestande för ryggen i längden och alltså inte speciellt snällt mot hästen.
Om man däremot ska rida ordentligt på en shetlandsponny (långritt hoppning, långa dressyrpass mm.) är det bäst om man inte väger mer än 50-60 kg.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#29 Du skulle kanske läst mitt inlägg bättre. Jag betvivlar inte att Shetlandsponnyn KAN bära/dra de vikter vi talar om. Frågan är ju om de mår bra av det.
Och ja, jag tycker att det är djurplågeri att låta en Islänning gå omkring med 120 kg på ryggen även om den KAN det.
Jag har diskuterat detta så många gånger att jag inte orkar längre….

#32 Varför blir du så arg? Varför nästan bli otrevlig över något som vi diskuterar. Jag sitter ibland på min ponny, men aldrig mer än 5 min åt gången och då är det i rent utbildningssyfte. Det handlar INTE om längre pass eller ridturer. Kan vi inte bara hålla oss till trevliga diskussioner och inte så arga inlägg? Var och en får tycka vad den vill och vi får inse att vi inte kan pracka på andra våra åsikter… Jag tror inte heller att någon av oss är några djurplågare faktiskt.
#32 menar du att det är djurplågeri att köra en shettis om du väger över 100 kg?
samt att rida om du väger över 40?
Om det är djurplågeri att köra shettis om vikten är över hundra kilo plågar jag min häst några gånger i veckan. Jag är ingen lättviktare och har med mig folk i vagnen. Totalvikt kanske blir 200 kg. Jag tycker hon drar på det lika bra som om jag vore själv i vagnen.
#31 60 kg? Det är alldeles för mycket…
#34 Har jag sagt att det är djurplågeri?
Läs vad jag skriver!!
Det var rekommenderade vikter.
Djurplågeriet gällde Islänningar med över 120 kg på ryggen.

förstår inte varför det i stort sätt alltid blir tjafs och folk blir arga vid diskusioner…
alla har väl rätt till en åsikt? sen om den e rätt eller fel i andra syn kvittar man kan diskutera på ett bra sätt..
jag anser att det är olika från ponny till ponny hur mycket den kan dra eller bärsa.. hur tränad den e .. man ser ju på ponnyn om det är för tungt… (om den svankar med ryggen, kotorna inte har samma vinkel mm mm) så länge den inte visar att det är för tungt är det väl ok…
jag har själv suttit på en shettis strax över en meter men inte länge. men hon visar inga tecken på att jag skulle vara för tung (59kg). men som sagt har inte varit långa stunder då hon inte e i full kondition.
#38 Många skador av för tung last ser man inte direkt.
Jag antar att du inte har så stor erfarenhet av hästar, men…..

Jag red min shettis Blizzard från det han var 4 år tills han var 6. Jag vägde drygt 50 kg och tävlade honom då i monté, och inte tyckte han att jag var för tung!

#40. Är inte viktgränsen för monté med A-ponny 40 kg?

¤41 45 kg är det ;-) , har bara blivit så de sista åren.
#39 Jag antar att du inte har så stor erfarenhet av hästar, men…..
Var den sista kommentaren inte lite onödig. Vi behöver väl inte smutskasta varandra, även om vi har olika åsikter?
Finns det någon Maxvikt vid ponnytrav med A.ponny (shettis)

#44 I vagn? Nej heerugud ;) Dom kan ju omöjligt väga alla som ska köra ;). Man får väga hur mycket man vill men sen kanske det inte går så fort. Men det är ju en annan sak ;)
Våran Shettis är i bra träning och vägrar ha någon på ryggen sätter ja upp min 10månaders bebis och en håller i bebisen såklart så viftar hon på svansen och visar att hon är irriterad av att bara ha 10kg på ryggen stillastående.. Men 50kg skulle hon klara av om ryttaren är mer envis än henne.. Vi utsätter henne inte för riding eftersom hon inte gillar de.. Men hon drar lätt en rockard med 2 vuxna personer i..
Jag red shettis förra vintern då jag var 1.45 - 1.49 cm lång och vägde 37 - 38 kg.
Glömde skriva klart -.-
Jo, jag blev mätt och vägd av en tjej som hade något med shetlandsponny att göra, om det var utställning eller trav vet jag inte, men då tyckte hon varje fall att jag var i utmärkt storlek för att rida shettis.

#39 nä gud nej jag har absolut ingen erfarenhet av hästar har bara ridit o hållit på med hästar i 16 år och gått häst gymnasium men jag e helt väck när det gäller hästar……..
precis detta jag inte ville skulle hända…. man får väl ha en åsikt.. jag sa inte att man ska rida shettisen hårt i en timma utan problem jag pratade om att sitta på ponnyn några minuter. man ska ju inte rida en shttis varje dag om man e lite tyngre..
men eftersom jag inte kan nått om hästar så ska jag väl va tyst då… låta dig som e proffs säga hur det ska vara istället…
nä det var onödigt men jag blir så sur att man ska behöva smutskasta varnadra bara för man inte tycker samma sak..
bättre o ge sin syn på det hela i en trevlig ton… men vad vet jag :(
Ni som vill prata och diskutera om hur man kan använda sin ponny bör nog skriva om det nån annanstans.
För som jag fattat det har detta forumet sin fokus på avel och utställning.
Och den övervägande majoretetsen uppfattning är att shettisar är klena ponnyer som inte tål något annat än att tittas på och knappt det.

okej ber om ursäkt trodde detta var ett forum för allt om shettis.. jag vill inte göra någon sur på något sätt… sa bara min åsikt som alla andra. vilket alla har rätt till utan tjafs
#51 Jag håller med dig att det borde vara ett forum för allt om shettis … men verkligheten är en annan tyvärr.
#52 Vad jag förstår får man inte vara anonym här, kan du vara vänlig och presentera dig?

#52 tack tack

Vi har en rubrik som heter Bruks. Läs där under så hittar ni säkert annat än avel och utställning.
#53 jag kan bara tolka din komentar på ett sätt … att jag har en åsikt som inte passar sig på denna sajt.
Denna kommentar är väldigt vanlig för att tysta eller köra iväg oönskade.
#50 av ditt inlägg kan man uppfatta att du inte läst här så noga. Lite fördomsfull emot många här. Jag vet att många här inte skriver allt de gör med sina ponnyer utan kanske mer skriver om utställningar. Men likväl har de ponnyer som arbetas på flera sätt. Mycket handlar om olika "användningsområden".
Personligen uppfattar jag att jag kan använda mina ponnyer för egen del till allt utom att rida dem. Jag är över 170 lång och väger över 60 kg vill jag rida finns det lämpligare kandidater än mina shettisar.
Allt är inte ridning när det gäller hästar och ponnyer även om vissa tycks tro det. En vanlig kommentar som man ofta får av andra hästmänniskor när man talar om att man har shettisar är"vad har du dem till de kan du ju inte rida på", alla kommentarer till de är överflödiga….
Veritas odium paretFörvånad
_Ni som vill prata och diskutera om hur man kan använda sin ponny bör nog skriva om det nån annanstans.
_Jag antar att du är sarkastisk?! Det är ju just det vi diskuterar på det här forumet.
_För som jag fattat det har detta forumet sin fokus på avel och utställning.
_:o) Vilket skitsnack! Här finns plats för alla, de som vill diskutera avel och utställning gör det under de aktuella kategorierna. Vi andra diskuterar exempelvis under bruks…
_Och den övervägande majoretetsen uppfattning är att shettisar är klena ponnyer som inte tål något annat än att tittas på och knappt det.
_Det är inte alls min uppfattning att majoriteten uppfattar shettisar så, tvärtom skulle jag vilja säga…
#56 Jag tolkar det som att du inte vågar stå för dina åsikter.
Har du en ponny över 112 cm så kan den bära närmare 60 kg på ryggen.
Välbyggd, musklar, robust mm.
Då shettisen är mer viktbärande är flera ponnyraser eftersom dem har kortare rygg och är mer kompakt.
En ryttare på 75 kg och 160 lång är bättre för hästen än en ryttare som vinglar på ryggen och är 150 lång och väger 50 kg.
Anser jag.
Man skall inte gå efter vad folk säger om vikter.
Utan prova sig fram.
Man ser då att hästen klarar av mer.
Men för tung ryttare skall ha en välanpassad och robsut häst oavsett ras.
Min åsikt.
Ingen annans
#60 ponyns mkh har egentligen inget med hur mycket den klarar av att bära.
Ja, shettisen orkar bära en hel del. Frågan är ju vad man som ryttare får ut av att rida en för liten ponny.
Det är ju betydligt större risk att en person som är 160 lång vinglar på en shettis än en person som är kortare.
viktmässigt klarar mina shettisar av att bära mig också och jag har suttit på mitt ena sto och skrittat ett varv på gården.
Men vad får JAG som ryttare ut av att rida en så liten häst? Ingenting.
Jag skulle heller aldrig utsätta mina ponnysar för att kuska runt på mig flera kilometer. Trots att dom är välmusklade.
Det finns så mycket annat att göra med shetlandsponnyn. Vore ridningen prio 1 i mitt liv så hade jag skaffat mig en större ras.
#50 det står dig helt fritt att byta forum om svaren inte stämmer överens med dina egna åsikter.
Här inne diskuteras mycket bruks om du kollar runt lite. Eftersom det är en ras-inriktad sajt så pratas ju mycket utställning också, ganska naturligt anser jag.
Gå in på welshponny.ifokus så ska du se att det pratas lika mycket avel och utställning där inne, liksom på de flesta ras-inriktade sajter.
Vill man bara läsa ridning så finns ridsport.ifokus med mer fokus på ridningen.

Det är som flera har skrivit inga problem för en shetlandsponny att dra 200 kg, så länge hästen är välmusklad och vagnen välbalanserad. Ett par kan naturligtvis dra ännu tyngre. Maratonvagnar väger ofta 100 kg eller däromkring, vilket blir rätt mycket att dra om det sitter 2 vuxna på också. Men det klarar de! 
Jag har suttit på shettisar sen jag blev vuxen, för att rida in dem och vänja dem vid ryttare 5-10 minuter i taget. Det har varit musklade och friska individer som tränats upp genom körning och tömkörning innan. (Jag väger nu lite för mycket, men när det begav sig vägde jag mellan 49 och 55 kg.)
Det som gör mig lite illamående är alla som rider sina ponnyer, oavsett storlek på häst och ryttare, utan att de bär med musklerna. En häst som bär med skelettet tar skada, oavsett vilken tyngd den bär. Så alla som rider med hästens huvud rakt upp bland molnen och ryggen sänkt ger mig obehag. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Min Bill som är 85cm drar vagn 50kg + 2st vuxna uatn problem. Han tävlas även i maraton, han blev 10/24st på en tävling förra somaren i maraton. Då var det stora hästar bakom han i kön, som inte orkade hälften av vad Bill orkar. Jag väger ganska mycket men då försöker jag hitta en lite mindre groom som inte väger så mycket. Mne det beror helt på hur man bygger upp dom. Jag har jobbat med Bills styrka och kondition i 1/ 12år och i dagens läge är han väldigt bar kondis och styrka. Hna får även regelbunden massage och jag har haft ute kiropraktor och det var inga fel på han!
jag tycker man ska gå efter de vikter som är rekommenderade att en shettis bär på ryggen, 50 kg är väl helt okej men det är ju en svår fråga med…beroende på hur musklad o vältränad hästen är. Jag har suttit på mina shettisar men att rida dom skulle aldrig falla mig in. Shettisarna jag kör drar två vuxna med vagn utan problem.
Men har kört så mycket i mina dar o märker att mkt beror på vagnen. Har en del olika vagnar b.la en rockard med saab axel som tidigare varit till stor häst med ombyggt till shettis. denna vagn är ganska tung o den kör jag bara kortare sträckor med endast mej i vagnen. de jag köpte denna vagn av hade åkt två vuxna o ett barn efter sin shettis i denna vagn vilket jag tyckte va lite väl mkt.
Jag tycker det är ingen ide att komma fram till hur mycket en shettis klarar att bära på ryggen skulle jag möta en vuxen på en shettis skulle jag nog reagerat en hel del trots att kanske den som rider inte är så stor men en vuxen människa som är längre än 1,55 ser bara knasigt ut.
#62 Vettigt skrivet, håller fullkomligt med dig!
Jag tycker man ska ha don efter person
Ridmässigt alltså för mig
Ska använda mina ponnier att köra med. Vad jag får fram av detta är att de ska kunna dra mig och en rockard. Jag väger 110kg ca, men tror inte en shettis har några problem att dra mig i en rockard. Däremot så kommer jag att hoppa av i de långa backarna och definitvit tills de är musklade och i god kondition.
Don efter person är mitt privata skämt när jag berättar om min nordis som är en gigant på 900(ardennermodell), jag är då 180 cm så det är inget menat åt någon här. Jag skulle aldrig sätta mig på varken en shettis eller islänning.
har säkert missförstått något och då ber jag om ursäkt redan nu
Jag söker kunska och lycklig över att ni delar med er av eran erfarenheter.
Mitt sto drar mig och min syster utan problem (runt 150 kg kanske), vart lite trott men hon ar otranad och det vart lite varmt. Tycker Shettisar inte ska behove ridas av ngn over 45 kg (beroende pa shettisen mkhjd, robust etc) och vill man rida finns det ju jattefina Welsh Cob (och andra raser) :D

Man får ju tänka lite på hur ponnyn är tränad sen innan. Det tycker jag man ska tänka på varje gång man är 2 huvud längre en ponnyns mankhöjd. Som någon sa innan…sitta är kanske inte ett problem, men rida är ju både balansen och vikt som ställer till en massa. Plus att en vältränad ponny klarar det såklart bättre än en omusklad. Sen ska vi inte snacka om det estetiska. För det är inget vackert ekipage med en övervuxen ryttare som sitter på.
Jag anser att man har lite vett angående hästar och det gäller ju likadant för shettisar, även om de är "mer" viktbärande.
Jag vill tävla min ca 100 cm höga shettis i hoppning då han hoppat 50 cm med mig. Jag väger ca 37 kg och är 154, är jag för tung?
#70 Jag tycker du verkar lagom, men det ar inte bara mnkhjden som spelar roll. Se hur din shettis orkar och hur det gar. Sjalv alskar jag att kora :D

#70 För tung är du inte för en välmusklad A-ponny, men jag skulle säga att du är på tok för lång.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Han har ju orkat de senaste åren (2) då jag alltid har varit 150-154 cm och 35-37 kg. Jag mätte han i dag och han är 103 hög, det gjorde mig ganska glad att han är högre än vad jag trodde ..
Men tycker ni det verkar "plågsamt" för hästen om jag hopptävlar honom någon clear round någon gång ibland. ?
Jag har även en till ponny, en C-ponny på ca 137 cm. Hon är nordsvensk,islandshäst och haflinger, en väldigt snäll häst men med mer kraftigare och lite mer svårridande raser, enligt mig. Jag tycker själv att dressyr är roligast och det är Freja (c-ponnyn) ganska duktig på, men jag älskar också att hoppa med vissa hästar/ponnyer och Freja kan verkligen inte hoppa vilket jag är lite besviken över. Jag skulle gärna vilja lära henne det, hon är än så länge bara drygt 7 år. Jag och min syster kämpar för fullt men det går verkligen inte, vad ska vi göra?
#73 Men, du ska väl träna också…..
Själva tävlingstillfället är nog inte det som sliter mest. Det är träningen. Och man kan ju inte tävla utan träning så….
Har du bra balans så är vikten OK.
Tänk bara på att 37 kg är vad du väger i "strumplästen" hemma. Med alla kläder och utrustning blir vikten en helt annan. Många tänker inte på det.
Vid montéridning är viktgränsen 45 kg för "shettis" INKLUSIVE (alltså inräknat) kläder, skor, hjälm och all utrustning (även träns).
Provväg dig någon gång med allt det du har på dig och hästen vid en ridtur.
Du blir nog förvånad.
# 53
Men Hanna , nu blir jag förskräkt. Det var inte så länge sedan DU försvarade en som var anonym i en tråd ??? Då jag hävdade att det var fegt att vara anonym.
Har det skett någon ändring.
#76 Krävs det så lite för dig att bli förskräckt?
På det gamla forumet vet jag att jag skrev nåt om det (men det är ju jättelänge sen) eftersom jag vet att det var en person med skyddad identitet som skrev men vad menar du nu?
Det är ganska så intressant att se hur person till person har resonerat i detta inlägg. Vissa saker kan man känna att man håller med om medans andra kanske jag tagit en funderare över, men som sagt alla resonerar vi olika. (och visst jag kan säga att jag inte läst precis alla inlägg för dom som tycker att jag inte vet vad jag pratar om).
Jag kan själv säga att jag har ridit10-15 min ibland på min shetlandsponny som varken är super musklad eller i super kondis, men jag såg på henne att hon tyckte det var kul att bli riden, att arbeta och visade inga tecken på att jag va för tung (50kg). Nu är hon ju dock mest för körning och även där ser man på henne hur kul hon tycker att det är att jobba. =)
/SG
# 77
Ja så är det. Nu är det inte rätt tråd om detta. Men försvarar man annonymitet ena gången och inte andra gånger så blir man fundersam. Denna person kanske också har skyddad identitet.
Det är i sig ingen anledning i mina ögon, då får man hellre tiga.
joo, såklart att vi tränar, vi tränar och tränar, vi började med bommar, och det går bra, sen har vi upphöjda bommar (ca 20 cm) och då springer hon bara över.
Vi tränade här om dagen också och vi red dressyr innan, eller vad man ska säga, och då var hon i mer balans (hästen alltså) och hon hoppade faktiskt över 20 cm höga "hinder". Jag tror att det kanske har och göra med att man ska få henne i balans, innan man bara kör på och tro att hon ska hoppa direkt! Eller vad tror ni?
Vi "hopp"tränar henne ca 3 gånger i veckan (och rider 6-7 gånger, allt som allt) och vi får öva, speciellt mycket nu i sommar då det är som bäst väder ute. Och så kanske vi ska få skaffa oss en paddock med! (just nu rider vi i grannens)
/ Och om vi tar hinder högre än 20 så springer hon över i vilket fall!
jag har hört att skäckar inte kan hoppa (hon är 3 färgad skäck), men min kompis skäck hoppar 1.20 så jag tror inte att det stämmer .. Eller?
#81 Hahaha… Varför skulle dom inte kunna det? Sitter hoppkunskaperna i färgen?

#81 *ler* det är inte fären som gör om de kan hoppa eller inte ;-) Dee hoppar gärna och högt.
joo, jag tänkte likadant, men jag menar såklart inget illa, jag har bara hört rykten om det & det är inte jag som kommit på det.
jag tror i alla fall inte på det.
Hej jag har läst alla inlägg som kommit in här. (Riktigt jobbigt!) Riktigt intresant men jag undrar bara en sak.
Jag är 12 år och snart 13. Shettisen jag tänkt rida heter Sassa. Men i alla fall, så är jag ca. 1.47cm lång och väger nästan exakt 32-33kg. Frågan är, är jag alldels för HÖG?, eller skulle jag kunna rida henne till jag blir i 15 eller så…?
Är tacksam för svar! 
hej! jag är tolv snart tretton , jag väger 33-34 , och är 1.49 cm lång.
kan jag fortfarande rina min shettis? :)
Om shettisen är stor och rejäl, så visst kan du rida!

En shettis kan dra upp åt ett 1 ton… ifall det är plan yta och rullande… t.ex. en bil… men det krävs att den är tränad då sen beror det på indevid till indevid
Det finns ingen som helst anledning att en shettis ska dra ett ton, även om den KAN!!
Det finns bättre raser till så tunga transporter.
Den kan säkert också bära 150 kg, men som sagt; Det finns andra och bättre raser till sånt.
När man läser i shettisens rasstandard så står det att vuxna man rider på sina hästar(ej ordagrannt). De användes ju i kolgruvor för att dra, nu menar jag inte att de skall dra lika tungt, men det är väl ändå en smaksak? Om man tränar och bygger upp hästens muskler så skall den kunna dra en hel del (sätter inte ut någon vikt). Nu är jag rent fräck: men klemar vi inte lite väl mycket med dem i bland? Man kanske tycker att de är så små mm, men de är ju trots allt den starkaste hästen i jänförelse med vad de kan dra med deras vikt.

#90 Jo, jag kan hålla med dig lite. Överlag, gällande alla raser gör vi dem lite mer "porslinshästar" än de eg är. Jag sitter på min shettis o skrittar några hundra meter ibland, och jag är 170 cm lång o väger 75 kg. Jag menar inte att det här är nåt hon ska, eller skulle må bra av att bära på i längden, men i utbildningssyfte tror jag inte det skadar. Det är sjukt läckert att känna hur hon höjer ryggmusklerna och verkligen BÄR mig med dem.
I vår ska en 8 åring börja rida, och hästen har vart en bockmaskin, tänkte bara sitta till henne stanna, gå fram o så, inte kul om hon börjar bocka av tjejen. Hon är nämligen inte så van att rida. Men överlag tror jag att de tål mkt mer än vad vi tror, särkilt om ryttaren faktiskt kan rida, och är balanserad. Förutsatt att ponnyn är musklad för det skall tilläggas. Alla djur måste ju tränas till sin uppgift för att hålla.
Gällande hur mkt de kan dra så tror jag det är mkt. När ett ekipage väl rullar så väger det inte särskilt mkt. Skillnad om de drar på en släpa.
Det är just uttalanden/påståenden som : Shettisen bör inte dra mer än ex 100kg som gör att många inte använder sina shettisar.De säljs vidare då ryttaren vuxit ur etc.. Är det inte bättre att puscha för rasens kraft gällande att dra? Förutsatt och tydligt förklarat vad som bör gälla mao. Dvs god kondition osv… Nu menar jag inte att någon har skrivit det här utan när man får frågan varför man har shettis och säger :Jag kör den.Så frågar dom: Orkar dom det??? Nu är jag inte kraftig(längre) heller så de höjer på ögonbrynen för den sakens skull utan för att "folk" har fått för sig att en shettis är en liten häst till små barn ,sen säljer man den om man inte har den som sällskap som tyvärr alltför många enbart har dom till.
Visst kunde shetlandsponnyn en gång i tiden bära upp och dra mycket tungt. Men jämför shetlandsponnyn idag med en för 100-200 år sedan, så kanske ni förstår att det är inte samma robusta ponny idag. Samma sak med russen. Tråkigt men sant. Men så går det när skönheten går före. 

de kan dra ett ton men sen skrev jag inte att de ska dra ett ton…
Det är skillnad på att klema och att tycka det är ok med laster på ett ton. Att rida när man är 175 och väger 75 kg, vad finns det för värde i det?
Mina shettisar drar mig och min vagn/rockard, med mitt shettispar har jag kört två barn och två vuxna+kusk. Det drar de utan problem. Men hur ofta ser man inte illa tillpassade selar, dåligt avvägda rockarder, och i sitter två vuxna och ser inte att hästen ligger i selen och drar på släta vägen.
Det är helt ok att rida om man är ca 155 och väger 40-45 kg, men mer bör inte en shettis bära. Det ska väl vara ett nöje även för den med en ridtur.

Jag undrar bara…. om en vagn väger låt säga 70kg och 3 passagerare 180kg = 250kg men vad är "dragvikten"? 50kg? Jag vet inte men jag orkar inte lyfta min gubbe + rockarden men jag drar honom i den med lätthet.
Om då shettisar kan dra sin dubbla vikt så kan vi ju omöjligt diskutera vad saker väger att lyfta… man måste nog veta vad den väger att dra! Dom ska ju inte bära…
#96 Din poäng är riktig. Dragvikten är absolut inte bärvikten. På plant underlag eller en grads nedförslut kan en lastad vagn på exempelvis 300 kg bli noll kilo. Det är i backarna som ponnyn får ta i.
Vagnen på bilden är så lättrullad på plant underlag att ponnyn drar hela vikten i bettet. Det det ser ni utifrån att draglinorna är slacka. Han drar inte vagnen i skacklarna vill jag tillägga, de ligger lösa i skackelhållaren. Skackeltrycket i däckeln är bara ½ kilo.

#95 Värdet med det är att ponnyn inte ska bocka av ett åttaåring och lära sig att det är ok att ha nån på ryggen, dvs utbildningssyfte. Och rida.. Sitta i 100 meter o skritta..När hästen är väl uppvärmd och igång, skulle aldrig rida för ridandets skull..
Jag tror som en del nämt att när det gäller att dra så fixxar de mer än man tror, naturligvis beroende på terräng o så.
Det klart att det finns olika åsikter, det är ju det forum är till för, för att man ska få ta del av andras åsikter och kunskaper.
men för helvete!! Min shettis Garolla drar 300 kg varje jul och jag (väger: 60+ oc r 1.67 lång) jag rider henne och det mår hon bra av! :O dra slutsatsen att det är olika från shettis till shettis…. men ca 80 kg kan en shettis bära och dra 400 kg.
men för helvete!! Min shettis Garolla drar 300 kg varje jul och jag (väger: 60+ oc r 1.67 lång) jag rider henne och det mår hon bra av! :O dra slutsatsen att det är olika från shettis till shettis…. men ca 80 kg kan en shettis bära och dra 400 kg.
En shettis på 107 cm kan både dra och bära betydligt mer än en shettis på 80 cm… En grov och välmusklad shettis orkar dra och bära mer än en gracilare och mindre musklad som har samma mankhöjd.
MVH
Sofie
#100 jag hoppas du skämtar när du skriver att du sitter och rider på din shettis när du är 167 lång och väger 60 + ???
Kan bära ca 80 kg?
Jag hoppas verkligen ingen som läser det där tror på det och sätter sina 80kg på en shettis :(
Eller 60kg heller för den delen..
Jag hoppas att #100 har en övervuxen, grov och välmusklad ponny.
MVH
Sofie
#100 Jag hoppas verkligen att du bara har "dragit" ett uselt skämt.
Om inte annat hoppas jag att den som sålt sin Shetlandsponny till dig ångrar sig djupt….